Ett starkt och unikt varumärke är nödvändigt för alla företag som vill sticka ut från sina konkurrenter. Men många glömmer att varumärkets grafiska identitet är så mycket mer än bara en snygg logotyp – det är hela den visuella upplevelsen målgruppen tar del av. Om du vill att ditt varumärke ska vara lockande, lätt att komma ihåg och lätt att känna igen behöver du ta fram en tydlig grafisk profil, oavsett om du siktar på en global publik eller en lokal. Men hur skapar man egentligen en grafisk profil? Här berättar vi hur du gör i 5 steg!
Tips! Läs gärna vårt inlägg ”Därför är visuellt innehåll på din hemsida så viktigt”.
Innehåll
Vad är en grafisk profil?
Enkelt sagt är den grafiska profilen alla de visuella delarna av din varumärkesidentitet. Tillsammans skapar de en sammanhängande känsla som särskiljer ditt varumärke från dina konkurrenter och gör det lättare för din målgrupp att komma ihåg ditt varumärke. Det är helt enkelt ett gäng verktyg i din verktygslåda som hjälper dig att kommunicera ditt varumärke på ett effektivt sätt!
Även om det visuella är oerhört viktigt, betyder det inte att du måste skapa en omfattande grafisk profil på en gång. Driver du ett litet företag eller precis är i startgroparna finns det dock 3 visuella kärnelement du behöver fokusera på:
- Logotyp
- Färgpalett
- Typografi (eller typsnitt)
Om du däremot vill skapa, eller planerar att skapa, annat innehåll är det bra att även ta fram andra visuella element, som fotografier, illustrationer, ikoner och former.
En bra grafisk profil är…
En grafisk profil som fungerar både för ditt företag och för din målgrupp behöver såklart vara användbar för att kunna vara effektiv. Här är 3 saker din grafiska profil behöver vara:
- Unik, konsekvent och tidlös: Din målgrupp kommer kunna komma ihåg din logga och färgpalett, och du kommer kunna använda den i flera år.
- Lätt att använda: Även en utomstående designer kan använda den utan problem.
- Skalbar och flexibel: Du kan använda den i alla medium, oavsett storlek.
Skapa en grafisk profil i 5 steg
Självklart kan du bara slänga ihop en logotyp, välja ett typsnitt och en färgpalett och anse dig klar med din grafiska profil. Men för att du ska ha möjlighet att kommunicera effektivt med din visuella identitet behöver du ge det mer omtanke och tänka mer strategiskt än så.
1. Utvärdera din nuvarande identitet
Som med så mycket annat när det gäller marknadsföring och företagande behöver du börja med att förstå ditt eget företag, din målgrupp och dina konkurrenter. Börja med att fråga dig själv följande frågor:
- Vad är ditt varumärkes personlighet?
- Vad har din målgrupp för behov och utmaningar?
- Hur ser marknaden och konkurrenternas varumärken ut?
Det kommer hjälpa dig att skapa effektfulla visuella element som kommunicerar det du vill, resonerar med de du försöker nå och sticker ut från konkurrensen.
2. Fundera på din grafiska identitet
När du vet mer om ditt företag, din målgrupp och dina konkurrenter är det mycket enklare att lista ut hur du vill att din grafiska identitet ska se ut. Vi menar inte att du ska börja designa din grafiska profil i det här steget, utan att du ska fundera över vad du vill förmedla med den. Till exempel kan du fundera över:
- Vilka av ditt varumärkes egenskaper vill du uttrycka visuellt?
- Vad förmedlar dessa egenskaper bäst?
- Hur vill du att folk ska känna när de ser ditt varumärke?
Fundera gärna på svaren tillsammans med eventuella anställda, och skriv ner svaren i ett dokument. Dokumentet använder du sedan för att guida din design framåt. Tänk på att inte vara för detaljrik i det här steget – det kan göra att du känner dig begränsad och överväldigad när du väl börjar arbeta med din profil.
3. Börja designa!
När du har utvärderat din nuvarande identitet och vet lite mer om vad du vill förmedla visuellt är det dags att börja designa din grafiska profil! Kom ihåg – alla delar är inte nödvändigtvis lika viktiga i början, men du bör åtminstone designa en logotyp, ta fram en färgpalett och välja ut typsnitt.
Logotyp
Din logotyp – eller logga – är grunden till hela ditt varumärkes grafiska identitet. Logotypen är en av de första sakerna din målgrupp kommer att se och fungerar som en symbol för din varumärkespersonlighet. Oavsett om du väljer en logotyp med en symbol eller bara med ditt varumärkesnamn behöver den vara unik, skalbar och effektiv även i svartvitt.
Färgpalett
När du har din logotyp på plats kan du börja utforska din färgpalett. Färger är oerhört kraftfulla för att förmedla känslor och hjälper dig att sticka ut ur mängden. Därför behöver du välja färger som passar din varumärkespersonlighet och resonerar med din målgrupp. En färgpalett ska vara flexibel nog att du kan arbeta med den, men ska inte heller vara för överväldigande. Välj upp till 5 färger som fungerar bra både på egen hand och tillsammans med varandra.
Typsnitt
Du kanske tänker att typsnittet du väljer inte spelar så stor roll och att du kan välja vilket som helst. Men typsnittet är faktiskt en väldigt viktig del av din grafiska profil, inte minst för din logotyp. Därför behöver du fundera igenom valet av typsnitt och välja de som matchar ditt varumärkes ton och personlighet. För att vara konsekvent är det bra om du håller dig till 2-3 typsnitt. Använd dig av stora och små bokstäver och fet- och kursiverad stil för att skapa hierarkier. Vanligtvis delar man upp det mellan ett primärt typsnitt och ett sekundärt:
- Primärt typsnitt: Det du använder i till exempel rubriker. Ofta stort och uttrycksfullt, något som verkligen fångar din varumärkespersonlighet.
- Sekundärt typsnitt: Det du använder i alla andra texter. Ofta tydligt och lätt att läsa.
Andra visuella element
Om du vill gå ett steg längre med din grafiska profil kan du också ta fram andra visuella element för att förstärka ditt varumärkes ton och stil. Det kan till exempel vara fotografier, illustrationer, mönster och former. Tänk på att skapa tydliga riktlinjer för hur de visuella elementen får användas för att skapa en sammanhängande identitet. När, var och hur får man använda bilderna eller formerna?
4. Skapa en brand book
Nu när du har en bra grafisk profil skulle det vara jättetråkigt om du aldrig använder den eller om du använder den på helt fel sätt. Därför behöver du ta fram en så kallad brand book – en varumärkesbok – för din grafiska profil!
I din brand book behöver du skriva ner tydliga riktlinjer som är lätta att följa för alla visuella delar av ditt varumärke. Du behöver ge all information du kan för att de som behöver arbeta med din grafiska profil ska kunna använda den så effektivt som möjligt. Se till att hålla den uppdaterad och förvara den på ett ställe där alla som behöver kan komma åt den!
5. Använd din nya grafiska profil!
Nu när din grafiska profil är klar behöver du såklart använda den och göra det konsekvent. Använd den överallt där någon – oavsett om det är en kund eller en anställd – interagerar med ditt varumärke. Här är 7 exempel på var du kan använda din nya grafiska profil:
- Hemsida
- Annonser
- Produktförpackningar
- Presentationer
- Visitkort
- Skyltar
- Kontor
Kom igång med din egen hemsida!
Har du tagit fram en grafisk profil, men har ingen hemsida att använda den på än? Med våra webbhotellspaket får du allt du behöver för att komma igång, inklusive tillgång till AI-funktionerna i världens mest populära hemsidesverktyg WordPress och i vår egen Loopia Sitebuilder. Läs mer om våra webbhotell här!