Vad gör vi på Loopia för att förhindra detta då?
Vi använder oss av det välrenommerade anti-virusspamsystemet SpamAssassin som bland annat vunnit pris för att vara det bästa Linux-baserade skärppostfiltret (vi kör det dock i UNIX).
Vi har sedan låtit våra tekniker som är några av markandens bästa skruva lite i systemet för att anpassa det mot det rådande e-postklimatet som vi har i landet. Detta gör att vi redan på servernivå kan stoppa många av de spammeddelanden som annars skulle nå våra kunder.
Alla vill dock inte ha detta filter påslaget för sina e-postadresser utan vill hellre sköta denna filtrering själv via t.ex sin e-postklient. Därför erbjuder vi på Loopia möjligheten att aktivera/avaktivera sitt spamfilter själv för e-postadresser som tillhör ett webbhotellskonto.
I Loopia kundzon kan du aktivera Loopias spamfilter och ställa in vad som ska hända med det spam som kommer. Du kan välja att flytta mailen till en viss mapp och låta det raderas efter en viss tid (eller aldrig). Eller så kan du låta det raderas direkt.
Så här aktiverar du spamfiltret för en e-postadress:
- Logga in i kundzonen välj “E-post -> Mina e-postadresser”
- Välj domännamnet för den e-postadress du vill aktivera spamfiltret för.
- Välj fliken “Avancerat”
- Klicka på “Nej” i Antispam-kolumnen för aktuell e-postadress
- Välj sedan “Aktiv” och hur du vill att spam-meddelandena ska hanteras
- Klicka “Spara”
Värt att notera här är att om du använder dig av POP3 för nedladdning av meddelanden så bör du ej ha inställningen “Aldrig” för raderingen. Spam-mappen hämtas ej av POP3 utan kommer då att ligga kvar i ditt Loopiakonto hos oss och fyllas med en massa meddelanden som aldrig tas bort. Så sätt då här en tidpunkt när du vill att dessa meddelanden ska rensas. Ha också för vana att då och då logga in med vår webbmail för att titta i mappen.
Hindra att spam skickas i ditt namn
De som skickar spam “kidnappar” ofta andras e-postadresser som avsändare. Du kanske har märkt att du får tillbaka så kallade e-poststudsar (Mailer deamon) från mottagare du aldrig har skickat något meddelande till. Vid noggrannare kontroll brukar man då också upptäcka att någon har använt ens e-postadress som avsändaradress för spamutskick. Detta är dessvärre en ganska vanlig företeelse på webben och bästa skyddet mot detta är att man använder sig av ett så kallad SPF-record för sin domän. SPF står för Sender Policy Framework (tidigare Sender Permitted Form) och är i dag det vanligast förekommande medlet för att förhindra e-postutskick från “oskyldiga” domäner som inte har för avsikt att skicka dessa meddelanden.
SPF ger dig som är domänägare en möjlighet att redan i DNS publicera en policy (regel), där du kan ange från vilka serveradresser dina e-postutskick ska komma från. När en mottagande e-postserver tar emot ett meddelande kontrollerar den mot SPF-informationen som domänen har i sin DNS vad policyn säger. Skulle det vara så att utskicket kommer från en serveradress som inte är med i denna policy så är det ofta så att den mottagande e-postserver klassar meddelandet som skräppost och för det då ej vidare till mottagaren och skickar heller ingen studs tillbaka till avsändardomänen. Exakt vad som sker med dessa meddelanden är dock upp till varje serveradministratör att avgöra då SPF-standarden inte omfattar vad som händer med meddelanden som ej klarar av en SPF-validering.
Här på Loopia så välkomnar vi givetvis kunder att själva lägga in SPF-records för sina domäner.
Om du inte vill att andra servrar ska kunna skicka e-postmeddelanden med ditt domännamn så kan du använda följade SPF-record:
@ IN TXT ”v=spf1 include:kundspf.loopia.se -all”
Detta tillåter endast våra e-postservrar att skicka e-postmeddelanden från ditt domännamn. Notera då att om du använder en e-postklient för att skicka e-post så behöver du använda vår utgående server och inte din internetleverantörs.
För att lägga in detta loggar du först in i Loopia Kundzon, klickar på ”Domän och webb -> Domäninställningar”, väljer ditt domännamn och klickar på ”DNS-editor”. När du väl kommit in där så klickar du på subdomänen @ för att få upp valet att lägga till ett nytt record.
Fyll i följande information:
Typ: TXT
TTL: Oftast 300 eller 3600 (samma som på övriga pekare under @)
Prio: Hoppa över denna
Data: ”v=spf1 include:kundspf.loopia.se -all” (med ”-tecken runt)
Klicka sedan på ”Lägg till”. Det kan sedan ta upp till 24 timmar innan DNS är uppdaterat och detta träder i kraft.
Om du vill skapa ett helt eget SPF-record eller vill att mer information så har vi samlat dessa länkar:
Givetvis har vi på Loopia en guide om detta som vår eminenta supportpersonal har skapat.
https://support.loopia.se/wiki/SPF
Frågor om spam och e-post är vanligt förekommande hos vår support och de har då satt ihop väldigt många bra guider för de vanligaste frågorna om e-post som ni finner här: https://support.loopia.se/wiki/Kategori:E-post
Ps. om någon undrar över den något vilseledande rubriken så härstammar det uttrycket från Monty Pythons sketch från 1970 som ger den någon missvisande bilden att vi nordbor skulle uppskatta spam http://www.youtube.com/watch?v=anwy2MPT5RE ds.
Bild: arndog (flickr)
Tack för tipset! Har gjort ändringarna för mina e-postadresser nu.
/Katrin
Värdefulla tips. Fortsätt med dem, samt era nyhetsbrev, som verkligen är superproppade med bra och välskriven info. Tack!
Tack Kristina. Jättekul att du gillar våra nyhetsbrev och vår blogg 🙂
Verkligen schysst av er att dela med er av er kompetens! Brukar skriva ut och spara delar av era nyhetsbrev. Problemet är att det blir en hel del pappershögar och naturligtvis hittar man inte den info som man söker för tillfället eftersom ”hög läggs på hög”. Har ni ngn typ av arkiv med era tidigare inlägg på nätet eller på er hemsida?
Hej Per,
Vad kul att du gillar våra nyhetsbrev. De flesta av de tips och inlägg som vi publicerar i nyhetsbrevet finns att hitta här på vår blogg. Antingen kan du söka efter dem i sökrutan i högerspalten eller bläddra bland kategorierna.
Högst upp till höger i alla nyhetsbrev finns också en länk till webbversionen av nyhetsbrevet (https://www.loopia.se/newsletter/46-1). Genom att byta ut ”46” i länken till t ex ”45” så kan du se äldre nyhetsbrev.
Ett tips för att spara dem är att du bokmärker antingen blogginläggen eller webbversionen av nyhetsbreven i din webbläsare när du dyker på ett inlägg du gillar.
Saknar bara info om hur jag ”lär” upp spamfiltret. Ibland hamnar mail som jag vill ha i Spam-mappen, och jag vill då lära systemet att till exempel en mottagare är OK att få mail från.
Uppdaterad version tack?!
Får minst 12 spam mail om dagen; 2 hamnar i spam mappen och resten i inkorgen. Dessutom hamnar mail med verifieringskoder också bland spam mailen. Spenderade just tid på att markera och radera de 1300 spam mail från min inkorg och 200 från spamkorgen. Nästan alla spam mail skickas dessutom från personer som Annika Nilsson; alla namn unika. Det värsta är att mitt spam filter är på max…
Hej Martina, det låter märkligt. Kan du skicka ett meddelande till support@loopia.se med ditt kundnummer och en e-postheader från ett eller flera av de meddelanden som sorteras fel. https://support.loopia.se/wiki/hur-tar-jag-fram-en-e-postheader/ Med hjälp av den kan vi se vad som skett. //Daniel Ö Loopia Support