5 trender för hemsidor under 2024

Din hemsida är – eller bör vara – en oerhört viktig del av din marknadsföring. Den är ett effektivt verktyg för att skapa en upplevelse som resonerar med och engagerar dina kunder. Men i takt med att konkurrensen ökar och det digitala landskapet förändras, ändras även kundernas förväntningar och behov. För att ditt företag och din hemsida ska kunna konkurrera behöver du hänga med i webbdesignsvängarna. Här får du därför veta mer om 5 trender för hemsidor under 2024!

Ta gärna även reda på vilka som var de hetaste hemsidestrenderna under 2023!

Innehåll


Trend 1. UX-fokuserad design

Om du har hängt på internet i mer än ett par dagar har du säkerligen stött på oattraktiva och svårnavigerade hemsidor. Tänk på en sådan hemsida och på hur den fick dig att känna och agera. Frustrerad och ointresserad? Klickade du bort så snart du kunde? Har du velat besöka hemsidan igen? Om svaren på frågorna är ja, ja och nej håller du säkert med om att användarupplevelsen på en hemsida är A och O. Och det är användarupplevelsen UX-fokuserad design sätter i centrum. 

Inom UX har man insett att lönsamhet och effektiva konverteringsstrategier går via besökarna. Därför behöver varje interaktion eller kontaktpunkt besökarna möter på din hemsida vara utformade med besökaren i åtanke. Det visuella hjälper dig absolut att skapa en bra användarupplevelse, men det är själva användandet som är det kritiska. Dina visuella val behöver alltså stödja användbarheten för att du ska kunna skapa en bra upplevelse. Fyll din hemsida med enkla budskap, videor och bilder med hög kontrast för att locka till dig besökare – använd mobilanpassning och en logisk navigering för att få dem att vilja stanna.

Trend 2. Interaktiv storytelling

Storytelling – eller det lite mer torra ordet “historieberättande” – har blivit allt mer populärt bland företagare och marknadsförare. Inom storytelling kommunicerar du med kunderna genom att berätta en historia om ditt företag på ett kreativt och interaktivt sätt. Det handlar mindre om att sälja en produkt och mer om att knyta an till dina kunder, låta dem ta del av din historia och skapa en fantasifull och äkta gemenskap.

Storytelling har flera fördelar. Vi människor kan till exempel lättare ta till oss historier än ren fakta, vilket gör att dina besökare lättare kommer förstå syftet med din hemsida och dina produkter. Det kan också användas för att bygga upp en unik varumärkesidentitet, och ökar kundlojalitet och -bevarande. I och med att din hemsida blir mer engagerande kommer du dessutom kunna hålla besökarna på din hemsida längre och därmed öka din konvertering. Du kommer helt enkelt kunna skapa en fängslande hemsida som balanserar både det visuella och det informativa.

Så använder du storytelling på din hemsida

Medan storytelling kan låta ganska rakt på sak, kan det dock vara svårt att förstå exakt hur det kan se ut rent praktiskt på en hemsida. Framgångsrik storytelling kombinerar den visuella designen på din hemsida med UX för att uppmuntra till interaktion och engagemang. Så lite förenklat kan man säga att storytelling handlar om att skapa interaktiva element och en engagerande användarupplevelse. Det kan du göra genom att till exempel:

  • Styra användarflödet. Likt ett kundvarv i en matbutik kan du använda storytelling för att guida dina besökare genom din hemsida med hjälp av bilder, videor och interaktiva element.
  • Använda animationer och rörliga effekter. De hjälper både till att uppmärksamma viktig information och skapar en sorts upptäcktsresa för besökaren genom hemsidan. Interaktiva element, som frågesporter, undersökningar och knappar, ger besökarna en roll att spela i den här resan.
  • Använda bilder och videor. De hjälper dig att skapa ett visuellt narrativ som fångar uppmärksamhet och väcker känslor. 
  • Använda typografi till din fördel. Vad vill du förmedla med din hemsida? Stora typsnitt och djärva färger kan till exempel skapa en känsla av dramatik. 
  • Använda kundrecensioner och fallstudier. De visar upp verkliga exempel på hur ditt företag har hjälpt dina kunder och hjälper besökarna att förstå din historia och dina värderingar.

Trend 3. Rörliga effekter

Förra året pratade vi om interaktivt innehåll som en trend, särskilt i form av mikrointeraktioner och -animationer. På sätt och vis fortsätter denna trend även i år, men snarare i form av rörliga effekter. De skapar nämligen en form av visuell storytelling som gör det enklare att interagera med dina besökare. Det skapar i sin tur en mer spännande upplevelse, som driver besökarnas engagemang, behåller deras uppmärksamhet och stärker relationen till ditt företag. I slutändan leder det till att din konvertering blir mer effektiv.

Rörliga effekter kan användas på de allra flesta elementen du har på din hemsida. Det är bara din kreativitet som sätter gränserna. Vi har däremot sett en enorm ökning av så kallad kinetisk eller dynamisk typografi – animerad text, helt enkelt. Genom kinetisk typografi går hemsidans textblock från att enbart förmedla information till att vara ett engagerande, visuellt element, som kan stå för sig själv utan stöd från bilder eller andra grafiska element. Det drar till sig mer uppmärksamhet och förbättrar besökarnas upplevelse.

Tänk dock på att inte gå till överdrift med rörliga effekter. Hemsidor som är för animerade, med för många rörliga element, kan överbelasta besökarna. Det gör att användarupplevelsen försämras. Alla rörliga effekter du använder ska därför stödja användarupplevelsen och stärka upp helhetsintrycket av din hemsida – inte motsatsen.

Trend 4. Y2K, maximalism och futurism

En av de mest ombytliga trenderna inom webbdesign är det grafiska uttrycket – från text och bild till färg och layout. Här är 3 stora designtrender för 2024:

Y2K

När man pratar om Y2K-design idag pratar man om designtrender som var populära i slutet av 1990-talet. Det är en lekfull och nostalgisk designtrend idag, men som tar sig lite olika uttryck. Du kan till exempel blicka tillbaka till hiphopstilen, med överdrivna former och mjuka godisfärger, eller skapa så kallad retrofuturism, där du kombinerar nostalgiska och moderna element.

Maximalism

Förra året pratade vi om minimalism – nu svänger vi tillbaka till andra änden av spektrumet. Med maximalism låter vi kreativiteten flöda, och fyller hemsidorna med färg, mönster, spännande typografi och geometriska former. Det är lika delar komplexitet, galenskap och personlighet. Se dock till att inte ta maximalismen till överdrift.

Futurism

I AI-trendens kölvatten – med en stor dos Y2K – är hemsidor som känns futuristiska, avancerade och högteknologiska på tapeten under 2024. Vi pratar helt enkelt om framtidsblickande grafiska mönster och illustrationer, typografi och 3D-animationer och -modeller. Mörka färgscheman, abstrakt design och så kallad “gamification” anspelar också på futurism och en framtida rymdålder.

Trend 5. Artificiell intelligens

Det är snart två år sedan ChatGPT först lanserades, och AI fortsätter ligga högt på alla trendlistor. Oavsett hur mycket du själv använder AI, är det uppenbart att det har förändrat hur många industrier arbetar. Det har fullkomligt revolutionerat de digitala och kreativa sfärerna och för varje dag som går blir verktygen bara bättre och mer finjusterade. AI kan hjälpa dig med i stort sett alla aspekter av din hemsida – från utseende och funktionalitet till marknadsföring och användarupplevelse. Tidigare i år lanserade vi till exempel AI i vår Loopia Sitebuilder, som gör att du kan komma igång med din hemsida dubbelt så snabbt. Du kan lära dig mer om hur du använder AI i Loopia Sitebuilder här

Vi har dessutom redan skrivit en rad informativa blogginlägg om AI. Läs gärna något av dessa för att ta reda på mer om hur du kan använda AI för just din hemsida.

Dela detta inlägg:

Vi finns här för dig - varje dag

Om du behöver hjälp finns vår prisvinnande support tillgänglig alla dagar, året runt, for att svara på frågor via telefon, e-post, chatt och sociala medier.

Kontakta oss