Fler följare på Instagram – optimera ditt företags Instagramprofil

Instagram är ett av de största sociala nätverken som fortsätter att växa så det knakar. Du som företagare kan använda Instagram till att t ex lyfta fram och personifiera ditt varumärke, attrahera nya kunder och framtida medarbetare, vårda relationen till befintliga kunder och visa upp ditt utbud av produkter/tjänster för din målgrupp.

Men. Om du inte redan har ett riktigt starkt varumärke är det svårt att få många följare på Instagram utan hårt arbete, vilket du som många andra företag kanske varken har tid eller resurser till. Nedan tipsar vi om 5 saker du kan göra för att väcka intresset för ditt konto hos fler Instagramsurfare – utan kostnad eller större ansträngning. 

Hur får jag fler följare på Instagram?

Välj ett användarnamn på Instagram som är lätt att komma ihåg för att bli lätt att hitta1. Gör ditt konto lättare att hitta

Välj ett användarnamn som är lätt att komma ihåg och hitta bland sökresultaten, t ex ditt företagsnamn. Om ditt företagsnamn redan är upptaget kan du välja en kombination av ditt företagsnamn och ett annat ord, där företagsnamnet fortfarande står först så att det hamnar högt upp bland sökresultaten på Instagram (t ex loopiaab eller loopiawebbhotell).

2. Välj en profilbild som associeras med ditt företag

För att skapa igenkänning från första stund är det viktigt att din profilbild kan associeras till ditt företag. Ett exempel är att välja din företagslogotyp som profilbild.

3. Växla till företagsprofil och lär känna dina följare

Genom att växla till en företagsprofil kan du ta reda på vilka dina följare är, vad de är intresserade av och när de surfar på Instagram. På så vis kan du lättare publicera inlägg med “rätt” innehåll vid rätt tidpunkt som förhoppningsvis gillas och kommenteras av dina följare, vilket i sin tur ökar din synlighet på Instagram. Läs mer om hur du växlar till företagsprofil på Instagram här »Skriv en riktigt bra beskrivning i din profil på Instagram för att väcka intresse

4. Optimera din profilbeskrivning för att väcka intresse

Berätta om ditt företag och vad ni erbjuder i din profilbeskrivning. Låt din företagskultur och personlighet skina igenom och använd gärna emojis (uttryckssymboler) för att lätta upp och illustrera beskrivningen. Valde du att växla till företagsprofil kan du också lägga till dina kontaktuppgifter, din hemsidesadress och en vägbeskrivning till din fysiska butik/ditt kontor.

Tips! För att få schyssta radbrytningar i profilbeskrivningen skriver du texten i valfritt textredigeringsverktyg. Därefter kopierar du allt, klistrar in i Instagram-beskrivningen och lägger till valfria emojis.

Så får du fler kunder med hjälp av webben

Ladda ner e-bok (gratis)

Slå på notiser på Instagram för att kunna vara snabb med att gilla kommentarer, besvara frågor och eventuell kritik eller bara visa din uppskattning för en positiv kommentar5. Kommunicera med dina följare

Slå på push-notiser för alla likes och kommentarer på de foton du publicerar. På så vis kan du vara snabb med att gilla kommentarer, besvara frågor och eventuell kritik eller bara visa din uppskattning för en positiv kommentar – vilket ökar din synlighet på Instagram. För att slå på notifikationer går du in i Inställningar > Inställningar för push-meddelanden och bockar i “Från alla” på alla kategorier eller de du önskar.

Tänk på att publicera inlägg på Instagram så ofta du kan (åtminstone några gånger i veckan) för att hålla intresset hos dina följare vid liv.

Då var det dags att börja publicera!

För att väcka intresse hos så många Instagram-surfare som möjligt är det bra att:
…publicera bilder med hög upplösning och schyssta motiv
…länka till ditt konto från andra sociala medier och t ex nyhetsbrev, blogg, etc
…använda hashtags (relevanta sökord markerade med #, t ex #loopia) i dina inlägg för att bli lättare att hitta

Läs fler tips om hur du fångar uppmärksamheten hos Instagram-surfare »

Fler Instagram-tips från Loopia-bloggen:
Instagram Stories för företag – tips till dig som vill prova
Företagsprofil på Instagram – så här funkar det
Växla mellan flera Instagram-konton utan att logga ut och in

Dela detta inlägg:

6 svar på “Fler följare på Instagram – optimera ditt företags Instagramprofil

  1. Hej. Detta har inte med följare att göra men gör ett desperat försök här ifall någon vet något om mitt problem med Instagram:

    Kan hashtagga och skriva text till mina foton men när jag sedan publicerar bilden så försvinner all text! Det enda som är kvar är platsen bilden är tagen på.
    Har testat flera dagar men går inte trots uppdaterad app och omstart av mobil.
    Instagram verkar inte vilja svara på frågor öht så någon annan kanske vet något om detta eller varit med om det.

    Ber om ursäkt om detta hamnar lite fel. Men lite desperat och vill gärna kunna publicera mina foton på min fotosida: susannesvinklar.

    Mvh Susanne

  2. Hej Susanne,
    jag kan göra ett försök =), kan du vara så att du har för många #hastags? hände för vårt team i början att för många hastags inklusive ”vanlig” text resulterade att allt försvann.

    vänlig hälsning,

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Vi finns här för dig - varje dag

Om du behöver hjälp finns vår prisvinnande support tillgänglig alla dagar, året runt, for att svara på frågor via telefon, e-post, chatt och sociala medier.

Kontakta oss