Den 11 januari berättade Facebook att de under 2018 kommer att prioritera personliga inlägg från familj och vänner framför inlägg från företag och media.
Förändringen genomförs efter att Facebook fått kritik om att nyhetsflödet blivit mindre personligt. Inlägg från företag, varumärken och media tränger ut personliga inlägg vilket krockar med Facebooks egentliga syfte som är att föra människor närmare varandra.
Hur påverkar Facebooks förändring mitt företag?
Använder du Facebook för att marknadsföra ditt företag kommer du eventuellt att märka en skillnad. Räckvidden, antalet videovisningar och mängden trafik från rekommendationer kan komma att minska av förändringen.
Hur mycket förändringen kommer att påverka just ditt företag beror på vilken typ av innehåll du publicerar och hur Facebookanvändare vanligtvis interagerar med det. Sidor som publicerar innehåll som ofta får många gilla-markeringar, kommentarer och delningar kommer att se en mindre effekt än sidor med innehåll som får färre interaktioner.
3 tips för att nå ut till din målgrupp efter förändringen
1. Publicera relevant och engagerande innehåll
Facebook kommer som sagt att lyfta fram inlägg som får många gilla-markeringar, kommentarer och delningar – och även inlägg som uppmuntrar till konversationer. Här räknas t ex livevideos in som ofta skapar diskussioner mellan användare.
Det visar att det är viktigare än någonsin att skapa relevant innehåll med hög kvalité för att synas i nyhetsflödet. Hur det innehållet ser ut varierar från företag till företag. Ett tips är att utgå från din Facebookstatistik för att se vad som gett bra effekt tidigare och därefter prova dig fram med olika typer av inlägg för att se vad som är mest intressant för just din målgrupp.
2. Rikta innehållet mot relevanta målgrupper
För att få så många användare som möjligt att interagera med ditt innehåll behöver det visas för “rätt” målgrupp. Möjligheten att välja en specifik målgrupp når du genom att trycka på symbolen som ser ut som ett sikte som visas när du skapar ett nytt inlägg från din företagssida från datorn. (Obs! Har du färre än 5000 ”gillare” på sidan behöver du aktivt tillåta möjligheten att målgruppsanpassa inlägg. Ta hjälp av denna guide för att göra detta).
Även här kan det vara en idé att testa dig fram för att se vilken målgrupp som ger störst och bäst effekt. Hur just din “rätta” målgrupp ser ut beror dels på innehållet och dels på vilket slags företag du driver.
3. Uppmuntra användare till att välja att se dina inlägg i sitt nyhetsflöde
Facebookanvändare kommer att ha möjlighet att välja vilka sidors innehåll de vill se i sina nyhetsflöden. När de går in på en företagssida och klickar på “följer” kommer en lista visas där man kan välja “visa först”. Då visas just den företagssidans inlägg över allt annat i användarens nyhetsflöde.
En del användare känner kanske inte till den här funktionen, så var noga med att uppmärksamma att möjligheten finns för att få så många som möjligt att välja att få se dina inlägg i sitt nyhetsflöde.
Bonustips: Skapa en hemsida till företaget där du publicerar allt innehåll
Sociala medier är viktigt för din verksamhet, men inte tillräckligt. Förändringen vi just beskrivit ovan visar t ex att synligheten för företag på Facebook blir allt lägre. För att synas så bra som möjligt på webben (i sökmotorer t ex) rekommenderar vi att du skapar en hemsida till företaget och använder sociala medier som komplement för att driva trafik till din hemsida. Läs mer om varför företag behöver både en hemsida och sociala medier »
https://blogg.loopia.se/2017/01/23/hemsida-vs-facebook-darfor-behover-ditt-foretag-bada-delarna/
Skapa en hemsida till företaget
Vi på Loopia erbjuder en rad olika hemsidesverktyg som passar olika mål, behov och kunskaper. Välj bland välkända verktyg som WordPress och Joomla eller vårt eget superenkla verktyg Loopia Sitebuilder där du skapar en hemsida på en förmiddag – helt utan förkunskaper. Spana in våra hemsidesverktyg »