Går du i tankarna på att skapa en hemsida till företaget, eller har du just kommit igång med en? Då kanske du har funderat över vad som är viktigt att fylla sidan med för att fånga intresset hos dina besökare och blivande kunder och leva upp till deras förväntningar?
För att hjälpa dig på traven har vi undersökt hur svenska företags närvaro på webben ser ut idag och jämfört det med svenskarnas förväntningar, så att du som företagare kan få ett hum om hur du bör synas online för att uppfylla dina nuvarande och blivande kunders förväntningar. Undersökningens resultat har sammanställts i rapporten Svenska företag på webben som vi berättar mer om längre ner i inlägget.
Det här måste företagets hemsida innehålla enligt svenskarna
Vår undersökning visar att svenskarna främst besöker ett företags hemsida för att:
- Läsa mer om produkter (77%) och priser (64%)
- Ta reda på kontaktuppgifter (45%)
- Läsa mer information om företaget (24%)
…vilket betyder att din hemsida måste innehålla information om produkter och priser, kontaktuppgifter samt företagsinformation för att tillgodose svenskarnas förväntningar. Här nedanför har vi samlat tips kring var och en av dessa delar.
Information om produkter och priser
Beskriv de produkter/tjänster du erbjuder så tydligt som möjligt på hemsidan. Tänk på att hålla informationen kortfattad, lättläst och luftig så att besökaren enkelt förstår vad det är du erbjuder. Det ökar chansen för att besökaren tar kontakt eller gör en beställning.
Även priserna behöver presenteras tydligt. Kör du en kampanj är det viktigt att kampanjpriset presenteras tillsammans med ordinarie pris, så att kunden enkelt kan räkna på hur många kronor som sparas.
Läs mer om hur du skriver produktbeskrivningar som ökar försäljningen »
Kontaktuppgifter
Se till att ditt företagsnamn, företagets fullständiga adress, e-postadress, telefonnummer och eventuella sociala medier visas tydligt på hemsidan så att dina besökare och potentiella kunder enkelt kan ta kontakt med dig.
Ta för vana att regelbundet se över och testa så att eventuella kontaktformulär, e-postadresser och telefonnummer hålls aktuella och leder dit de ska. Fungerar inte telefonnumret eller e-postadressen är risken stor att du går miste om potentiella kunder.
Företagsinformation
Skriv en inbjudande text om företagets historia, affärsidé, vision och liknande som får dina besökare att intressera sig för din verksamhet och det du erbjuder. Även här är det viktigt att hålla texten kortfattad, lättläst och luftig så att besökaren inte tröttnar halvvägs i texten.
Tänk också på att hålla informationen om företaget uppdaterad så att även de senaste nyheterna står med.
Svenska företag på webben
Vår rapport Svenska företag på webben har tagits fram i syfte att ge dig som företagare bättre koll på vad dina nuvarande och blivande kunder förväntar sig av företags webbnärvaro i dag.
Läs hela rapporten Svenska företag på webben »
Fler tips till ditt företags hemsida:
» Lär dig skriva för webben – 8 tips
» Recept på en bra hemsida till företaget (8 ingredienser)
» Så väljer du rätt typsnitt till din hemsida