Under 2018 innehöll Loopia-bloggen en härlig mix av allt från kampanjer och kundintervjuer till tips och trix om företagande på webben, hemsidor, sociala medier och den nya dataskyddsförordningen.
Vi har sammanställt en topp 10-lista över de inlägg som lästs av flest personer under året som gått. Ta en titt på listan och se till så att du inte har missat något 🙂
Inläggen presenteras från nr 10 och nedåt – allt för att öka spänningen ;).
10. 16 frågor att ställa dig själv innan du lanserar företagets hemsida
Även om du låter världens bästa webbdesigner skapa ditt företags nya hemsida finns det fortfarande en risk att viktiga detaljer missas. För att undvika det sammanställde vi 16 frågor du bör ställa dig själv innan du klickar på “Publicera”-knappen och visar upp företagets hemsida på webben.
» Läs hela inlägget om vilka frågor du bör ställa dig själv innan du lanserar din hemsida
9. 8 tips för att få fler besökare till din hemsida
Att lansera en hemsida till företaget och sedan rulla tummarna i väntan på att någon ska hitta dit är inte att rekommendera – då kan du få vänta bra länge. Att få många besökare till hemsidan sker nämligen inte per automatik. Vi samlade ihop ett gäng tips som du kan ta hjälp av istället för att aktivt locka fler besökare till hemsidan.
» Läs hela inlägget om hur du får fler besökare till din hemsida
8. Så skapar du Call-to-Actions som ökar din försäljning
Oavsett om du vill att din hemsidas besökare ska beställa en produkt eller läsa ett blogginlägg så är det viktigt att göra det enkelt för besökaren att ta handling och agera. Det gör du med hjälp av Call-to-Actions. Vi sammanfattade 8 tips för att skapa Call-to-Actions som ökar försäljningen via din hemsida/webshop.
» Läs hela inlägget om hur du skapar CTAs som ökar din försäljning
7. WordPress 5.0 och den nya editorn Gutenberg
Den 6 december släpptes WordPress 5.0, den största WordPress-uppdateringen på flera år. Här nedanför beskriver vi några spännande nyheter i den nya versionen.
» Läs hela inlägget om nyheterna i WordPress 5.0
6. Så påverkas ditt företag av Facebooks förändring av nyhetsflödet
I början av året gick Facebook ut med att de under 2018 börjar att visa färre inlägg från företag och media i nyhetsflödet. Istället lyfts inlägg från familj och vänner fram för att uppmuntra dialoger och föra människor närmare varandra. Vi förklarade hur du som företagare kan påverkas av detta och tipsade om hur du fortsättningsvis når ut till din målgrupp på bästa sätt.
» Läs hela inlägget om Facebooks förändring
5. Gör det enkelt att dela dina inlägg – och 13 andra kostnadsfria tips för att öka företagets synlighet på Facebook
Marknadsför du ditt företag på Facebook? Att få spridning på företagets inlägg där är inte helt lätt om du inte betalar. Vi samlade 14 tips på hur du ökar ditt företags synlighet på Facebook utan att behöva spendera en krona.
» Läs hela inlägget om hur du ökar företagets synlighet på Facebook utan kostnad
4. Så väljer du rätt typsnitt till din hemsida – 3 tips
När du skapar en hemsida till företaget finns det många olika delar som är viktiga att tänka på. En av dessa är valet av typsnitt – som faktiskt kan påverka besökarens användarupplevelse mer än du kanske tror. Vi samlade tre tips för att hjälpa dig att välja rätt typsnitt till din hemsida.
» Läs hela inlägget med tips om vilket typsnitt du ska välja till din hemsida
3. GDPR närmar sig – så förbereder du ditt företag för den nya dataskyddsförordningen
Det har nog inte undgått någon företagare att den nya dataskyddsförordningen (GDPR) trädde i kraft i maj 2018. Vi skrev ihop ett inlägg med tips för att hjälpa företagare att förbereda sig inför den nya dataskyddsförordningen, som kan användas nu också om du vill kontrollera att du har koll på läget.
» Läs hela inlägget med tips om den nya dataskyddsförordningen
2. Bästa tiden att publicera på sociala medier
Vilken tid är bäst att publicera i sociala medier? Det finns det dessvärre inget rätt svar på. Vissa dagar och tider passar bättre än andra för olika företag vilket ofta beror på vilken plattform du använder, hur målgruppen interagerar med plattformen och vad din egen målsättning är. Vi tog fram en sammanfattning som du kan använda som riktmärke för ditt företags sociala närvaro.
» Läs hela inlägget om vilken tid som är bäst för publicering i sociala medier
1. Nu visas alla http-sidor som osäkra i Google Chrome – hög tid att gå över till https
I juli 2018 började Google visa alla http-sidor som osäkra i webbläsaren Google Chrome. Det blev – och är fortfarande – alltså hög tid att gå över till en https-webbadress med ett SSL-certifikat för att slippa “Inte säker”-stämpeln.
» Läs hela inlägget om Googles uppdatering
…två månader senare togs dessutom “Säker”-markeringen bort för sidor som har https då Google menar att användare bör förvänta sig att en hemsida är säker som standard. Läs mer om det här »
Häng med oss på bloggen under 2019 och ta del av massor av nyttiga tips, guider och spännande nyheter 🙂