Under förra året införde Google att mobilanpassade hemsidor rankas högre vid sökningar från mobila enheter och att sajter som uppmanar besökaren att ladda ned sin app via en blockerande popup-annons rankas lägre. Allt i syfte att ge mobilanvändaren en positiv sökupplevelse med relevanta sökresultat.
Sajter med störande popup-annonser rankas lägre på Google
Från och med den 10 januari 2017 rankas sajter med popup-annonser som blockerar hemsidans faktiska innehåll lägre på Google. Även denna gång i syfte att förbättra sökupplevelsen för mobilanvändare.
Undantag gäller för de annonser som innehåller godkännande av användning av cookies, ålderskontroller, etc. Det gäller också banners som inte skymmer sajtens innehåll. Anledningen är precis som tidigare att sajter med täckande popup-annonser ger mobilanvändare en sämre sökupplevelse och därför bör rankas lägre bland sökresultaten.
Ytterligare en förändring är att etiketten som visar att en hemsida är mobilvänlig i sökresultatet tas bort. Google vill hålla sökresultatet stilrent och menar att etiketten är onödig numera då 85% av sajterna i sökresultatet uppfyller de kriterier som krävs för att få etiketten. En mobilvänlig hemsida kvarstår dock som ett kriterium för att rankas högre på Google.
Läs mer om förändringarna på Google’s blogg »
Delar av bilderna är lånade av Google Webmaster Central Blog.
Ett svar på “Nu tar Google i med hårdhandskarna mot störande annonser på sajter”