För några veckor sedan lanserades möjligheten för dig som företagare i Sverige att annonsera på Instagram. Med tanke på att ca 40 procent av alla Internet-användare i Sverige använder Instagram idag, kan det vara en god idé att prova på den nya metoden – särskilt om din målgrupp är flitiga användare av Instagram.
Vad ska jag tänka på när jag annonserar på Instagram?
Redan innan du ger dig på annonseringen bör du satsa på att ha ett snyggt och enhetligt Instagram-konto för ditt företag. Det är inget måste, men ger ett seriöst intryck. Förutom det bör du även tänka på att:
- Publicera professionella bilder och videos med bra kvalitet. Försök samtidigt att koppla annonsens innehåll med ditt varumärke för att skapa en naturlig association.
- Se till att annonsens innehåll är engagerande, inspirerande och/eller att det förmedlar en känsla. Instagram-annonserna kommer även att visas för användare som inte följer företaget, därför är det viktigt att se till att fånga nya, potentiella kunders intresse.
- Den externa webbplatsen som dina följare leds till från Instagram bör vara mobilanpassad, då de allra flesta besöker Instagram från mobilen.
Tips! Växla till företagsprofil på Instagram. Då kan du marknadsföra dina inlägg direkt från Instagram-appen med bara några klick.
Läs mer om hur du går tillväga samt vilka riktlinjer som gäller för annonsering på Instagram:
» Facebook informerar om vad som gäller för annonsering på Instagram
Läs också om hur du blir en mästare på Instagram samt en av de främsta anledningarna till att mobilanpassa din sajt.
…när vi ändå pratar Instagram
Kom ihåg att följa oss på Instagram (@loopiaab) och ta del av behind the scenes-bilder från Loopia HQ ;).