Nytt gratis domänpaket och LoopiaDNS utvecklas till ett premiumpaket

Ända sedan Loopia grundades har vi kostnadsfritt erbjudit vår populära tjänst LoopiaDNS för dina domännamn. Där har du haft full kontroll över alla dina domäner med funktioner som pekning till andra tjänster, fritt antal e-postalias och avancerade DNS-inställningar.

Den senaste tiden har vi lagt genomfört många förbättringar genom en helt ny kundzon med ett antal nya funktioner så som 301-pekningar, svart/vit-listningar av e-postadresser för bättre spamhantering samt utökad funktionalitet i LoopiaAPI.

…och det kommer mer. Vi fortsätter att utveckla vår omtyckta DNS-tjänst ytterligare, och vi fortsätter att erbjuda vår grymma Loopia SuperSupport för våra DNS-kunder. För att kunna utöka både servicen och utvecklingstakten inför vi nu en liten kostnad på 99 kr/år för LoopiaDNS.

Självklart kommer du som vill köpa domännamn till självkostnadspris för att parkera dem kunna fortsätta att göra det kostnadsfritt. Detta gör du i vårt nya gratispaket LoopiaDomän.

Vi har redan ett antal förbättringar och nya funktioner planerade, men vi är också nyfikna på vad du önskar dig av nya LoopiaDNS?

» Läs mer om LoopiaDNS och LoopiaDomän

Vad händer med mitt nuvarande LoopiaDNS-konto? Du som är LoopiaDNS-kund idag ligger kvar på tjänsten kostnadsfritt i minst tre månader. Vill du därefter nedgradera till gratispaketet LoopiaDomän görs det automatiskt om du väljer att ej betala fakturan.

 

Dela detta inlägg:

22 svar på “Nytt gratis domänpaket och LoopiaDNS utvecklas till ett premiumpaket

  1. Hur faan kan detta vara möjligt?
    Jag betalar för att vara kund hos er ett år? och sedan ändrar ni avtalet utan att berätta detta för mig? Så ni backar ur det avtalet vi har då eller?

  2. Hej Markus,

    Avtalsändringar ska ske med 30 dagars varsel enligt det avtal du godkänt vid beställning. Du kommer som tidigast att faktureras för ditt DNS-konto 90 dagar efter det att förändringen av avtalet för LoopiaDNS utannonserades.

    Självklart hoppas vi att du tycker att vår DNS-tjänst är värd 99 kronor per år (eller 8,25 i månaden) och väljer att stanna som kund. Vill du dock inte förlänga ditt LoopiaDNS-konto kan du avstå att betala fakturan så nedgraderas du automatiskt till vårt kostnadsfria LoopiaDomän-konto.

  3. Vad händer med befintliga DNS inställningar när man nedgraderas? Raderar ni dem och parkerar domänen? Eller ligger DNS inställningarna kvar fast man inte längre kan ändra något utan att uppgradera till nya LoopiaDNS eller sluta använda Loopia för DNS?

    Har ni verkligen så dåligt utfall av uppgraderingar från LoopiaDNS till webbhotell att den här åtgärden är vettig? Att tillhandahålla DNS som en automatisk del i registrartjänsten är i mina ögon det bästa sättet att få kunderna att stanna kvar på Loopia.

    Visst 99:- per konto (dvs 198:- för mig) är kanske inga gigantiska pengar, men motsvarar trots all upp till 5 ytterligare domännamn. Men viktigast, det är en ytterligare avgift som får kunden att titta efter alternativ.

  4. Hej Henrik,

    Vid nedgradering så parkeras mycket riktigt dina domännamn och DNS-inställningarna tas bort. Du hamnar dock först i en ”avvaktande” nedgradring, och har två veckor på dig att uppgradera igen för att återställa alla inställningar automatisk (sker med ett klick i Loopia-kundzon). Efter dessa två veckor, eller om du väljer att verkställa nedgradringen istället för att ångra den, så tas inställningarna bort.

    Det är väldigt många som uppskattar vår DNS-tjänst och använder endast den. Att sätta en liten avgift på den gör att vi kan lägga mer resurser på att utveckla den samt ytterligare utöka vår SuperSupport.

    Jag vill också passa på att tipsa om att om du har fler DNS-konton kan du slå ihop dem till ett. Detta gör du genom att logga in i det konto du vill användande i fortsättningen och sedan välja ”Inställningar” i högerspalten och skrolla till de blå knapparna och där välja ”Slå ihop konton”. Förutom att du slipper betala för mer än ett konto får du alla dina Loopia-tjänster samlade på ett och samma ställe.

  5. Hej Loopia och tack för svaren tidigare.

    Har två konton på grund av att de behöver faktureras separat av bokföringstekniska skäl (privat respektive firman). Så att slå ihop dem är inte något alternativ som fungerar för mig.

    Kom på en fråga till. Stödjer någon av alternativen att ställa in DNSSEC nycklar för egna namnservrar? Eller är det fortfarande så att DNSSEC enbart stödjs om man har domänen i LoopiaDNS?

  6. Hej Henrik,
    Om vi är registrar och du har egna namnservrar så kan vi lägga in DS-poster för DNSSEC-signering om du inkommer med dessa till registry@loopia.se med kundnummer, domännamn och dessa DS-poster. Notera att vi endast kan göra detta för .SE/.NU och .EU.

  7. Skulle man kunna säga att direkt när man använder era namnservrar, då behöver man köpa paketet? Har tyvärr några jobbiga .dk domäner som inte godtar mina egna namnservrar (de måste vara godkända?), därav använder jag era.

  8. Hej Per,

    Det stämmer. Med LoopiaDNS (8,25 kr/månad) kan du använda våra namnservrar. Du kan dock kostnadsfritt parkera hur många domännamn du vill i kontot LoopiaDomän.

  9. Innebär detta att man kan nedgradera till LoopiaDomän så länge man använder ett annat webbhotell än Loopia, för namnservrar kan man väl ställa in även i LoopiaDomän?

    När införs/infördes ändringen?

  10. Har lite svårt att greppa förändringen och vad ”nya gratispaketet” innehåller.
    Tolkar jag rätt, att du bara kan kan ha registrerade domännamn typ samlade/parkerade i gratisversionen??
    Således noll funktionalitet om man inte blir betalande kund o köper er nya tjänst, har jag då fattat rätt?
    Trist, nu räcker det alltså inte att ni tjänar på varje domännamn, nu tvingas vi köpa en tjänst för att kunna använda domännamnen vi köper via er…

  11. Kan ni förtydliga, om jag är kund hos er idag – privatpaket – tillkommer det en avgift för att jag ska fortsätta kunna peka mina subdomäner någon annanstans eller ingår funktionaliteten i mitt nuvarande erbjudande ?

  12. Hej Gustav,

    Har du ett webbhotellspaket hos oss (Privatpaket, Företagspaket eller Företagspaket Plus) så ingår LoopiaDNS, det vill säga din tjänst påverkas inte av förändringen.

  13. Hej Chrille,

    Det stämmer att LoopiaDomän är ett konto där du kan samla/parkera dina domännamn. För 8,25 kr/månad får du dock tillgång till LoopiaDNS och kan administrera och peka dina domännamn till önskad tjänst.

    Jag vill också förtydliga att vi säljer domännamn till självkostnadspris, vi har alltså ingen förtjänst på domännamn.

  14. Hej Lotta.

    Ja, det går bra att ändra namnservrar även i LoopiaDomän-kontot. Använder du våra namnservrar kan du endast parkera domännamnet.
    Ändringen införs löpande under året och du har kvar LoopiaDNS kostnadsfritt under minst tre månader från och med 2014-03-01.

    Ingen uppsägning krävs utan när fakturan kommer tar du ställning till om du vill använda LoopiaDNS eller nedgradera till LoopiaDomän genom att betala eller inte betala fakturan.

  15. Hej,
    Borde ni inte för 8,25 kr/mån kunna erbjuda DNS-servrar geografiskt åtskilda och placerade på olika subnät hos olika ISP? Vad gäller t.ex. för ns1.loopia.se och ns2.loopia.se?

  16. Man kan väl fortfarande dirigera sina domäners namnservrar någon annanstans, utan att behöva betala för er DNS tjänst?

  17. Hej CVB,

    Det stämmer, du kan ställa in vilka namnservrar som ska användas med det kostnadsfria kontot LoopiaDomän. Använder du våra namnservrar kan du dock endast parkera domännamnet om du inte uppgraderar till LoopiaDNS för 8,25 kr/mån.

  18. Hej, jag fick en mystisk faktura idag men jag fattar noll! Självklart betalar jag inte för nåt jag inte beställt. Min domän ligger någon annanstans, om jag inte betalar, kommer den inte att kunna nås då? Jag har ju bara köpt en domän av er. Kan man flytta sin domän till annan leverantör om det slutar funka?

  19. Hej Anders.
    LoopiaDNS har tidigare varit en gratistjänst som vi nu har valt att införa en mindre årlig kostnad för (99 kr/år). Vill du inte använda tjänsten kan du bara låta bli att betala fakturan så nedgraderas ditt konto till ett LoopiaDomän-konto och ditt domännamn parkeras såvida du inte använder egna namnservrar. Kontakta oss gärna på support@loopia.se eller slå en signal på 021-12 82 22 om du har frågor som rör ditt konto.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Vi finns här för dig - varje dag

Om du behöver hjälp finns vår prisvinnande support tillgänglig alla dagar, året runt, for att svara på frågor via telefon, e-post, chatt och sociala medier.

Kontakta oss