Alla kunder är nu flyttade till nya e-postsystemet

Det är med stor glädje vi kan rapportera att flytten från det gamla e-postsystemet till det nya är färdig. Detta innebär att alla kunder är överflyttade och det gamla systemet stängs ned och förpassas till de sälla jaktmarkerna (vi fäller inga tårar över det avskedet).

Vi vill återigen be om ursäkt för de driftstörningar och stopp som varit den senaste tiden, och tacka för ert tålamod medan arbetet med upphandling och flytt har pågått.

Nästa steg för att se till att våra e-posttjänster är av toppkvalitet är att höja prestandan på webbmailen. Oavsett om du väljer att hantera din e-post via en klient på datorn, din smartphone eller webbmailen ska prestandan vara lika bra.

Nästa steg: Bättre fart på era sajter

I och med att vi lägger detta bakom oss kan vi fortsätta med att fokusera på nästa del i vårt förbättringsarbete; att öka hastigheten på era webbsidor. Vi har redan gjort en rejäl investering i att utöka kapaciteten i vårt datanät, och kommer att fortsätta med fler åtgärder för att förbättra prestandan på era sajter.

Mer på gång

Ni har väl förresten inte missat att vi som första webbhotell i Sverige lanserat MS SQL 2012 i våra företagspaket? Utöver detta har vi många både roliga och nyttiga förbättringar på gång under året, men mer information om dessa längre fram.

Avslutningsvis vill jag tacka för all feedback vi får in som gör det möjligt för oss att förbättra våra tjänster för er kunder.

Dela detta inlägg:

6 svar på “Alla kunder är nu flyttade till nya e-postsystemet

  1. Det är ju riktigt bra att e-posten skall bli bättre. Jag har inte märkt någon större förbättring ännu, faktiskt. Väldigt ofta är det så att det inte händer någonting förrän jag stoppar och gör om samma åtgärd en gång till. Då smäller det oftast till direkt. Det kan stå och snurra i ett par minuter innan man ger upp.

    Det har blivit ett arbetssätt i er e-post via web-klienten att klicka på en åtgärd och sedan kolla andra e-postkonton och liknande innan man går tillbaks till Loopia för att kontrollera om det har hänt något. Att sitta och vänta varje gång fungerar inte.

    Det är alltså i mitt fall inte fråga om dåliga prestanda egentligen, utan dålig första svarstid. Kan det vara så att det ligger på min sida? Jag använder 2-3 olika datorer i olika nätsituationer, och har inga problem hos andra leverantörer.

    Mina problem yttrar sig som mest när jag använder web-klienten, vilket är största delen av tiden på grund av omständigheter jag inte styr över. Och ja, jag håller antalet meddelanden i inkorgen nere genom att städa och genom att använda undermappar.

    Jag använder i princip uteslutande Firefox.

  2. Hej Lars,

    Tack för din information.
    Kontakta gärna support@loopia.se med kundnummer och detaljer kring det du upplever. Det hjälper oss att hitta orsaken till att det fungerar på detta sätt för dig.

  3. Har heller inte märkt någon större skillnad. Har hyfsat ofta svårt att logga in på webbmailen, men det är lite som Lars ovan beskriver; försöker man igen smäller det till.

    Trist dock att det ska behövas.

    Sedan är det hyfsat drygt att använda sig av fraser som ”att nu lägger vi detta bakom oss”. Jag och en hel del andra väntar fortfarande på utlovad formell förklaring och ursäkt på allt strul istället för losermentaliteten att inte våga blicka bakåt. Fattigt.

  4. Att öka prestandan på webbmailen är nästa steg i vårt förbättringsarbete. Kontakta gärna support@loopia.se med kundnr och detaljer kring att du ibland behöver logga in två ggr, det hjälper oss att hitta orsaken.

    Vi ber som ursäkt för den situation som varit gällande e-posten. Orsaken var att vårt gamla e-postsystem drabbades av hårdvarufel i december, upphandling av ett nytt system påbörjades omedelbart när detta skedde samtidigt som vi försökte hålla prestandan på vårt befintliga system på en acceptabel nivå. Migreringen till det nya systemet kunde påbörjas i slutet av april (http://blogg.loopia.se/2012/05/03/vi-ber-om-ursakt/) och alla kunder var flyttade i början av juni.

    Återigen ber vi om ursäkt för denna situation, vi förstår att detta varit en mycket jobbig period för många kunder och detta är orsaken till att vi uttrycker en stor lättnad över att kunna lägga detta bakom oss så att både ni kunder och vi kan blicka framåt.

  5. Innebär det här att ni fr o m nu vågar lova att ni tar back-up? Det är säkert många med mig som blev minst sagt snopna när all historik av e-post plötsligt var borta. Ett av huvudsyftet med att anlita en extern leverantör för e-posten var att jag skulle slippa ta egna backuper. Det visade sig att jag hade haft bättre framgång om jag skaffat ett G-mail konto istället för att betala dyrt för en tjänst som var undermålig.

  6. Hej Jonny,

    Vår tidigare backuplösning kraschade i samband med återställningen efter det hårdvarufel som uppstod på e-postsystemet i december. Vi beklagar detta å det djupaste och garanterar att vi gjorde allt som stod i vår makt för att återskapa den förlorade datan. Vi har nu investerat mångmiljonbelopp i ny toppmodern hårdvara för e-postlagring samt dubbla offsite-backuper för att skapa en stabil, snabb och säker e-posttjänst. Detta system är nu i full drift och alla kunder är överflyttade dit.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Vi finns här för dig - varje dag

Om du behöver hjälp finns vår prisvinnande support tillgänglig alla dagar, året runt, for att svara på frågor via telefon, e-post, chatt och sociala medier.

Kontakta oss