Enligt Internetstiftelsens rapport Svenskarna och internet använder hela 90% av Sveriges befolkning internet dagligen – och 3 av 4 internetanvändare gör dagliga sökningar i en sökmotor. Det visar tydligt att du som företagare behöver en egen hemsida för att synas på nätet, eller riskera att gå miste om potentiella kunder. Känner du dig inte övertygad? Här får du ytterligare 3 bra anledningar till att ditt företag behöver en hemsida – oavsett storlek!
1. Dina kunder hittar till dig enklare
Internet används regelbundet av konsumenter för att söka efter till exempel tips, råd och recensioner om både produkter och tjänster. De vill snabbt och enkelt lära sig mer om de alternativ som finns, för att kunna göra bästa möjliga val. Oavsett om du driver ett stort, multinationellt bolag eller en liten, lokal butik är det därför viktigt att dina kunder kan hitta dig på nätet. Skulle du själv anlita en fönsterputsare eller bilmekaniker du inte hittat någon som helst information om? Det förutsätter att du ens vet om att de finns – och sannolikheten att du gör det om de inte har en digital närvaro är låg. Fyll din hemsida med matig och relevant information, värdefulla tips och råd och utförliga produktbeskrivningar, så gör du det enklare för potentiella kunder att hitta till dig via sökmotorerna!
2. Du är tillgänglig dygnet runt
Om du driver ett mindre företag har du kanske inte resurserna för att erbjuda generösa öppettider som passar dina kunders scheman. Med en hemsida gör du dig däremot tillgänglig för i princip vem som helst, var som helst och när som helst. Kunderna kan själva gå in och läsa informationen de behöver eller hitta kontaktuppgifter till dig eller din support. Det öppnar upp ditt företag för fler kunder, eftersom de inte behöver ta hänsyn till dina fysiska öppettider. En hemsida är alltså ett kostnadseffektivt sätt för dig som företagare att hitta nya kunder och samtidigt stärka relationen till dina nuvarande.
3. Det stärker ditt varumärke
Idag diskuteras allt på nätet – det recenseras, betygssätts och ifrågasätts på sociala medier, diskussionsforum och recensionssidor. Det gäller även ditt varumärke. Med en egen hemsida kan du presentera dig och ditt företag på ett sätt som representerar och stärker ditt varumärke och hjälper kunderna att lära känna dig. Du får möjlighet att visa att du är trovärdig och seriös, och att kunderna kan lita på ditt företag. Dessutom kan du kontrollera åtminstone en del av den information som syns om ditt varumärke och företag online.
Det är särskilt viktigt med en hemsida om du i dagsläget enbart använder sociala medier. Då lägger du över hela kontrollen över ditt varumärke i händerna på någon annan. Vad gör du om ditt konto blir hackat, borttaget eller anmält? Om kanalen görs om eller till och med stängs ner? Då spelar det ingen roll hur framgångsrika dina sociala medier är – du kommer ändå inte kunna nå dina kunder. Sociala medier är viktiga, men de är inte tillräckliga om du verkligen vill kontrollera ditt varumärke. Läs mer om varför ditt företag behöver både en hemsida och sociala medier.
Kom igång med en hemsida till företaget
En hemsida – med tillhörande webbhotell och domännamn – behöver inte nödvändigtvis vara dyr för att vara effektiv. Ofta ingår flera hemsidesverktyg och support, vilket gör att du snabbt kommer igång med en enklare hemsida på egen hand. Dessutom finns det så många fördelar med att ha en hemsida, att de vida överstiger kostnaden!
Hos oss på Loopia hittar du en rad olika lösningar som passar olika mål, behov och kunskaper. Välj bland välkända verktyg som WordPress och Joomla, eller varför inte vårt superenkla verktyg Loopia Sitebuilder? Där kan du skapa en hemsida på en förmiddag helt utan förkunskaper! Läs mer och jämför våra hemsidesverktyg här!
Ett svar på “3 anledningar till att ditt företag behöver en hemsida – oavsett storlek”