Tiden går fort när man har roligt och saker och ting förändras. Är det kanske dags för nya projekt, kunder eller utmaningar? Oavsett vad så är det en bra idé att se till att hålla ditt företags närvaro på webben fräsch och uppdaterad inför vad som komma skall. Följ nedanstående tre steg för att fräscha upp ditt företags webbnärvaro.
1. Snygga till din egen sajt
Börja med att städa upp din egen hemsida för att hålla den uppdaterad och levande.
- Korrekturläs textstycken och blogginlägg
Kika igenom sajten noggrant för att försäkra dig om att all information fortfarande är aktuell. - Kontrollera länkar och bilder
Gå igenom länkar och bilder och försäkra dig om att samtliga stämmer överens med textinnehållet på sidan och leder dit dem ska. - Se till att din sajt ser bra ut i besökarnas webbläsare
Ta hjälp av Google Analytics för att ta reda på vilka webbläsare dina besökare använder. Testa sedan att din sajt ser bra ut i dessa webbläsare och deras olika versioner.
2. Se över ditt rykte på nätet
Googla ditt eget företagsnamn för att se vad som finns skrivet om dig på nätet. Förhoppningsvis är det fina recensioner, men har du mot förmodan fått negativa omdömen någonstans är det en god idé att bemöta dessa och höra dig för om vad som gått snett.
3. Underlätta för dina besökare
Se till att det är enkelt för dina besökare att hitta till din sajt, genom att exempelvis:
- Uppdatera din företagsinformation på olika söksajter (hitta.se, eniro.se, etc).
- Registrera ditt företag på Google Maps om du har ett fysiskt kontor eller en fysisk butik. Det underlättar för kunder som vill besöka dig IRL men ger dig också bättre ranking i Google’s sökmotor.
- Sökmotoroptimera din sajt för att rankas så högt upp i sökmotorer som möjligt och på så vis öka chansen för potentiella kunder att hitta dig. Ta del av våra SEO-tips på bloggen »
- Mobilanpassa din sajt genom att t.ex. använda responsiv webbdesign som anpassar din sajt efter vilken enhet den besöks ifrån. Google rankar sedan april i år mobilanpassade sajter högre, vilket kan vara en anledning att testa. (Tips! Använd Google Analytics för att se hur stort antal mobilbesökare din sajt har, det kan bli ytterligare en motivationsfaktor till att mobilanpassa.)
4. Håll ordning och reda
En ordentlig rensning av mailinkorgen är superbra att göra då och då för att effektivisera ditt arbete. Sträva efter att alltid ha en så tom inkorg som möjligt genom att t ex försöka svara på inkommande mail så fort som möjligt, ta bort eller arkivera mail som du inte längre behöver och att sortera övriga mail i undermappar och färgmärka de som kan behövas framöver.
Bilden är lånad från Flickr-användaren Lucas och har modifierats.