Hösten är här och med den kommer säkert en hel del spännande projekt och utmaningar för dig som företagare. För att få hösten att rulla på så smidigt som möjligt är det bra att se över ditt företags hemsida så att den känns aktuell för de kunder som hittar dig på webben. Vi har samlat fyra enkla tips för att höststäda ditt företags hemsida nedan.
1. Ta en ordentlig titt på hemsidans innehåll
Se till så att all information på hemsidan är aktuell och att alla kontaktuppgifter fortfarande stämmer. Håll hemsidan levande genom att lägga till de senaste nyheterna om företaget i företagets blogg eller nyhetsflöde. (Ingen blogg ännu? Läs mer om hur du startar en företagsblogg här »)
2. Optimera hemsidan för Google så att den blir lätt att hitta
Se till att texten på din sida innehåller de sökord och fraser du vill synas högt på bland sökresultaten på Google. Titlar och huvudrubriker på dina olika produktsidor är extra viktiga att optimera för att din sida ska rankas högt på Google.
Var också noga med att använda beskrivande alt-texter på samtliga bilder på hemsidan. Detta för att underlätta för synskadade som besöker din hemsida och lättare hittas i sökmotorernas bildsök.
Läs fler tips om sökmotoroptimering på vår blogg »
3. Kontrollera så att länkar leder dit de ska
Försäkra dig om att alla interna och externa länkar på sajten fungerar och leder dit de ska. För att se över dina externa länkar kan du använda Google Search Console där du skriver in din webbadress och sedan låter verktyget indexera din hemsida och söka efter trasiga länkar. Är någon länk trasig byter du ut den till en som fungerar eller pekar om den till startsidan.
Se också över dina bilder så att de fortfarande är aktuella och relevanta för innehållet, optimerade för att enkelt hittas på Google samt länkar vidare till en fungerande sajt.
4. Fräscha upp hemsidans design
Se till att din hemsidas design känns fräsch och modern för att öka förtroendet hos dina besökare (det var t ex bra längesen blinkande GIF:ar var inne ;)). Var också noga med att mobilanpassa hemsidan så att den visas korrekt oavsett vilken enhet besökaren surfar från. När du är klar med uppfräschningen testar du så att din hemsida ser bra ut från olika webbläsare och enheter.
Bonustips: Se över företagets sociala medier
Utöver hemsidan kan det även vara en bra idé att gå igenom de sociala kanaler ditt företag är aktiv i och se till så att inga gamla, inaktuella inlägg ligger kvar och att bilder och banners är uppdaterade. Det är också viktigt att då och då se över vem som har tillgång till era sociala kanaler, behöver någon som slutat jobba hos er tas bort eller behöver rättigheterna för någon användare justeras? Läs mer här om vad som är bra att tänka på »
Detta inlägg publicerades ursprungligen den 24 augusti 2016 och har uppdaterats den 23 september 2022.
Bra tips,. Tack för att du delade!