Att skicka nyhetsbrev till dina kunder via e-post är en utmärkt väg att gå för att marknadsföra ditt företag och de produkter/tjänster ni erbjuder. För att lyckas med din e-postmarknadsföring finns det ett gäng saker att tänka på. Nedan listar vi 7 dos & don’ts som är värda att tänka på när du utformar dina e-postutskick.
1. Do: Ägna tid och kärlek åt din ämnesrad
Lockande ämnesrader och rubriker får mottagaren att vilja läsa ditt nyhetsbrev. Många tar emot hundratals mail om dagen, därför är det extra viktigt att just ditt nyhetsbrevs ämnesrad sticker ut från mängden och lockar in läsare.
Don’t: Tänk på att inte använda specialtecken eller enbart VERSALER i din ämnesrad. Det kan lätt misstas som spam.
2. Do: Led läsaren vidare till mer information
Länka nyhetsbrevet vidare till din företagssajts startsida, produktsidor eller relaterade inlägg på din blogg så att läsaren kan ta del av mer information om det som nämns i nyhetsbrevet. När läsaren väl är inne på ditt företags hemsida ökar också chansen till köp.
Don’t: För att mottagaren av ditt nyhetsbrev ska orka läsa hela är det viktigt att du inte har pressat in för mycket text i ett och samma mail. Korta hellre av innehållet och länka vidare till mer information.
3. Do: Skriv personligt och skicka från en proffsig e-postadress
Tilltala mottagaren av nyhetsbrevet med “du” (t ex “så här gör du för att komma igång”) för att göra innehållet mer personligt. Inled nyhetsbrevet med mottagarens förnamn och håll texten lättläst och inte så formell, dock alltid med korrekt stavning och formulering.
Använd också ett professionellt avsändarnamn och -adress för att ge ett förtroendeingivande intryck. Ett tips för att få till en proffsig avsändaradress är att registrera ditt eget domännamn (som du ju kan använda till hemsidan också!). Det ger dig möjlighet att skapa e-postadresser i stil med benjamin@dittföretagsnamn.se istället för t ex benjamin@gmail.com.
Don’t: Missa inte korrekturläsningen av ditt nyhetsbrev. Försöker du att inte skriva så formellt är det extra viktigt att du tar en titt på just stavning och formulering. Inget sänker ett intryck så som särskrivningar och syftningsfel gör.
4. Do: Använd bilder som du har rätt att använda
Använd exempelvis Google’s bildsök för att hitta gratis bilder som du har rättighet att använda. Ställ in alternativet “Användarrättigheter > Får användas och delas” under Sökverktyg och leta sedan enkelt fram en bild att använda fritt. Andra kostnadsfria bildbanker är t ex Pexels.com och Flickr.com.
Don’t: Använd inte bilder som du inte fått rätt till att använda bara för att du inte har tid att leta. Det sista du vill är att få en dyr räkning på grund av en bild i ett nyhetsbrev eller blogginlägg.
5. Do: Håll designen luftig och lättläst
Använd en schysst och luftig design som motsvarar din hemsida så att dina nyhetsbrev och hemsidan får en naturlig koppling. Tänk på att använda en textstorlek och font som är lättläst och att använda bilder för att snygga till layouten och strukturera upp innehållet i nyhetsbrevet.
Don’t: Undvik till exempel fet textstil, för liten textstorlek eller en festlig font med symboler. Det ska vara så enkelt som möjligt för mottagaren att läsa ditt nyhetsbrev.
6. Do: Gör det enkelt att avregistrera sig från framtida utskick
Om en av dina prenumeranter avregistrerar sig från framtida utskick bör du respektera det. Fortsätter mailen att skickas kan de klassas som spam, vilket i slutändan påverkar din möjlighet att skicka nyhetsbrev via e-post. Gör det enkelt att avregistrera sig från dina utskick, något annat skapar endast badwill för ditt företag och varumärke.
Don’t: Strunta inte i avregistreringar. Om en av ditt nyhetsbrevs mottagare väljer att avsluta sin prenumeration bör du respektera det. Fortsätter mailen att skickas till mottagaren i fråga kan denne klassa dina utskick som spam, vilket snabbt sprids och i slutändan påverkar din möjlighet att skicka nyhetsbrev via e-post.
7. Do: Skicka en lagom mängd nyhetsbrev
Hur ofta du ska skicka dina nyhetsbrev är en hårfin balans, men att lita på magkänslan och ditt sunda förnuft är att rekommendera. Försök att känna av vad som fungerar och inte hos nyhetsbrevets mottagare. Viktigast av allt är ju så klart att nyhetsbrevet innehåller värdefull information som mottagaren känner ett behov av att läsa. Varje gång.
Don’t: Skicka inte nyhetsbrev för ofta, det kan leda till att du spamklassas av dina mottagare vilket skadar ditt varumärke. Att skicka massvis av nyhetsbrev är faktiskt en av de vanligaste anledningarna till att mottagare av ditt nyhetsbrev väljer att avprenumerera.
Vill du skicka nyhetsbrev till dina kunder?
Testa Loopias nyhetsbrevstjänst Get a Newsletter, som hjälper dig att stärka relationen till dina kunder och öka din försäljning genom att kommunicera med dem via e-post. Get a Newsletter ingår i alla våra webbhotellspaket.
2 svar på “Skicka nyhetsbrev via e-post – 7 dos & dont’s”