Att skicka nyhetsbrev via e-post till dina kunder är ett både effektivt och smidigt sätt att nå ut och fram till dina kunder. Att knåpa ihop och designa ett nyhetsbrev är ingen större konst men att få mottagaren att läsa hela nyhetsbrevet är desto svårare. Vi har därför samlat 10 tips som bland annat hjälper dig att få till ditt nyhetsbrevs innehåll och layout.
1. Sätt upp en strategi för dina nyhetsbrev
Precis som för resten av dina marknadsföringsaktiviteter bör du sätta upp en strategi för dina e-postutskick. En bestämd plan för när du ska skicka dina nyhetsbrev, till vem du ska skicka och med vilket innehåll ökar chansen till en starkare kundlojalitet och varumärkeskännedom.
2. Anpassa designen efter olika enheter
Allt fler väljer att läsa sin e-post från mobilen, surfplattan, etc. Det gör det extra viktigt att du mobilanpassar layouten för dina utskick. (Tips! Använd vår nyhetsbrevstjänst Get a Newsletter och få tillgång till ett helt gäng mobilanpassade designmallar).
3. Använd en kolumn för allt innehåll
Att placera allt innehåll i en och samma kolumn hjälper läsaren att fokusera på det viktigaste istället för att distraheras av det som sidokolumnerna bjuder på. Det ger också en bättre läsupplevelse för den som läser nyhetsbrevet från en mobil eller surfplatta.
4. Hänvisa läsaren vidare
Baka inte in för mycket information i ett och samma nyhetsbrev, då finns risken att läsaren inte orkar ta sig igenom hela mailet. Skicka hellre flera mail med lagom mellanrum där du hänvisar läsaren vidare till mer information på din hemsida eller blogg.
5. Tänk på tonläget
Låt tonen i det du skriver vara respektfull och försök tilltala läsaren personligt. Inte för formellt, men ändå inte för mycket slang och slarv.
6. Se till att innehållet är värdefullt
Tänk på att inkludera nyheter, information, tips och tricks i ditt nyhetsbrev och annat värdefullt innehåll för läsaren. Inte för mycket sälj, alltså.
7. Fånga läsaren tidigt i mailet
Undvik ämnesrader så som “Veckans nyhetsbrev”. Tänk igenom dem noggrant och beskriv nyhetsbrevets innehåll redan i ämnesraden för att få mottagaren att vilja läsa vidare.
8. Låt textstorleken vara lagom stor
För att texten ska vara behaglig och trevlig att läsa för en majoritet av mottagarna bör du satsa på att använda en textstorlek någonstans mellan 12-16 px.
9. Korra, korra, korra
Se till att förhandsgranska och korrekturläsa ditt nyhetsbrev noggrant innan du skickar ut det. Det finns inte mycket som försämrar intrycket så som stavfel, syftningsfel och särskrivningar gör.
10. Gör det enkelt att avregistrera sig
Sist men inte minst, att inte erbjuda någon möjlighet att hoppa av din utskickslista skapar endast badwill för ditt företag. Gör det möjligt för den som vill att kunna avregistrera sig från dina utskick med ett enkelt knapptryck.
Kika närmre på Loopias nyhetsbrevstjänst
Du som LoopiaDNS- eller webbhotellskund kan snabbt och enkelt skicka nyhetsbrev till dina kunder med hjälp av Loopias nyhetsbrevstjänst Get a Newsletter. Läs mer om tjänsten på loopia.se/nyhetsbrev eller kom igång direkt genom att klippa på knappen nedan.
Vill du veta mer om e-postmarknadsföring?
» Så kommer du igång med din e-postmarknadsföring
» Så lyckas du med din e-postmarknadsföring
» Följ upp och bli bättre på din e-postmarknadsföring
» 5 anledningar att skicka nyhetsbrev till dina kunder
Bilden överst är lånad från joethegoatfarmer.com.
2 svar på “10 tips till dig som skickar nyhetsbrev via e-post”