E-handeln fortsätter att öka för varje år som går. En stor del av shoppingen online sker naturligtvis i samband med julen. Det ger dig som driver en webbshop ett riktigt guldläge fram till sista advent och mellandagarna. Sälj mer i din webbshop i jul med våra 9 tips på hur du anpassar din e-handel och lockar kunderna att handla hos just dig!
Tips! Läs även vårt inlägg om hur du förbereder din sökmotoroptimering inför julhandeln.
Innehåll
- 1. Ta fram exklusiva julerbjudanden
- 2. Julpynta din webbshop
- 3. Mobilanpassa din webbshop för en bättre köpupplevelse
- 4. Snabba upp hemsidans hastighet
- 5. Öka kundens förtroende för din webbshop
- 6. Julanpassa sökord och -fraser för att placera högre på Google
- 7. Lev upp till dina kunders förväntningar
- 8. Se och lär från tidigare år – och spara statistik inför nästa jul
- 9. Marknadsför din webbshop i flera kanaler
- Bonustips: Glöm inte bort mellandagsrean!
- Starta webbshop i WordPress med WooCommerce
1. Ta fram exklusiva julerbjudanden
Lyft fram särskilda julerbjudanden och presentera dem på olika kreativa sätt. Du kan till exempel skapa en julkalender, där varje lucka innehåller ett nytt erbjudande. Riktigt vassa erbjudanden får din webbshop att sticka ut från mängden. Det är extra viktigt under julen då konkurrensen hårdnar bland alla webbutiker.
2. Julpynta din webbshop
En rödgrön och glittrig webbdesign pyntad med stjärnor och tomtar kan bidra till att julklappsletande besökare känner att de kommit till rätt ställe för julklappsshopping.
3. Mobilanpassa din webbshop för en bättre köpupplevelse
Julklappsletare vill handla snabbt, enkelt och smidigt och allt fler gör det från mobilen. Det gör det extra viktigt för dig att mobilanpassa din webbshop. Se till att din design anpassar sig efter den mobil, dator eller surfplatta kunden besöker dig ifrån. Det ger en bra köpupplevelse.
4. Snabba upp hemsidans hastighet
Det är också viktigt att minska webbshopens laddningstid så gott det går. Det kan du göra genom att till exempel optimera bildstorlekar och ta bort eventuella tillägg du inte längre använder. En snabb webbshop gör att besökaren snabbare hittar det hen letar efter.
För att snabba upp butiken ytterligare vill vi tipsa om vår blixtsnabba webbplattform Loopia Boost som erbjuder riktigt grym prestanda! Perfekt för dig som driver en välbesökt hemsida eller webbshop i till exempel WordPress eller WooCommerce, eller dig som bara önskar blixtsnabba laddningstider för din sajt.
5. Öka kundens förtroende för din webbshop
Välkända betallösningar, personlig support och experttips om olika produkter gör att besökaren känner sig trygg med att handla från din webbshop. Om du får många liknande frågor kan du lägga till en sida med vanliga frågor och svar. Det gör att dina besökare snabbt kan hitta svar på sina frågor på egen hand.
6. Julanpassa sökord och -fraser för att placera högre på Google
Våra sökvanor ser lite annorlunda ut under julen. Därför kan det vara bra att väva in typiskt “juliga” ord och fraser så som ”julklappstips” eller ”julklapp till syster/bror” i produkttexter och rubriker. Det ökar dina chanser att placera högre på dessa ord eller fraser i sökmotorer som till exempel Google.
7. Lev upp till dina kunders förväntningar
Att kunna leverera innan jul vid beställning före ett visst datum är ett starkt lockbete – så länge du kan hålla vad du lovar. Att erbjuda längre ånger- och bytesrätt under julen är också ett dragplåster för julhandlarna.
8. Se och lär från tidigare år – och spara statistik inför nästa jul
Kika på statistiken från tidigare år. Vilka tidpunkter handlade dina kunder mest? Vad köpte dem? Vilka erbjudanden nappade de på? Upprepa sedan det som fungerade väl. Är din webbshop ny för i år kan du bortse från detta för i år, men spara årets statistik inför jul nästa år.
9. Marknadsför din webbshop i flera kanaler
Ta reda på i vilka kanaler din målgrupp befinner sig och marknadsför din webbshop och dina erbjudanden där. Tänk på att det är lättare att få befintliga kunder att handla igen än att värva helt nya kunder. Ett nyhetsbrev fyllt med bra julerbjudanden till dina befintliga kunder kan därför vara att rekommendera. Läs mer om Loopias nyhetsbrevstjänst.
Bonustips: Glöm inte bort mellandagsrean!
Efter jul kommer mellandagsrean då många spenderar sina julklappspengar på allt mellan himmel och jord. Utgå ifrån dina tidigare julerbjudanden för att snabbt och enkelt sätta upp nya kampanjer anpassade för mellandagsrean. Det blir en slutspurt för året och en kickstart inför nästa år.
Starta webbshop i WordPress med WooCommerce
Förverkliga dina e-handelsdrömmar – kom igång med din webbshop i WordPress med WooCommerce. I våra webbhotellspaket ingår flera hemsidesverktyg och e-handelslöningar, fritt antal e-postadresser och allt annat du behöver för att komma igång med företagets webbshop. Läs mer om våra webbhotellspaket.