Marknadsför du ditt företag på Facebook? Det många inte känner till är att den organiska (det vill säga icke-betalda) räckvidden för Facebook-inlägg minskar kraftigt. I början av 2018 förändrade Facebook dessutom sitt nyhetsflöde och började prioritera att visa personliga inlägg från familj/vänner framför inlägg från företag/media.
Dessa förändringar innebär att färre följare ser ditt företags inlägg vilket ger färre interaktioner och färre konverteringar, leads och kunder – så länge du inte betalar för att “boosta” inläggen förstås.
Det finns dock vissa saker du själv kan göra för att synas mer på Facebook utan att behöva spendera en krona. Nedan listar vi 14 tips på hur du går tillväga.
1. Planera ditt innehåll i förväg
Planera och schemalägg dina Facebook-inlägg i förväg för att publicera inlägg konsekvent och hålla dina följares intresse vid liv. Ett välfyllt flöde ökar chansen till fler följare.
Tips! Sätt upp ett gäng kategorier över olika inläggstyper (t ex “innehåll från bloggen” och “roliga inlägg”) och fundera över vilka inlägg du kan skapa och schemalägga utifrån dessa. På så vis kan du vara mer strategisk i din Facebook-marknadsföring och se till så att rätt innehåll publiceras vid rätt tillfälle.
2. Publicera rätt mix av inlägg
Erbjud en mix av engagerande bilder, länkar till t ex din blogg, delningar av andras innehåll, videos, live-videos, mm på din Facebook-sida för att underhålla och engagera dina följare så att de vill se mer. Varje gång någon gillar, kommenterar eller delar ditt innehåll skickas en signal till Facebook om att det du publicerat är av intresse för andra vilket ökar synligheten för dina framtida inlägg.
Försök också att vara selektiv med vad du publicerar. Färre värdefulla och relevanta inlägg som får mycket interaktioner är bättre än mängder av ogenomtänkta, mindre relevanta inlägg som publiceras bara för att.
3. Var först med det senaste
Håll dig uppdaterad om senaste nytt i branschen. Dels för att kunna haka på nya trender och funktioner, men också för att vara först med att publicera inlägg om nyheten som snappas upp och delas av intresserade Facebook-användare. Tänk på att nyheten ibland kan behöva vinklas och anpassas så att den blir relevant för just din verksamhet.
4. Använd bilder och videos för att sticka ut från mängden
Använd bilder till allt du publicerar på Facebook. Facebook-inlägg med bilder får nämligen 2,3 gånger fler gilla-markeringar, kommentarer och delningar än inlägg utan bilder, enligt en studie gjord av BuzzSumo.
Videos är också bra för att engagera Facebook-användare och fånga deras uppmärksamhet. Använd bildtexter, animationer och engagerande, visuella ting för att få dem att stanna upp och förhoppningsvis se hela videon.
Tänk på att ladda upp dina videos direkt på Facebook istället för att länka till en extern sida (t ex YouTube). En studie från Quintly visar nämligen att videos som laddas upp direkt på Facebook får ett 168% högre engagemang än övriga videos.
5. Gör det enkelt att dela dina inlägg
Uppmuntra dina följare till att dela och sprida dina inlägg på sina egna och andras tidslinjer så att dess synlighet ökar. Det kan vara så enkelt som att lägga till “Gilla/dela gärna inlägget! i slutet av inläggstexten.
Detta gäller även för andra kanaler än Facebook, du kan t ex lägga till delningsknappar på din blogg för att öka chansen att innehållet sprids.
6. Se och lär med hjälp av Facebooks statistikverktyg
Testa vilka av dina inlägg som fungerar och vilka som inte gör det med hjälp av Facebooks statistikverktyg Insights. Där kan du se vilka som engagerat sig i ditt innehåll, var de bor, hur gamla de är, vilka intressen de har, mm och utifrån det planera din kommande Facebook-marknadsföring baserat på statistiken.
7. Ompaketera och återpublicera bra innehåll
Om du skrivit och publicerat ett inlägg som fått riktigt bra respons på Facebook kan det vara en idé att ompaketera det (dvs omformulera det och kanske ge det en ny vinkling) och publicera inlägget på nytt. Så länge du paketerar om innehållet riskerar du inte att uppfattas som tjatig, utan framstår snarare som en expert inom ämnet vilket ökar trovärdigheten för ditt varumärke.
8. Stärk befintliga relationer istället för att enbart jaga nya
Publicera värdefullt innehåll (t ex tips, råd, nyheter, etc) som är av intresse för dina följare för att engagera dem och öka spridningen av dina inlägg. Enligt undersökningen av social@Ogilvy vi nämnde ovan når du ut till en lägre procent användare ju fler följare du har. Det gör det extra viktigt för dig med många följare att också vårda relationen till befintliga följare istället för att hela tiden jaga nya.
9. Publicera på bästa “sändningstid” för just dina följare
Använd Insights för att se när dina följare är inloggade på Facebook. Vissa rekommenderar att publicera inlägg när de flesta är inloggade, medan andra säger tvärtom och menar att du får mindre konkurrens i nyhetsflödet om du publicerar innehåll när färre är inloggade. Vad som fungerar bäst för dig får du reda på genom att testa olika tider och se vad som fungerar bäst på just din sida.
10. Sänd live på Facebook
Facebook-användare spenderar mer tid på att titta på live-sändningar än “vanliga” videos. Det kan därför vara en idé att experimentera med live-videos på din Facebook-sida och se om det kan öka din organiska räckvidd.
Ett tips är att “förvarna” dina följare innan livesändningen startar så att de kan avsätta tid för att titta och också för att generera buzz (dvs att nyheten om den kommande livesändningen sprids). Tänk på att dela med dig av spännande innehåll för att locka tittare och att sända live under flera minuter för att synas bättre i nyhetsflödet.
11. Uppmärksamma dina “gillare”
Om du får en kommentar eller en delning av ett Facebook-inlägg rekommenderar vi att du svarar på kommentaren eller åtminstone gillar den för att visa att du engagerar dig i din Facebook-sida och dess följare. När de ser att du lyssnar kommer de vara mer benägna att besöka din sida och engagera sig i ditt innehåll på nytt.
12. Be dina följare att aktivt följa dig
Be dina följare att uppdatera sina Facebook-inställningar så att din sidas inlägg visas högt upp i deras nyhetsflöden. Det gör de genom att gå in på din sida och klicka på “Följer” > “Visa först”. En del användare känner kanske inte till den här funktionen, så var noga med att uppmärksamma att möjligheten finns för att få så många som möjligt att välja att få se dina inlägg i sitt nyhetsflöde.
13. Framstå som en expert inom din bransch
Vi har alla ett gäng Facebook-sidor som vi besöker för att få information och tips om ett visst ämne eller inom en viss bransch som vi kan dela eller ta till hjälp för att hålla oss uppdaterade om vad som händer. Ha som mål att bli den sidan i den bransch du verkar i genom att dela med dig av värdefullt innehåll med tips och råd som kan lösa deras problem eller inspirera dem.
14. Visa dina inlägg för en särskild målgrupp
När du publicerar ett inlägg på Facebook kan du välja att endast visa det för en särskild, relevant målgrupp. Möjligheten att välja en specifik målgrupp når du genom att trycka på symbolen som ser ut som ett sikte som visas när du skapar ett nytt inlägg från din företagssida från datorn. (Obs! Har du färre än 5000 ”gillare” på sidan behöver du aktivt tillåta möjligheten att målgruppsanpassa inlägg. Ta hjälp av denna guide för att göra detta).
Även här kan det vara en idé att testa dig fram för att se vilken målgrupp som ger störst och bäst effekt. Hur just din “rätta” målgrupp ser ut beror dels på innehållet och dels på vilket slags företag du driver.
Fler Facebook-tips från Loopia-bloggen
- Hemsida vs Facebook – därför behöver ditt företag båda delarna
- Optimera ditt företags Instagramprofil och få fler följare
- Bli en hejare på sociala medier – 5 tips till dig som företagare
Detta inlägg publicerades ursprungligen den 16 oktober 2017 och har uppdaterats den 4 oktober 2018.
Försöker ladda ner gratis e-bok. Det fungerar inte. Var menar ni att jag skall fylla i e-postadressen förutom här?
Hej Tommy, vad kul att du är intresserad av vår e-bok! Ibland kan det ta en stund från att du klickar på länken till dess att fältet där du fyller i din e-postadress dyker upp. Prova gärna igen, och kontakta marknad@loopia.se om problemet kvarstår så skickar vi e-boken via e-post istället.
Väntar och väntar på att fältet för emailadress skall komma upp…..men verkar som aldrig….Något förslag?
Hej Darlene, skicka gärna ett mail till marknad@loopia.se så skickar vi e-boken till dig via e-post istället.