Så väljer du rätt typsnitt till din hemsida – 3 tips

När du skapar en hemsida till företaget finns det många olika delar som är viktiga att tänka på. En av dessa är valet av typsnitt – som faktiskt kan påverka besökarens användarupplevelse mer än du kanske tror. Vi har samlat tre tips som hjälper dig att välja rätt typsnitt till din hemsida. 

1. Välj ett typsnitt som matchar ditt varumärkes identitet

Håll valet av typsnitt i linje med ditt varumärkes grafiska profil för att undvika förvirring bland besökare och potentiella kunder. Använd samma (åtminstone liknande) färger och stil för att få en stark koppling mellan hemsida, logotyp, annonser, banners, med mera.

2. Använd inte för många olika och se till att de fyller olika syften

Använd inte fler än tre olika typsnitt på din hemsida. Var och ett av dessa typsnitt bör dessutom fylla olika syften på hemsidan. Det är ungefär som när du väljer en färgpalett med en primär färg, en sekundär färg och en accentfärg. Samma mönster kan enkelt användas även för valet av typsnitt:

  • Primärt – Det här typsnittet ska vara mest identifierbart med ditt varumärke även om det inte är det mest använda på din hemsida. Det passar bra till t ex hemsidans rubrik och kan gärna matchas med din logotyp om den innehåller text.
  • Sekundärt – Används i störst utsträckning till brödtexten på hemsidan och bör därför väljas efter hur lätt typsnittet är att läsa.
  • Accent – Används för specifika ändamål som t ex kampanjer, lanseringar och nyheter. Välj ett typsnitt som sticker ut från resterande typsnitt och design på hemsidan men som ändå ligger i linje med ditt varumärkes identitet.

Så får du fler kunder med hjälp av webben

Ladda ner e-bok (gratis)

3. Blanda typsnitt på rätt sätt

Väljer du att använda flera olika typsnitt på din hemsida rekommenderar vi att du håller dig till en och samma typsnittsfamilj. En typsnittsfamilj är flera relaterade typsnitt som varierar i vikt, bredd etc men inte design. Det gör att du håller stilen på hemsidan konsekvent men samtidigt varierad.

Ett exempel är typsnittsfamiljen Source Sans som inkluderar Extra-Light, Light, Normal, Semi-Bold, Bold och Black. Alla kommer från samma familj, men har olika vikt som får deras utseende att variera.

Olika varianter av typsnittsfamiljen Source Sans

 

När du valt typsnitt kan du välja att “styla” texten på din hemsida genom att fetmarkera, kursivera eller understryka den. Tänk dock på att vara sparsam med detta. Ju fler varianter av typsnittet du läser in, desto mer påverkas din sidas laddningstid negativt.

Tips! Välj och vraka bland typsnitt i Google Web Fonts

Google Web Fonts kan du fylla i en textsnutt från din hemsida och välja “Apply to all fonts” för att testa massor av olika typsnitt och se vilka som passar bäst ihop med ditt varumärke och övrig design på hemsidan. Med hjälp av kriterierna i högerspalten sorterar du snabbt bland olika typsnittsfamiljer, språk, utseenden, mm för att hitta dina favoriter. Du får också hjälp med att kombinera olika typsnitt som passar bra ihop, samt att avgöra hur många typsnitt och vikter du kan ladda utan att sidans laddtid påverkas för mycket.

När du har hittat det perfekta typsnittet för just din hemsida kan du ladda ner det – helt gratis – och implementera på din hemsida. Om du vill kan du använda de färdiga HTML- och CSS-kodsnuttarna som skapas i Google Web Fonts och klistra in direkt på din hemsida.

Välj bland olika typsnitt i Google Web Fonts

 

Fler tips för att få till en riktigt schysst hemsida:

Dela: Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *