5 trender för sociala medier under 2024

Även om vi inte tycker att företag bara ska finnas på sociala medier, är det svårt att förneka att det är en av de viktigaste marknadsföringskanalerna idag. Men för att du ska kunna optimera din strategi och utnyttja ditt innehåll till fullo behöver du veta vad som fungerar bäst just nu. Vad kan du göra för att ditt varumärke ska kännas modernt? Vilken typ av innehåll gillar användarna att konsumera på sociala medier? Här får du veta mer om 5 heta trender för sociala medier under 2024!

Ta även reda på vilka som är de största hemsidestrenderna för 2024!

Innehåll


Trend 1. Short-form content – i längre format

Sedan Tiktok började öka i popularitet har så kallat short-form content i form av korta videoklipp fullkomligt dominerat sociala medier. På Instagram används Reels-formatet av nästan 75% av deras användare och får upp till två gånger så hög räckvidd jämfört med vanliga inlägg. Men det är inte bara en av de mest föredragna metoderna för användare att konsumera innehåll på sociala medier – det är dessutom ett av de bästa sätten att kommunicera med och engagera dina följare.

Men om short-form content har varit populärt så länge, varför tar vi upp det som en trend 2024? Jo, för att längden på klippen har börjat förändras. Länge har den idealiska längden på till exempel Tiktok och Instagram Reels varit mellan 7-15 sekunder. På senare tid har vi dock börjat se att även längre videor presterar bättre och bättre, generellt mellan 15-30 sekunder. 

Längre videor ställer dock högre krav på att innehållet presenteras på ett engagerande sätt för att behålla publikens uppmärksamhet. Riktigt bra videor har en kombination av de här 5 ingredienserna:

  • En tidig “hook”, som fångar uppmärksamheten i de första sekunderna.
  • Ett intressant narrativ, som håller själva storyn fokuserad och engagerande.
  • Högkvalitativa, konsekventa visuella element och bra ljud.
  • En CTA som berättar vad publiken ska göra när videon är slut.
  • En bra balans av information och nöje.

💡 Short-form content fortsätter dominera på sociala medier, även om vi ser att något längre videoklipp har börjat trenda. Hur kan du använda korta videoklipp för att fånga publikens intresse och nå ut till fler på dina egna sociala medier?

Trend 2. Innehåll som känns äkta

I en tid som har kommit att präglas av “fake news”, photoshop och osäkerhet på sociala medier, har autencitet – eller äkthet – blivit allt viktigare för konsumenter. De värdesätter helt enkelt innehåll som känns pålitligt och äkta, inte välpolerad reklam och tydliga säljbudskap. Autentiskt innehåll är dessutom mycket bättre för dig som företagare, eftersom det påverkar din trovärdighet positivt och skapar starkare och mer lojala kundrelationer.

Det finns såklart flera olika metoder du kan använda för att kommunicera på ett genuint sätt på sociala medier. Här är 3 saker du kan prova:

  • Employer branding: Följare gillar att se vad som händer bakom kulisserna på ditt företag. Dela med dig av berättelser om ditt varumärke och dina produkter, låt dina medarbetare berätta mer om sitt jobb eller ta med följarna på en vanlig dag på jobbet.
  • Social proof: Konsumenter litar mer på dina kunders ord om ditt företag än dina egna. Dela med dig av kundrecensioner eller UGC – användargenererat innehåll – för att stärka ditt varumärkes trovärdighet och engagemang.
  • Lekfullt innehåll: Få saker resonerar så mycket med användare på sociala medier som lekfullt och roligt innehåll. Hoppa på en trend eller skapa egna memes som följarna kan känna igen sig i och skratta åt, men anpassa dem efter ditt företag och din industri.

💡 Användare på sociala medier uppskattar företag som kommunicerar på ett autentiskt och äkta sätt. Hur kan ditt företag kommunicera med dina följare på ett sätt som känns genuint och matchar ditt varumärkes röst och personlighet?

Trend 3. Sociala medier som sökmotor

Det bästa sättet att hjälpa kunder att hitta till ditt företag på internet har sedan sökmotorernas begynnelse varit just sökmotoroptimering. Men i takt med att sociala medier har förvandlats från en plats för vänner till en källa för information och inspiration, har sociala medieplattformarna blivit en sökmotor i sin egen rätt. Idag vänder sig framförallt de yngre generationerna till just sociala medier för att upptäcka och utforska allt från produkter och varumärken till platser och upplevelser.

Att sociala medier fungerar så bra som sökmotor beror delvis på att plattformarna utvecklat bättre sökfunktioner. Men det beror förmodligen också på att konsumenter litar mer på rekommendationer och råd från “riktiga” människor än företag. Dessutom är sociala medier så integrerade i människors vardag att sökningen blir i stort sett sömlös och knappt märkbar. 

Oavsett vad det beror på har beteendet blivit en viktig del att ta hänsyn till i den övergripande sociala medier-strategin för många företag. Genom att optimera ditt innehåll ökar även dina chanser att synas på sociala medier. Det kan du givetvis göra genom att skapa relevant innehåll som tillfredsställer användarnas behov och engagerar din målgrupp. Du behöver dock också underlätta för algoritmerna att kategorisera ditt innehåll. Det kan du göra genom att till exempel:

  • Skriva tydliga och beskrivande captions.
  • Använda relevanta hashtags.
  • Skriva alt-texter för både bilder och videor.

💡 Många använder numera sociala medier som en sökmotor för att hitta inspiration och information om bland annat varumärken och produkter. Hur kan du optimera ditt eget innehåll för att göra det lättare att hitta på de sociala medier du använder?

Trend 4. Skapa gemenskap – få djupare relationer

Sociala medier kan vara ett fantastiskt sätt att interagera med dina kunder och bygga starka relationer på ett naturligt sätt. Men många företag idag pratar tyvärr bara mot sina kunder, inte med dem. Med tiden har sociala medieanvändarnas krav på relationerna till företag de följer därför förändrats. Idag är det upp till företagen att se till att de uppfyller den sociala delen av sociala medier.

Ett sätt att göra det på är att skapa ett “community” runt dina sociala medier. Du fokuserar helt enkelt på att bygga upp en gemenskap där ditt innehåll och dina kommentarsfält blir ett naturligt ställe att samlas på. Det finns stora fördelar med att koncentrera sig på mindre, mer nischade grupper. Det skapar en personlig upplevelse för de inkluderade medlemmarna och gör att du får en större förståelse för kundernas behov. På sikt leder det till djupare relationer till dina kunder – vilket i sin tur får dem att stanna kvar hos dig – och ökar sannolikheten att de talar gott om ditt företag. 

Den senaste tiden har vi sett att sociala medieplattformarna har börjat fokusera mer på just att bygga community. 2023 lanserade bland annat Instagram sändningskanaler som Instagram-kreatörer kan använda för att lättare interagera med sina fans. Att skapa ett community behöver dock inte bara handla om att skapa privata forum. Det kan vara att du håller exklusiva webbinarier och live event på sociala medier, eller att du uppmuntrar till UGC (användargenererat innehåll) och samarbeten. Bara din fantasi sätter gränserna!

💡 Det är dags att företagare uppfyller den sociala delen av sociala medier och fördjupar relationerna till sina kunder, till exempel genom att bygga upp ett community. Vad kan du göra för att bygga upp en gemenskap runt dina egna sociala medier?

Trend 5. AI och sociala medier

Det kan kännas tjatigt att alltid nämna AI, men det är ju också sant att AI har kommit att i stort sett revolutionera hur företag arbetar. Sociala medier är inget undantag. Under det senaste året har det dykt upp massor av AI-verktyg inriktade på sociala medier, med funktioner som AI-driven schemaläggning och analys. Men du måste såklart inte betala för ett verktyg för att själv kunna använda AI för dina sociala medier. ChatGPT kan ge dig en bra början och hjälpa dig att bolla idéer, skapa innehåll eller sammanfatta nya trender och nyheter.

Nu kanske du läser det här och tycker att AI rimmar illa med trend nummer 2 i det här inlägget – äkta innehåll. För oss råder det absolut ingen tvekan om att AI inte är felfritt och rekommenderar därför alltid att du kontrollerar allt innan det publiceras. Vi tror dock också att AI kommer med stora fördelar för många företagare, inte minst när det kommer till sociala medier. Det kan hjälpa dig att optimera din strategi eller ta kontroll över ditt innehåll. I framtiden kommer vi kanske behöva omdefiniera vad “autencitet” och “äkthet” betyder för oss. Men om du känner dig orolig för att använda AI för sociala medier kan du ta med dig det här på vägen; autencitet handlar mindre om vem som skapar ditt innehåll och mer om upplevelsen ditt innehåll skapar.

💡 AI är absolut inte felfritt, men det är ett utmärkt sätt att ta kontrollen över dina sociala medier – från innehållsskapande till analys. Hur kan du använda AI i din strategi för att optimera ditt arbete med sociala medier?


Följ Loopia på sociala medier

Där delar vi med oss av både tips och tricks, nyheter och annat kul vi hittar på!

Dela detta inlägg:

Vi finns här för dig - varje dag

Om du behöver hjälp finns vår prisvinnande support tillgänglig alla dagar, året runt, for att svara på frågor via telefon, e-post, chatt och sociala medier.

Kontakta oss