Google straffar sajter med popup-annonser som blockerar hemsidans faktiska innehåll på mobila enheter genom att ranka dem lägre i sökresultaten. Allt i syfte att förbättra sökupplevelsen för mobilsurfare, vilket Google jobbat aktivt med sedan flera år tillbaka.
Se över dina egna popup-annonser
I och med att Google straffar sajter med störande popup-annonser bör du se över dina egna annonser. Kontrollera så att de inte anses vara problematiska av Google, vilket de kan göra om…
- …popup-annonsen täcker det faktiska innehållet på sajten.
- …besökaren måste klicka bort en fristående popup-annons för att komma åt sajtens faktiska innehåll.
- …popup-annonsen placerats som ett fristående element på sidans övre del, men där det faktiska innehållet infogats under annonsen,
Undantag gäller bland annat för annonser som innehåller godkännande av användning av cookies, ålderskontroller, etc samt banners som inte skymmer sajtens innehåll. Google är också noga med att påpeka att om innehållet i popup-annonsen är riktigt bra och relevant finns fortfarande möjligheten för sajten att ranka högt.
Läs mer om förändringen på Google’s egen blogg »
Delar av bilden är lånade av Google Webmaster Central Blog.