Förenkla din SEO med AI-verktyg

2023 var året då ChatGPT, det vanligaste AI-verktyget, lanserades. Alla på internet kunde använda AI gratis. Om du arbetar med digital marknadsföring är AI inom kort något som alla kommer att använda. Väljer du att inte använda AI, ja då finns tyvärr en stor risk att du hamnar efter i konkurrensen. Därför ger Topdog här några praktiska tips och processer som kan förenkla och förbättra ditt SEO-arbete med AI! 


Innehåll


AI-verktyg som förenklar din sökmotoroptimering

Det har redan dykt upp en uppsjö av AI-verktyg som kan vara till nytta för SEO. Låt oss titta på de två främsta – Jasper och ChatGPT.

Jasper

Jasper är ett användarvänligt AI-verktyg för att skapa originella SEO-optimerade texter. Verktyget innehåller flera mallar som gör det enkelt att komma igång med önskad uppgift. Till exempel finns mallar för att skapa ett blogginlägg, produktbeskrivningar och för att förbättra befintlig text. Jasper har SEO i sitt DNA, men har en tendens att överoptimera texterna. Jasper kostar 40 USD i månaden.

ChatGPT

ChatGPT är ett gratis AI-verktyg av mer generell karaktär och inte direkt specialiserat på SEO, men det är mycket anpassningsbart. Därmed kräver det också lite mer av användaren.

ChatGPT klarar av allehanda uppgifter som är relevanta vid sökmotoroptimering. Här är några exempel:

  • Skriva blogginlägg
  • Skapa en struktur för en artikel
  • Identifiera vilka aspekter som saknas i en artikel
  • Skriva meta title och description
  • Brainstorma idéer kring content för en sajt
  • Skapa jämförelsetabeller
  • Skriva kategoritexter och produkttexter till e-handel
  • Skapa en disposition och innehåll till en landningssida
Exempel på hur man skriver en instruktion till ChatGPT i form av en prompt

Exempel på hur man skriver en instruktion till ChatGPT i form av en prompt

Fördelar och nackdelar med AI för SEO

Det är lätt att tro att AI löser allt automatiskt. Så är det inte. Låt oss bena ut fördelarna och nackdelarna lite kort för att förstå nyttan av och begränsningarna med AI för SEO.

Fördelar

  • Effektivisera repetitiva uppgifter
  • Skapa content snabbt
  • Hitta luckor och kvalitetsbrister
  • Analysera stora mängder data snabbt
  • Snabba på din SEO-process
  • Motverkar skrivkramp och idétorka
  • Analysera vad som fungerar och göra likadant

Nackdelar

  • AI-texter innehåller ofta faktafel – korrekturläs!
  • ChatGPT saknar data efter 2021
  • Utan precisa instruktioner blir resultatet ofta halvdant
  • AI kan ibland svamla och ”hallucinera”, det vill säga hitta på
  • Vissa verktyg (till exempel Jasper) har en tendens till keyword stuffing
  • De AI-verktyg som finns idag är dåliga på logiskt tänkande
  • AI återanvänder medan människor klarar av kreativt tänkande

6 exempel på prompter som förenklar din SEO och ditt skrivande

Låt oss titta på några konkreta exempel på hur man kan använda AI i sin SEO. Vi använder oss av gratisverktyget ChatGPT, som också är det som används mest. I ChatGPT skriver du in en fråga eller instruktion. Detta kallas för “prompt”. Prompterna nedan behöver du således bara klistra in i ChatGPT så får du svaret direkt på skärmen.

Du kan också enkelt testa att addera instruktioner i slutet av varje prompt, som till exempel “Skriv på norska”.

Prompt 1: Skapa landningssida

”Ta fram innehåll till en landningssida med hög konverteringsgrad för en tidsbegränsad kampanj för en populär VPN-tjänst, med fokus på starka bilder, övertygande text och tydliga CTA.”

Prompt 2: Idéer till content

”Kom på fem idéer på blogginlägg för en e-handelsbutik som säljer speldatorer. Inläggen ska ta upp vanliga kundfrågor och visa fördelarna med produkten.”

Prompt 3: Skriv ett blogginlägg

”Skriv ett blogginlägg på temat ’Domännamn – allt du behöver veta’. Inkludera följande underrubriker:

  1. Vad är ett domännamn?
  2. Varför är val av domännamn viktigt?
  3. Hur köper man en domän?
  4. Vad kostar domännamn?
  5. Vad gör jag om domännamnet är upptaget?”

Prompt 4: Skriv meta title och description

”Skriv meta title och description (20-25 ord) för ett blogginlägg på temat ’Domännamn – allt du behöver veta’”

Prompt 5: Kategoritext till e-handel

”Agera som teknisk content writer. Skriv text för en kategorisida för en e-handelswebbplats. Sidan handlar om laptops. Inkludera information om olika typer av laptops och variationer i form av en jämförande tabell. Skriv introduktionstext. Skriv om vilka huvudsakliga egenskaper användaren bör titta på för att välja rätt laptop med tabell med tillgängliga laptops och priser. Lägg till FAQ om laptops. Skriv 4 frågor och svar.”

Prompt 6: Skriv produkttext till en webbshop

”Skriv en produkttext för en produktsida för e-handel som innehåller introduktionstext, allmän beskrivning av produkten, huvudsakliga egenskaper, pris samt beskrivning av användarnas erfarenhet av produkten.

Texten ska beskriva produkten och uppmana till att köpa den. Texten ska innehålla en lista, en tabell och rubrikerna H2, H3.

Använd följande text som grund: [Här infogar du en befintlig text som ChatGPT utgår från]”

Viktigt att komma ihåg

Avslutningsvis är det värt att notera att det är viktigt att gå igenom alla texter manuellt innan du publicerar dem. Google har inget emot AI, men sökmotorn vill att en människa kvalitetssäkrar allt content innan publicering. Dessutom händer det att faktafel och felstavningar smyger sig in i AI-genererat innehåll – ytterligare ett argument för att redigera texterna.


Inlägget är skrivet av Christian Rudolf

Christian Rudolf är grundare och VD på SEO- och contentbyrån Topdog. Christian har 20 års erfarenhet av SEO, varav 10 som SEO-konsult. Förutom intresse för sitt arbete gillar Christian sin mops Malte Magnet och att meditera. Följ honom gärna på LinkedIn!

Dela detta inlägg:

Vi finns här för dig - varje dag

Om du behöver hjälp finns vår prisvinnande support tillgänglig alla dagar, året runt, for att svara på frågor via telefon, e-post, chatt och sociala medier.

Kontakta oss