Tänk på en bra reklamfilm som faktiskt fick dig att stanna upp, något du fortfarande kan komma på dig själv med att tänka på. Vad var det som fick dig att stanna upp? Vad är det som gör att du fortfarande tänker på den idag? Om vi får gissa var det något i reklamfilmen som resonerade med dig. Och om vi får spekulera använde företaget eller organisationen bakom reklamfilmen storytelling för att få dig engagerad.
Storytelling är egentligen inte ett nytt koncept – berättande har trots allt varit en hörnsten av de flesta kulturer sedan urminnes tider. Det har däremot sett en uppsving inom marknadsföring under de senaste åren, i takt med att mediabruset och konkurrensen på marknaden har ökat. Storytelling är ett oerhört kraftfullt verktyg, som i stort sett vem som helst kan utnyttja för att sticka ut ur mängden. I det här inlägget tänkte vi därför gå igenom allt du behöver veta om storytelling för att komma igång!
Psst – storytelling är även en av hemsidestrenderna för 2024!
Innehåll
Vad är storytelling?
Engelskans storytelling betyder “historieberättande”, och det är faktiskt precis vad begreppet innebär även inom marknadsföring. Företag använder helt enkelt historier om till exempel sina produkter eller sina värderingar för att kommunicera med nuvarande och blivande kunder. Ofta sätter storytelling kunden och deras problem i fokus – inte tjänsten eller produkten i sig.
Varför ska du använda storytelling?
Berättelser har använts i urminnes tider för att övertyga, informera och inspirera. De har använts för att kommunicera komplexa idéer, bygga upp förtroende och skapa djupa, långvariga relationer. De har använts för att väcka känslor – känslor vi sedan använder för att fatta viktiga (och oviktiga) beslut.
Storytelling är alltså ett sätt att nå din målgrupp på ett mycket djupare plan än vad du kan åstadkomma med “vanlig” marknadsföring. Genom att få din målgrupp att känslomässigt relatera till din historia skapar du empati och förståelse för ditt budskap, vilket får dem att agera. Det gör att du inte bara ökar din försäljning och dina konverteringar, utan även får ökad lojalitet och ökat förtroende. Dessutom är storytelling både minnesvärt och övertygande, och gör det lättare för dig att nå ut och särskilja dig från dina konkurrenter.
Vem kan använda storytelling?
I princip vem som helst kan använda storytelling. Det är inte bara en utmärkt kommunikationsmetod för stora, multinationella bolag, utan även för små, lokala entreprenörer och företagare. Vill du skapa minnesvärd och engagerande kommunikation som fångar uppmärksamheten och bygger förtroende – ja, då är storytelling något för dig.
När bör du använda storytelling?
Du kan använda storytelling i stort sett all kommunikation du gör. Därför är det egentligen helt upp till dig när du vill använda metoden. Storytelling är dock väldigt vanligt i framförallt två fall – när du vill bygga nya kundrelationer och när du vill engagera dina nuvarande kunder. Situationen du väljer att använda storytelling i kommer dock avgöra vilket tillvägagångssätt du använder, från målgrupp och medium till syfte och fokus.
Var kan du använda storytelling?
På samma sätt som du kan använda storytelling i stort sett när som helst, kan du använda storytelling på i stort sett vilken plats som helst. Använd storytelling i skriftlig form i dina nyhetsbrev, i videoformat på dina sociala medier, och i bildformat i dina printannonser. Använd det på din hemsida, i reklamfilmer och i presentationer för potentiella kunder. Det är bara din fantasi som sätter gränserna!
Hur kommer du igång med storytelling?
Storytelling är, som så mycket annan marknadsföring, något som kräver både kreativitet och skicklighet. Det betyder dock inte att du behöver en naturlig fallenhet för det – bara att du behöver öva. Alla kan berätta en bra historia om de vet hur de ska göra!
Så, hur gör man då? Här får du 3 enkla steg för att komma igång med storytelling!
1. Definiera din målgrupp
Det första du behöver göra är såklart att förstå vem du tänker rikta dig till. Du kan absolut klara dig med en väldigt grundläggande förståelse för målgruppen, men ju mer du förstår om den, desto bättre kan du forma din kommunikation. Lägg lite tid på att analysera målgruppen. Vilka är de? Hur ser deras beteenden och intressen ut? Vad är deras utmaningar och problem? När du förstår din målgrupp kommer du kunna forma en historia de kan relatera till. Du visar att du förstår de problem de står inför – och hur de kan lösa problemen med din hjälp.
2. Bestäm vilken typ av historia du ska berätta
När du vet vilken målgruppen är kan du börja fundera på hur du vill att de ska känna eller reagera när de tar del av din historia. Fundera på till exempel:
- Vilket medium ska du använda? Text, video, bild, eller något annat? Valet beror både på vilken typ av historia du vill berätta och vad du har för resurser.
- Vad ska du använda för CTA? Ska de köpa din produkt? Prenumera på dina tjänster? Helt enkelt vad du uppmanar målgruppen att göra efter att de har sett din historia.
- Vad är ditt budskap? Du kan till exempel berätta ditt företags historia, förmedla dina värderingar, utbilda och förmedla dina kunskaper, eller ge målgruppen en lösning på deras problem. Poängen med din historia, helt enkelt.
3. Strukturera din historia
När du vet vilken målgrupp du riktar dig mot och vilken typ av historia du vill berätta är det dags för det roliga – att skapa och strukturera din historia. En bra historia är till exempel underhållande, trovärdig och minnesvärd, väcker publikens nyfikenhet och får dem att vilja veta mer. Men om du inte har en naturlig fallenhet för berättande är det kanske här du känner att skon klämmer. För hur skapar man egentligen en bra historia?
Många riktigt bra historier följer ungefär samma struktur, med en början, en mitt och ett slut. Faktum är att även storytelling inom marknadsföring ofta följer någon form av dramaturgisk modell. För att förenkla det här lite kommer vi nu gå igenom 5 olika byggstenar du kan använda när du arbetar med din egen storytelling.
Karaktärer
Karaktärerna spelar en oerhört viktig roll i din historia, eftersom det är karaktärerna publiken kommer bli engagerade i. En karaktär räcker, men du behöver någon eller något som din publik kan relatera till eller ha empati för. Det är alltså karaktärerna som är nyckeln för att publiken överhuvudtaget ska bry sig om din historia.
I en bok eller film är ofta karaktärerna någon form av människa eller djur. I marknadsföring behöver karaktärerna dock inte vara levande överhuvudtaget, utan kan vara ett objekt, en plats eller ett fenomen. Huvudsaken är att publiken relaterar till eller känner empati för din huvudkaraktär.
Plats
Platsen dina karaktärer befinner sig på spelar en viktig roll i hur publiken förstår och relaterar till din historia. Men det handlar faktiskt mindre om fysisk plats än du kanske tror, och mer om hur du på bästa möjliga sätt kan visa dina karaktärers värderingar och mål. Du behöver alltså inte visa en plats din målgrupp vanligtvis rör sig på – du kan lika gärna visa en plats de drömmer om att vara på.
Det betyder inte att du kan välja exakt vilken plats som helst i din historia. Den måste fortfarande kännas trovärdig och relevant för karaktärerna och historien du berättar. Du kan till exempel ställa dig själv följande frågor:
- Hur bra passar platsen in i historien och med karaktärerna?
- Är karaktärerna bekanta med platsen och hur påverkar det deras interaktion med den?
- Kommer karaktärerna kännas malplacerade?
En början (intresse)
I början av din historia behöver du snabbt väcka publikens intresse och forma deras uppfattning. Här behöver du introducera tre saker: dina karaktärer, din plats och din katalysator. Katalysatorn är situationen som får dina karaktärer att agera och för historien framåt. Historien måste komma igång fort, både för att du inte ska tappa publikens intresse och för att du förmodligen har vissa tidsbegränsningar. Därför kommer du förmodligen behöva introducera karaktärer, plats och katalysator mer eller mindre parallellt.
En mitt (konflikt)
För att din historia överhuvudtaget ska kunna resonera hos din publik och få dem engagerade behöver du skapa spänning. Det gör du genom att skapa en konflikt – det vill säga ett problem – som din karaktär behöver övervinna. Konflikten är det publiken kommer relatera till och det som kommer framkalla deras känslor.
Ett slut (uppmaning)
Oavsett hur du vill att publiken ska känna efter din historia – berörda, glada, ledsna – behöver du nu knyta ihop säcken och skapa ett minnesvärt avslut. Du behöver visa sammanhanget som kopplar ihop dina karaktärer och konflikten med ditt företag. Dina karaktärer behöver helt enkelt överkomma konflikten med hjälp av dina produkter eller tjänster. Exakt hur du gör det är upp till dig, men glöm inte bort att avsluta med din CTA (Call to Action).
Nu är det din tur!
Storytelling är en oerhört kraftftull kommunikationsform med många fördelar för både små och stora företag. Många tycker dock att det känns svårt och vi kan delvis hålla med – kreativitet är något som inte kommer naturligt för alla. Men med våra 3 enkla steg hoppas vi att du har fått lite kött på benen och har en idé om hur du kan komma igång med storytelling för ditt eget företag!