För inte allt för länge sedan var hemsidan ett samlingsställe för kontaktuppgifter. Nu är den ansiktet utåt och i många branscher det enda kunden ser av er. I detta inlägg kommer du att få några enkla knep för att öka er hemsidas försäljning.
AIDA – Action, Interet, Desire, Action.
En av de viktigaste reglerna för ökad försäljning utformades av Elias Lewis – AIDA – och missar du ett steg i ekvationen kommer du garanterat gå miste om sälj.
A – Attention
Internetanvändare är ”stressade”. Efter 8 sekunder har redan 60% lämnat. En vanlig anledning är att du inte lyckades få deras uppmärksamhet. Det absolut vanligast misstaget är att man försöker säga för mycket på en gång. Bestäm dig för vad din hemsida ska ge för första budskap och håll dig till det. Försök inte heller att rikta in dig på alla behov, ibland är det bäst att specialisera sig även om det exkluderar en annan målgrupp.
Ett konkret förslag är att du har en rubrik där det står: ”Hej, hantverkare!”. Under den har du tre till fyra väl valda meningar som leder dem vidare till nästa steg. Du ska undvika att låta besökaren tvingas ta ett beslut, nästa steg ska komma naturligt. Annars riskerar du att förlora dina försöka besökare redan där innan de fått veta mer om er.
I – Interest
Att skapa ett intresse hos besökaren är helt essentiellt för att de också ska fortsätta besöka hemsidan. Det är också helt nödvändigt för att de ens ska överväga att kontakta er. Ett intresse kan du skapa hos besökaren genom att bevisa att ni erbjuder något de faktiskt behöver och att det inte känns för komplicerat. Är er vara/tjänst inte unik måste ni istället bevisa varför de ska välja just er.
Dropbox är ett utmärkt exempel på ett företag som på ett genialiskt sätt bygger upp både A (Attention) och I (Interest) direkt: ”Dina saker, var du än är”. Svårare än såhär behöver en optimal hemsida inte vara.
D – Desire
Desire är den drivande kraften som faktiskt gör att kunden bestämmer sig för att kontakta er. Det är också den drivkraften som krävs för att kunden ska sluta leta vidare bland era konkurrenter. Desire kan man bygga upp på oändligt många sätt och man får helt anpassa det efter vad man säljer. Generellt gäller dock att det byggs upp genom att bevisa varför man är unik och varför de inte klarar sig utan en. Förslagsvis kan du försöka förmedla hur mycket tid de kommer tjäna eller hur mycket bättre kontroll de kommer få. Detta beror dock helt på vad det är ni erbjuder. Desire handlar alltså mycket om hur man presenterar ens vara/tjänst och vilka delar det är man väljer att trycka på.
A – Action
Det sista steget i AIDA är avslutet. För att en kund ska göra ett avslut är det viktigt att det känns både tryggt och enkelt. Tryggheten kan du bygga upp genom att disponera bilder på er samt visa vad tidigare kunder tycker om er.
Enkelheten vid ett avslut kan ni bygga upp genom att inte ställa för många frågor utan att endast hålla det kort. Detta kan kännas uppenbart men detta uppfylls inte i den grad det är möjligt. Exempelvis kan man om kunden ska skapa ett konto hos er, hoppa över att man måste skriva in önskat lösenord. Det skulle kunna komma på mailen och väl inloggad (när de blivit kund hos er) kan de byta.
Prova initial framgång för formulär
Ett enkelt knep med ofta goda resultat är att du utformar formulär eller andra funktioner som kräver besökarens engagemang är att första steget redan är gjort. Att vara på steg två av fem känns bättre än steg ett av fyra. Internetanvändare är stressade och känns det omständigt letar vi hellre vidare.
Prova ett första och enkelt val
Att välja mellan två, oftast självklara alternativ ökar sannolikheten ytterligare att besökaren gör det ni vill att de ska göra. När de väl påbörjat är det mer sannolikt att de också fortsätter.
Viktigt att hemsidan känns levande
Sociala medier, bilder, telefonnummer är några av de knep som gör att hemsidan känns mer levande. Känns en hemsida mer levande ökar det också tryggheten och förtroendet för att jag faktiskt kommer få ett svar.
Upprepa oftare än vad du själv tror är bra
Du som känner till din hemsida bättre än någon annan vet mycket väl om att telefonnumret finns till höger precis när man kommit in på hemsidan. Men som besökare är det inte alls självklart och får kunden leta blir de också lätt irriterade. Fördelaktigt är att ha det: Högst upp. Längst ner och bland innehållet.
Artikeln är skriven av Nils Fridlund, grundare av Sunbird med ett brinnande intresse för konkreta resultat. Vi sysslar primärt med hemsidor (här) och sökmotoroptimering (här). Vi befinner oss i Göteborg men jobbar idag med kunder från hela Sverige.