Recept på en bra hemsida till företaget – 8 ingredienser

Recept på en bra hemsida till företaget - 8 ingredienserFör tillfället finns det över 1 miljard hemsidor på webben. Det gör det inte helt enkelt att sticka ut från mängden och fånga intresset hos blivande kunder som besöker din hemsida. För att hjälpa dig har vi skrivit ned ett recept på en bra hemsida (med endast 8 ingredienser 😉 ).

Innan du slår på ugnen: Fundera ut vad målet med ditt företags hemsida är. Vad vill du att dina besökare ska göra? Ska de beställa någon av dina produkter, kontakta dig för mer information eller vilja komma tillbaka så du får fler annonsvisningar? Så fort du bestämt dig kan du börja baka ihop din hemsida.

Ingredienser

1. Ett rejält lass användarvänlighet 

Ditt företags hemsida är ofta det första intrycket en blivande kund får av ditt företag. Därför är det viktigt att hemsidan är användarvänlig med lättnavigerade sidor, fungerande länkar och lättåtkomlig information om produkter, tjänster och kontaktuppgifter.

I vår skola om att omvandla besökare till kunder kan du hitta en del tips om hur du ökar användarvänligheten på din sajt. 

2. Måttlig mängd information

Fyll din hemsida med relevant information som är värdefull för hemsidans besökare. Viktigt att tänka på är att inte publicera för mycket information, då kan det bli svårt för besökaren att hitta svar på sina frågor. Lätta upp längre textstycken med korta meningar, punktlistor och underrubriker för att göra det så lätt som möjligt för dina besökare att ta till sig informationen.

3. Minst en välklingande webbadress till hemsidan

Låt domännamnet (webbadressen) till din hemsida överensstämma med ditt företagsnamn så att nuvarande och blivande kunder snabbt och enkelt hittar dig på webben.

Passa också på att registrera varumärken, idéer och andra ord som är intressant för din verksamhet och peka dem till din hemsida. Det kan öka trafiken till din hemsida då den hittas från flera olika sökningar på webben. Läs fler tips inför ditt val av domännamn »

4. En lagom stor klick med “call-to-actions”

Det räcker inte att hemsidan har en snygg layout med välformulerad text och schyssta bilder. För att en potentiell kund ska bli en befintlig kund behöver du uppmuntra besökaren att kontakta dig eller beställa någon av de produkter och tjänster du erbjuder.

Placera ut länkar till dina kontakt- och beställningsformulär på relevanta ställen för att göra det så enkelt som möjligt för besökaren att komma i kontakt med dig eller lägga en beställning. Uppmuntra också dina besökare till att följa dig i sociala medier och prenumerera på ditt nyhetsbrev för att få tillgång till den senaste informationen om ditt företag.

Tänk på att inte ha för många “call to actions” på en och samma sida. Varje knapp eller länk behöver ha ett tydligt mål kopplat till vad sidan handlar om, t ex “Läs mer”, “Kontakta” eller “Beställ”. Blandar du allt som är gott i ett bakverk kan smakerna ta ut varandra (eller lämna efter sig en märklig bismak) ;).

Så får du fler kunder med hjälp av webben

Ladda ner e-bok (gratis)

5. Använd välkända ingredienser

Använd Google Trender eller en liknande tjänst för att ta reda på vad dina kunder söker på när de letar efter det som ditt företag erbjuder. Använd sedan de mest vanliga sökorden och fraserna i texten på din hemsida för att synas bättre på Google och göra det lättare för nuvarande och blivande kunder att hitta din hemsida.

6. Massor av mobilvänlighet

Allt fler surfar från mobilen. I väntrummet hos läkaren, kön i mataffären, på bussen eller bara hemma framför tv:n. Därför är det viktigt att din hemsida anpassar sig och ser bra ut oavsett om den besöks från en mobil, surfplatta eller dator. De flesta hemsidesverktyg erbjuder responsiva teman som mobilanpassar din hemsida, väljer du ett sådant behöver du inte göra så mycket mer själv för att göra mobilsurfarna bekväma på din sida.

Behöver du hjälp med att mobilanpassa din hemsida? Kontakta vår partneravdelning så kan vi rekommendera en bra webbyrå på din ort från vårt nätverk av över 3 500 partners och återförsäljare.

7. Så liten mängd laddningstid som möjligt

I dagens stressade samhälle är det inte ovanligt att ha kort om tålamod, därför är det viktigt att din hemsida laddar snabbt så att informationen syns på en gång. Några generella tips för att snabba upp din hemsida är att:

  • Komprimera bilder och minska storleken på dem så att de inte är större än nödvändigt.
  • Undvika onödiga tillägg i t ex WordPress. Kontrollera ifall de tillägg du behöver finns i fler, bättre optimerade versioner.
  • Aktivera cache i ditt hemsidesverktyg för att minska laddningstiden. I WordPress kan du t ex använda tillägget W3 Total Cache.
  • Byta från webbhotell till VPS. Det kräver en hel del teknisk kunskap men om du har en mycket välbesökt hemsida eller webshop kan du vinna mycket på att ha en egen server med prestanda som endast tillägnas dig. Läs mer om LoopiaVPS »

Testa laddningstiden på din hemsida med t ex Google Page Speed som gör mätningar både för mobil och dator samt ger dig tips på vad du kan göra för att förbättra hastigheten.

8. Lättlästa fonter och proffsiga bilder som grädde på moset

Som glasyr på kakan behöver du designa din hemsida med lättlästa fonter och professionellt tagna foton, dels för att göra det lättare för dina besökare att läsa informationen och också för att ge en proffsig bild av ditt företag och dess hemsida utåt.

 

Fler tips till din hemsida från Loopia-bloggen:

Dela: Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *