När du börjar bli bekant med sökmotoroptimering och har lärt dig några av alla förkortningar som ingår i ämnet är det lätt att börja fundera på vad som egentligen skiljer sig mellan SEO och SEM. Du kanske också funderar på vad du borde välja; vilka för- och nackdelar finns det med de olika metoderna för att få trafik från sökmotorer? Låt mig berätta.
Det här är sökmotoroptimering (SEO)
SEO används för att förbättra och optimera din sajt för att få den att synas i sökresultaten hos t ex Google, så nära toppen som möjligt på sökord som är kopplade till det du säljer. Detta gör du på flera olika sätt:
- Du optimerar din sida efter Googles standard genom att t ex lägga till titlar och meta-beskrivningar på din sajts undersidor som innehåller dina viktigaste sökord och tydligt visar vad sajten handlar om.
- Du ser till att ha bra och sökvänlig text på sajten. En sökvänlig text innehåller bra och relevant information och innehåller dina valda sökord för sajten eller undersidan.
- Du kan också jaga efter att få länkar på andra sajter till din sajt. En bra länkstrategi är en av de viktigaste komponenterna inom SEO. Det är genom länkstrategin som du skaffar in- och utlänkar och bra länkar ger dig god ställning hos Google. I nästa artikel, som publiceras efter sommaren, kommer jag förklara lite närmare vad som ingår i en bra länkstrategi.
Ledorden i SEO är att “skynda långsamt”: du lägger upp en långsiktig plan och kan inte förvänta dig resultat under de första månaderna.
Fördelar med SEO
- Lätt att göra många ändringar själv
- Tydliga riktlinjer från Google att följa
- Relativt billigt om du gör mycket själv
- Du får djup kunskap om din egen sajt under tiden
- Du kan få långsiktiga resultat
Nackdelar med SEO
- Kräver mycket tid
- Kostar om du inte vill göra det själv
- Svårt att fixa en länkstrategi själv
- Google förändras snabbt, så det kan vara svårt att följa deras riktlinjer
- Kan ta upp till ett år att se resultat för mödan
Det här är sökmotormarknadsföring (SEM)
SEM använder du när du vill marknadsföra din sajt via sökmotorerna för att driva trafik till den. Med SEM syns din sajt och dess innehåll i sponsrade rutor runtom sökresultaten. Annonsplatsen har du köpt och kostnaden för detta varierar beroende på vilka sökord du vill synas på. För ovanliga sökord kan kostnaden vara så låg som några ören: populära sökord kan istället kosta upp mot 50 kronor, ibland ännu mer. Den vanligaste betalmetoden är att du måste betala när någon klickar på länken till din sajt.
Ofta pratar man om Adwords i samband med SEM som är Googles egna tjänst för att skapa betald marknadsföring på en sökmotor.
Fördelar med SEM
- Lätt att läsa resultat av din investering med hjälp av Analytics och Googles andra programvaror kopplade till SEM.
- Ökad trafik till sajten. Du kan snabbt få fler besökare genom att synas mer och ibland behöver du knappt betala någonting (det beror helt på hur stor konkurrensen är om sökordet).
- Möjlighet till ökad försäljning. Med ökad trafik kan du få fler som handlar!
- Google gillar Adwords.
Nackdelar med SEM
- Kostar mer än t ex sökmotoroptimering.
- Längre inlärning; svårt att sköta själv.
- Du syns inte i de organiska sökresultaten.
- Så fort du slutar betala syns du inte längre.
För dig som har en sajt du vill utveckla eller höja potentialen på rekommenderar jag (och säkerligen många andra) att du använder dig av både SEO och SEM för att få bästa resultat. SEM kan ge snabba resultat och öka synligheten för din sajt, medan SEO kan skapa en trygg och långsiktig utveckling som ger dig bra resultat i det långa loppet.
Fler tips om SEO och SEM från Loopia-bloggen:
- Få fler kunder med sökmotorannonsering
- Nå nya kunder med Google AdWords
- SEO-ordlista – vanliga ord och begrepp
Inlägget är skrivet av Caroline Danielsson.
Caroline arbetar sedan 2014 som SEO-tekniker och projektledare på Brath AB i Örnsköldsvik. Hon framställer en del av produktionen som sker på företaget och hjälper till att skapa framtidens sökmotoroptimering.
Bilden överst är lånad från Flickr-användaren Joe the goat farmer och har modifierats.
Ser fram emot e-boken: ”Så får du fler kunder med hjälp av webben”
Hej Jan, vad kul att du är intresserad av vår e-bok! Om det inte fungerar att ladda ner den genom att trycka på ”Ladda ner e-bok (gratis)” är du varmt välkommen att kontakta oss på marknad@loopia.se så skickar vi e-boken via e-post istället.