7 tips för bättre e-postmarknadsföring

Bättre e-postmarknadsföring

E-postmarknadsföring är ett kraftfullt verktyg för att engagera dina nuvarande och blivande kunder. Dessutom ökar du chansen att bli deras förstahandsval vid framtida köp. Men vad är viktigt att tänka på för att lyckas? Här får du 7 tips som kan hjälpa dig till bättre e-postmarknadsföring!


1. Sätt upp ett mål för varje utskick

Om du inte vet varför du skickar ett nyhetsbrev kommer inte dina mottagare förstå det heller. Därför behöver du definiera målet med nyhetsbrevet innan du utformar och skickar det. Det kan till exempel handla om att få mottagaren att läsa mer om dina produkter, köpa en vara till kampanjpris, fylla i ett undersökningsformulär eller ladda ner en e-bok.

2. Skriv personliga nyhetsbrev

Ett personligt utskick ger ofta en högre öppningsfrekvens än mer generella varianter. Ett knep för att göra nyhetsbrevet mer personligt är att lägga till mottagarens förnamn i början, till exempel ”Hej Anna!”. Var dock noga med att testskicka nyhetsbrevet till dig själv innan det går ut till dina mottagare. Då kan du dubbelkolla att allt fungerar som det ska och att namnet stämmer. Fel namn eller ”Hej Förnamn!” vill man ju helst undvika.

Du kan läsa mer om hur du utformar personliga nyhetsbrev i ”Personliga nyhetsbrev via e-post – 3 knep”.

3. Ägna tid och kärlek åt ämnesraden

Ämnesraden ska beskriva innehållet på ett sanningsenligt sätt och locka mottagaren till att öppna och läsa nyhetsbrevet. Därför bör du undvika allt för generella ämnesrader som inte säger någonting om innehållet, som ”Månadens nyhetsbrev”. Skippa även ämnesrader med så kallad ”clickbait”, som till exempel ”Anna hade alltid önskat sig en hundvalp – du anar inte vad hon fick istället”. Mottagaren kan bli besviken om innehållet i nyhetsbrevet inte motsvarar förväntningarna. Ett tips är att läsa ämnesraden högt för dig själv innan du skickar – skulle du själv vilja öppna och läsa nyhetsbrevet?

Lär dig mer om hur du skriver lockande ämnesrader i ”5 ämnesrader som får mottagaren att öppna mailet”!

4. Testa att skicka på olika dagar

De mest populära dagarna för att skicka e-post är tisdagar, onsdagar och torsdagar, enligt CoSchedule. Under dessa dagar fylls mottagarnas inkorgar till bredden av olika budskap som konkurrerar med varandra – vilket kan få ditt utskick att försvinna i mängden. Om du upplever att din öppningsfrekvens sjunker kan du prova att skicka på måndagar eller fredagar – eller varför inte lördagar eller söndagar – för att se om det fungerar bättre.

5. Skicka bara nyhetsbrev till de som vill

Sedan GDPR trädde i kraft den 25 maj 2018 behöver du samla in samtycke från dina nya kunder för att få skicka nyhetsbrev via e-post till dem (om du inte har en rättslig grund för utskicken). Du kan läsa mer om dataskyddsförordningen hos Integritetsskyddsmyndigheten.

6. Sjunker öppningsfrekvensen? Ta reda på varför

Har du märkt att fler och fler avprenumererar på dina nyhetsbrev eller att antalet öppnade utskick minskar? Det kan vara ett tecken på att dina nyhetsbrev inte motsvarar dina mottagares förväntningar. Prova att till exempel ändra dina ämnesrader, paketera om innehållet och minska eller öka antalet utskick på olika veckodagar för att se om det gör någon positiv skillnad.

7. Minska risken för att klassas som spam

Om du spamklassas riskerar ditt domännamn att svartlistas hos vissa e-postleverantörer. För att minska risken för att klassas som spam kan du till exempel tänka på att använda ett tydligt avsändarnamn- och adress. Du kan också undvika att använda mängder av specialtecken i ämnesraden, eller skapa en bättre balans mellan text, bilder och länkar i innehållet.

I ”Hur undviker jag att mina nyhetsbrev fastnar i spamfiltret?” kan du läsa mer om hur du minskar risken för spamklassning!

Kom ihåg: E-postmarknadsföring blir tuffare, men fungerar fortfarande

Varje år blir det något svårare att engagera mottagare av nyhetsbrev och att sticka ut från mängden i deras inkorgar. Men det betyder inte att e-postmarknadsföring inte ger något, utan bara att det blir mer konkurrenskraftigt. Klyftan växer mellan e-postmarknadsförare som vet vad de gör och de som inte gör det. Se därför till att hålla dig uppdaterad och att testa olika metoder för bästa möjliga resultat hos just din målgrupp!


Kom igång med nyhetsbrev hos Loopia!

Vår nyhetsbrevstjänst Get a Newsletter är ett enkelt och effektivt verktyg för nyhetsbrev och kampanjutskick via e-post. Med bara några få klick kan du marknadsföra ditt företag och informera dina kunder om de allra senaste nyheterna. Läs mer och kom igång med Loopias nyhetsbrevstjänst Get a Newsletter idag!

Dela detta inlägg:

5 svar på “7 tips för bättre e-postmarknadsföring

  1. Jag vill gärna få kompendiet Så får du fler kunder med hjälp av webben

    Ladda ner e-bok (gratis)

  2. Hej Jan, vad kul att du vill ta del av e-boken! För att ladda ner boken klickar du på knappen ”Ladda ner e-bok”, fyller i din e-postadress och klickar på ”Ladda ner guide”. E-boken bör därefter dyka upp i din inkorg inom kort 🙂

  3. Hej!
    Jag har en fråga angående GDPR. Jag har skapat en hemsida för frisörer och vill kontakta de via email och vill erbjuda de att registrera salong på min hemsida helt gratis. Går det bra om jag bara plockar email adress från frisörers hemsidor och skicka erbjudanden till de? Eller är det inte tillåtit enligt GDPR?

    Mvh

Kommentarer är stängda.

Vi finns här för dig - varje dag

Om du behöver hjälp finns vår prisvinnande support tillgänglig alla dagar, året runt, for att svara på frågor via telefon, e-post, chatt och sociala medier.

Kontakta oss