Varje år undersöker vi, tillsammans med undersökningsföretaget Yougov, konsumenternas beteende i e-handeln. Vi ställer bland annat frågan ”Varför avbröt du ditt e-handelsköp?”. På topp-5 listan hittar vi:
5. tekniska problem (23%)
4. otydliga villkor (26%)
3. jobbig registrering (27%)
2. betalningsprocessen (31%)
Den största anledningen till avbrutna köp inom e-handeln
Vad är då största anledningen till att konsumenter avbryter sina köp? Låt mig återkomma till det alldeles strax. Först tänkte jag bara ge dig en bild av vilka betalsätt som konsumenterna gillar (eller föredrar som frågan lyder i undersökningen).
Det finns rätt stora skillnader mellan olika länder, bara i Norden är skillnaderna enorma. I Sverige finns det tre stora betalsätt; kort, direktbetalning (via internetbanken) och faktura. Kort är populärast hos 40% av konsumenterna, direktbetalning föredras av 25% och faktura av 23%. Utöver det finns det några bubblare som exempelvis PayPal och Payson.
Visst håller du med om att dessa siffror innebär att du behöver ha flera betalsätt för att dina kunder ska vara nöjda? Om svaret är ja så är vi överens. Om du svarar nej har jag bara en sak att säga dig:
- Webbutiken hade inte det betalsätt jag föredrar (34%)
Alla siffror kommer från DIBS rapport svensk E-handel 2014 som finns att ladda ner här.
Patrik Müller, DIBS Payment Services
Det här är det andra inlägget i en serie bloggposter från vår partner DIBS Payment Services. Patrik Müller jobbar som e-handelsexpert på DIBS och har 15 års erfarenhet från att hjälpa e-handlare med betalningslösningar på den nordiska och europeiska marknaden. Patrik är en flitigt anlitad föreläsare på konferenser och seminarier.
Läs fler inlägg från DIBS Payment Services:
» Har du mobilanpassat eller struntar du i dina kunder?
Om vi handlar för vårt lilla företag använder vi företagskortet. På en del platser måste man legitimera sig med mobilt ID. Företag har inte mobilt id utan id på kort. D.V.S. på dessa platser kan företag inte handla med sitt VISA-företagskort. Då får man kolla om det går att få handla på faktura eller byta till annan leverantör.