Är du en av många företagare som mottagit en faktura på något du inte beställt, eller något du kanske till och med lurats beställa?
Som företagare kommer du förr eller senare att råka ut för någon som försöker lura dig. Bluffakturor är vanligt och antalet anmälda fall fortsätter att öka stadigt.
En stor del av alla bluffakturor som skickas ut handlar om domännamn, webbhotell och hemsidesproduktion. Därför vill vi ge dig tips kring vad som kännetecknar bluffakturor, vad du kan göra för att undvika dem och hur du går tillväga om du blir lurad.
Vad är en bluffaktura?
En bluffaktura kan beskrivas som en faktura på något du som företagare inte har beställt, eller har lurats till att beställa. Är du ouppmärksam och betalar fakturan av misstag kan du drabbas hårt. Som företagare har du tyvärr inte samma rättigheter som konsumenter utan kan bli tvungen att dras med långa, dyra avtal.
Vad som kännetecknar en bluffaktura kan variera, men det är vanligt att bedragaren använder sig av kännetecken som namn och logotyp som påminner om ett seriöst företags varumärke. De brukar även baka in ett erbjudande i den finstilta texten på “fakturan”, för att öka chansen att mottagaren missar det och betalar fakturan utan att se igenom bluffen.
Hur undviker du att bli lurad av nätbedragare och bluffakturor?
Det finns små men användbara knep du kan ta till för att undvika bedrägerier.
- Var uppmärksam. Många bedragare tjänar stora pengar på okunskap och slarv. Ta dig tid att dubbelkolla alla detaljer som rör avsändaren och det som erbjuds, innan du tar något beslut.
- Informera kollegor. Se till att alla på företaget vet vem som har rätt att göra beställningar och att alla är informerade om vilka leverantörer som är godkända.
- Läs det finstilta. Handlar det om en blankett som ska signeras bör du alltid läsa det finstilta för att undvika att “råka” beställa något som du inte är medveten om.
- Googla. Sist men inte minst – Sök information om företaget online. Du kan hitta mycket nödvändig info och ta reda på om företaget är seriöst eller inte.
Vad gör du om du får en bluffaktura?
Att ta dig ur bedragarens avtal behöver inte vara omöjligt. Nedan följer några knep som hjälper dig att ta dig ur situationen någorlunda snabbt och smärtfritt.
- Dröj med betalningen. Om du som företagare tar emot en bluffaktura är det främsta tipset att inte betala den förrän du är helt hundra på vad den gäller. Om fakturan gäller något som du inte har beställt eller som du lurats att beställa kontaktar du företaget via mail och berättar att den är felaktig. Det är då upp till dem att motbevisa dig.
- Spara bevismaterial. Behåll alla fakturor, påminnelser, mail, etc. som skickats mellan dig och blufföretaget. Dessa dokument kan komma till användning som bevismaterial vid en eventuell polisanmälan.
- Gör en anmälan. Tveka inte att polisanmäla företaget när du tycker att du har blivit utsatt för bedrägeri.
- Informera Svensk Handel. Väljer du att bestrida en bluffaktura, bör du alltid skicka en kopia på fakturan till Svensk Handel. De har tagit fram en så kallad varningslista där oseriösa aktörer listas för att varna företagare och privatpersoner. Här kan du läsa Svensk Handels varningslista.
Bilden på underskriften kommer från Flickr-användaren Sebastien Wiertz.
3 svar på “Se upp för nätbedragare och bluffakturor!”