Få nya kunder till företaget med din egen Facebook-grupp – så här gör du

Om du än så länge “bara” har en företagssida på Facebook är det hög tid att utforska Facebook-gruppernas spännande värld. Som människor gillar vi att tillhöra något, oavsett om det är en grupp vänner och familjemedlemmar eller ett samhälle baserat på gemensamma intressen. Facebook-grupper hjälper till att främja den känslan av gemenskap på sociala medier.

Hur kan mitt företag dra nytta av en Facebook-grupp?

  • Du kommer i direkt kontakt med potentiella kunder. Väljer en person att gå med i din Facebook-grupp är de definitivt intresserade av att prata med dig eller lära sig mer om ditt företag och vad ni erbjuder.
  • Du blir mer synlig online. Facebook meddelade nyligen att innehåll som publiceras i grupper och som får högt engagemang kommer att prioriteras i nyhetsflödet. Det betyder att om du regelbundet publicerar nytt innehåll i gruppen som gruppens medlemmar interagerar med kommer det påverka din organiska räckvidd positivt.

Nu när du vet varför det är en bra idé att starta en Facebook-grupp vill vi dela med oss av 5 tips som hjälper dig att få nya kunder till företaget.

1. Få varje medlem att känna sig speciell

Dina gruppmedlemmar är inte bara potentiella kunder. De är en del av din grupp och fungerar som ambassadörer till ditt företag och varumärke. Visa dem att du värdesätter deras medlemskap genom att se till att de känner sig välkomna och speciella genom att t ex:

  • Bjud in följare från andra plattformar än Facebook till din grupp via t ex en länk i stil med www.dittgruppnamn.online som leder till gruppsidan. Dela länken med alla och lägg även till den i din bio på Instagram, LinkedIn, mm.
  • Välkomna nya medlemmar. Det är svårt att hålla koll på varje ny medlem men du kan alltid publicera ett välkomstinlägg regelbundet (t ex en gång i veckan) för att få alla nya medlemmar att känna sig välkomna.
  • Dela med dig av exklusiva erbjudanden. Din Facebook-grupp handlar mer om att engagera än att sälja, men det är okej att dela med sig av exklusiva erbjudanden för dina gruppmedlemmar så att de känner sig utvalda. Tänk på att inte överdriva med kampanjer och erbjudanden – det kan påverka din grupp negativt och få medlemmar att lämna.

2. Håll koll på antal medlemmar och inlägg

Trots att gruppen tillhör dig så påverkar allt som skrivs i gruppen ditt företags rykte. Även om du inte är gruppens enda administratör har du fortfarande ansvaret för att det som publiceras håller en god ton och en respektabel nivå. Ett tips är att ta en titt dagligen för att moderera innehållet, och att även:

  • Införa en tydlig uppförandekod. Ange riktlinjer som alla gruppmedlemmar måste följa, allt från “visa respekt för andra medlemmar” till vilket format medlemmar bör skapa sina inlägg i.
  • Använda ett ansökningsformulär med några grundläggande frågor som säkerställer att endast äkta personer går med i gruppen. Det är viktigt att du håller nättroll och botar ute.
  • Ta bort alla bråkstakar som publicerar stötande eller olämpligt innehåll. Det är här uppförandekoden hjälper dig eftersom det ger dig tydliga skäl att ta bort någon utan att behöva förhandla eller förklara.

3. Publicera värdefullt innehåll

Hur ser du till att nya medlemmar stannar och till och med bjuder in andra att gå med i gruppen? Jo, du ger dem en anledning att checka in varje dag, oavsett om det är för underhållning, information, support eller bara för att få kontakt med andra. Innehållet du lägger upp ska vara värdefullt och ligga i linje med dina marknadsföringsmål för sociala medier. Här är några riktlinjer att följa när du bestämmer innehållet i din grupp:

  • Stick ut från mängden. Har du en Facebook-sida som är separerad från din Facebook-grupp? Behåll det så och ge dina kunder anledning att engagera sig i båda genom att lägga upp olika innehåll i dessa kanaler. Du kan till exempel lansera en ny produkt på din sida och i gruppen berätta om hur arbetet gick till i ditt team när ni tillsammans tog fram produkten i fråga.
  • Håll det inte FÖR formellt utan betrakta din grupp som en skolkafeteria där människor samlas för att umgås medan de tar en paus från föreläsningar, utbyter anteckningar och tankar, med mera. Allt ditt innehåll behöver inte handla om ditt företag utan du kan helt klart varva med virala videor, inlägg om trendiga ämnen, roliga memes, inspirerande artiklar och andra saker som du tror att dina medlemmar kommer att tycka om.
  • Lyft fram din expertis. Även om gruppen inte ska vara så säljig så är det okej att lyfta fram din expertis genom innehåll som syftar till att hjälpa och informera medlemmar. Om du till exempel är en bokföringsbyrå kan du skapa ett inlägg med tips inför deklarationen, eller som webbyrå kan du lägga upp en video om hur du ser på de senaste trenderna i år.

4. Lyssna på dina medlemmar

Någon av dina medlemmar kommer säkert att ställa frågor om en viss produkt eller funktion i gruppen och här finns det flera möjligheter att dra nytta av, t ex:

  • Kompletterande support. Din Facebook-grupp kan komplettera din kundsupport iom att även andra medlemmar kan bidra med sin kunskap och sina erfarenheter. Använd externa verktyg som t ex Google Alerts för att hålla koll på vad som sägs om ditt varumärke och vägled sedan andra i rätt riktning med tips och rekommendationer.
  • Feedback från användare. Nyfiken på om din senast lanserade produkt var en succé eller inte? Behöver du idéer inför nästa kampanj? Din Facebook-grupp är det bästa stället att få äkta förslag från riktiga människor. Medlemskapet är redan skräddarsytt för att likna din målgrupp, så du behöver inte ens spendera dyrbar tid på forskning.

5. Uppmuntra gemenskap

Slutligen (och kanske det mest viktiga syftet med din Facebook-grupp): Det här är platsen där människor med gemensamma intressen kommer att samlas för att dela sina åsikter och erfarenheter, lära av varandra och skapa nya kontakter. Utnyttja denna möjlighet inte bara för att hitta nya kunder och lära känna befintliga, utan också för att främja gemenskapen bland medlemmarna. All positivitet som genereras smittar av sig på ditt företag.

  • Starta en konversation genom att ställa en fråga som du tror att folk kommer att ha mycket att tycka till om, och sedan låta medlemmarna föra diskussionen. Detta ger dem en chans att lära känna varandra och hitta saker som de har gemensamt. Som modeföretag kan du till exempel fråga hur folk klär sig inför ett Zoom-möte när de jobbar hemifrån. Detta är inte bara något som alla kommer att relatera till, du kommer också att stöta på en hel del roliga svar.
  • Gå med i andra grupper som är relaterade till dina intressen, bli en aktiv deltagare i dem och skapa nya kontakter som du sedan kan bjuda in till din egen grupp. Se dock till att du inte spammar andra grupper med egna inbjudningar.

Sammanfattningsvis…

…kan vi konstatera att Facebook-grupper gynnar alla. Din målgrupp hittar bra innehåll att konsumera och människor att komma i kontakt med, medan du hittar nya leads och samarbeten, får feedback från riktiga användare och badar i äran av att ha bildat en gemenskap där alla mår toppen.

Inlägget är skrivet av Alisha Shibli, Senior Content Marketing & Communication Specialist på Radix som bland annat erbjuder toppdomäner som .ONLINE och .TECH.

Dela detta inlägg:

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *