En majoritet av alla konsumenter letar efter lokala företag på Internet. Det visar en undersökning från 2015 genomförd av Bright Local.
För dig som driver en lokal verksamhet är det alltså viktigt att se över vad du kan göra för att få dina nuvarande och blivande kunder att snabbt och enkelt hitta dig på nätet. Nedan hittar du 3 tips för att komma igång.
1. Skapa ett Google My Business-konto
Det gör det lättare för blivande kunder att hitta dig både på nätet och i verkligheten, då du syns i Google Sök, Google+ och dessutom får en markör i Google Maps där din fysiska butik eller ditt kontor ligger. Lägg till information om ditt företag och vad du erbjuder i din My Business-profil tillsammans med kontaktuppgifter och ett foto som får profilen att se seriös ut.
2. Mobilanpassa din hemsida/e-handel
Mobilsurfandet ökar för varje dag som går. Att mobilanpassa din hemsida och/eller e-handel är näst intill obligatoriskt för att lyckas på nätet, särskilt med tanke på att Google sedan 2015 rankar mobilanpassade hemsidor högre i sökresultat från mobilen.
Ta del av våra tips för att mobilanpassa din hemsida »
Testa hur mobilanpassad din hemsida är i dagsläget med Google’s Mobile-Friendy Test »
3. Sökmotoroptimera textinnehållet på din sajt
Försök att inkludera sökord och fraser som är relevanta för ditt företag i texten på din hemsida (särskilt sidtiteln, meta-description och rubriker). Det får den att rankas högre och gör den lättare att hitta i sökresultaten på t ex Google.
Säljer du barnkläder kan du kombinera vanligt förekommande sökord som ger ett bredare sökresultat (t ex barnkläder, tröja, klänning) med längre kombinationer av ord (t ex barnkläder i bomull eller gröna galonbyxor). Dessa fraser har inte lika hög sökvolym som de vanligaste sökorden, men ger å andra sidan besökaren ett mer relevant sökresultat. Du har dessutom lättare att placeras högt bland sökresultaten på sökord och fraser som inte används av så många sajter.
Vill du veta mer om hur du kommer igång med ditt lokala företag online? Läs våra marknadsföringstips för lokala verksamheter »
Bilden är lånad från Flickr-användaren Joe the goat farmer.
3 svar på “Sökmotoroptimering för lokala företag – 3 tips”