Vi närmar oss den mycket spännande nomineringsperioden för Webbkomet 2013, där årets bästa svenska webbprojekt ska utses. Nomineringsperioden håller på mellan 9/9-10/11, och under den tiden är det fritt fram för dig att skicka in nomineringar för det du anser är årets bästa svenska webbprojekt.
Förra årets vinnare Virtusize är en riktig framgångssaga och vi har pratat lite med Peder Stubert, en av grundarna, för att höra vad som har hänt sedan segern i Webbkomet.
Det börjar närma sig ett år sedan ni plockade hem Webbkomet 2012, vad har hänt hos er sedan dess?
Det har hunnit hända en hel del, vi har bland annat växt vårt team från 9 till 16, lanserat Virtusize på 9 nya marknader och fått in världsledande kunder så som ASOS, det har varit ett minst sagt händelserikt år.
Vad är på gång för Virtusize?
Vi har flera bollar i luften hela tiden, men här närmast kommer vi att gå in i Japan, världens tredje största e-handels marknad. Vi fortsätter att växa teamet och är nu ständigt på jakt efter bra folk, både på utveckling/programmering och på affärssidan.
Vilka råd skulle ni vilja ge andra som precis har startat eller funderar på att starta ett webbprojekt?
Att satsa 100 procent från dag 1, det kanske verkar simpelt men är en avgörande faktor för att lyckas.
Vad tycker ni om utmärkelsen Webbkomet – årets bästa svenska webbprojekt?
Vi är otroligt stolta över utmärkelsen och det fina priset står synligt placerat på kontoret som en ständig påminnelse.
Snart är Webbkomet 2013 igång, vad hoppas ni på att se för bidrag i år?
Sverige bubblar av coola och smarta startup, jag tror att bidragen kommer hålla en hög nivå även i år. Det vore kul att se fler unga företag inom e-handelsbranschen.
PS. Du kan faktiskt tjuvstarta och nominera ditt (eller andras) projekt redan nu genom att besöka www.webbkomet.se/tjuvstart. LYCKA TILL!