E-posten fortsätter att vara ett mycket populärt sätt att kommunicera i Sverige, hela 97 % uppger att de kommunicerar med vänner, bekanta, kunder, leverantörer via e-post. Det gör e-postmarknadsföring till ett kraftfullt verktyg för att engagera och intressera dina nuvarande och blivande kunder, speciellt under dessa pandemitider. Ämnesraden är din första chans att göra ett gott intryck och skapa intresse för ditt innehåll. Här får du 7 tips på hur du skriver en ämnesrad som får ditt mail att sticka ut i inkorgen.
1. Håll det kort och koncist
Allt för långa ämnesrader blir kapade i slutet och du riskerar att inte nå fram med hela ditt budskap, eftersom att många av oss läser mailen på mobilen är utrymmet ännu mindre. Vi rekommenderar att din ämnesrad är max 50 tecken långt för att hela ska synas och få den uppmärksamhet den förtjänar.
2. Skippa no-reply adresser
En no-reply-adress är säker något som du känner igen från din egen inkorg. Vad du än gör, använd den inte för dina egna e-postutskick. En no-reply-adress är opersonlig och ökar avståndet mellan dig och din mottagare, visa att det är en riktig person som skickar dessa meddelanden. Därför kan du istället använda en mer personlig adress, helst dittnamn@dindoman.se eller exempelvis nyhetsbrev@dindoman.se.
3. Inled med ett handlingsverb
Ämnesrader är till för att mottagaren ska vilja klicka på och läsa ditt meddelande. Använd handlingsverb för att skapa en känsla av vikt och spänning. Jämför “Ät middag med en kändis på folkets hus!” med “Kändis-middag på folkets hus”. Den första, som inleds med ett handlingsverb, låter mer engagerande och spännande än den senare som inte innehåller något verb alls.
4. Använd siffror i din ämnesrad
Siffror är något som har använts för att fånga människors uppmärksamhet lång tid innan internet blev en stor del av våra liv. Siffror sticker ut visuellt och fångar läsarens blick, ofta fungerar udda nummer bättre än jämna och lägre siffror bättre än högre. Jämför “7 sätt att förbättra din hemsida” med “20 sätt att förbättra din hemsida”. Dessutom ger ett lägre nummer en indikation på att texten är något kortare, lättare att läsa och ta in.
5. Var inte rädd för ordvitsar
Vem gillar inte en bra ordvits? Lätta upp stämningen och engagera dina mottagare med en ordvits i ämnesraden. Undvik att ordvitsa för ofta eller för mycket. Här gäller 2 regler, ‘less is more’ och om du är tveksam, fråga en kollega.
6. Keep it cool, skippa all caps och 100 utropstecken
En ämnesrad som lyder “NU FÅR DU MASSOR MED RABATT PÅ VÅRSKOR” eller “50% rabatt på vårskor!!!! Nyheter i butiken inför sommaren!!!” kommer troligen inte att öppnas, det är mer troligt att ditt meddelande kommer att ignoreras och slängas i papperskorgen direkt. Varför är det så? Det är så enkelt som att människor inte gillar när någon höjer rösten mot dem, håll en trevlig ton även i skrift.
7. Skriv en engagerande förhandsvisning
En förhandsvisning är inte egentligen en del av din ämnesrad, men den visas direkt intill den och har en stor påverkar på som ditt mail kommer att öppnas eller inte. Förhandsvisningen ger din mottagare en snabb glimt av vad hen kan förvänta sig, använd den för att ytterligare engagera och intressera mottagaren. Om du inte väljer någon förhandsvisning så kommer den första delen av din text att visas, vilket kan fungera men oftast ser det rörigt och ogenomtänkt ut.
Det var 7 tips för hur du skriver en ämnesrad som får ditt mail att sticka ut i inkorgen. Om du vill lära dig mer så kan du även läsa några tips för hur du förbättrar din e-postmarknadsföring eller hur du skriver ett mer personligt nyhetsbrev.
Har testat en hel del med titlar/ämnesrader gällande CTR. Skulle rekommendera att åtminstone i titel (gällande punkt 4) lägga till innevarande år. Så det blir “7 sätt att förbättra din hemsida 2021”
Vilket superbra tips Johan!