Även om du låter världens bästa webbdesigner skapa ditt företags nya hemsida finns det fortfarande en risk att viktiga detaljer missas. För att undvika det har vi sammanställt 16 frågor som är bra att ställa dig själv innan du klickar på “Publicera”-knappen och lanserar företagets hemsida på webben.
Innehåll
- 1. Är hemsidan mobilanpassad?
- 2. Vilka känslor framkallar färgerna på hemsidan?
- 3. Är typsnittet lättläst?
- 4. Är innehållet i sidhuvudet och sidfoten uppdaterat?
- 5. Innehåller hemsidan “rätt” sökord?
- 6. Är texten rättstavad?
- 7. Innehåller hemsidan en lagom mängd Call-to-Actions?
- 8. Är bilderna lagom stora?
- 9. Har alla bilder försetts med en beskrivande text?
- 10. Har din hemsida en egen favicon?
- 11. Är copyright-datumet uppdaterat?
- 12. Fungerar alla formulär?
- 13. Har någon utomstående testat hemsidans navigering?
- 14. Är din logotyp länkad till din startsida?
- 15. Leder alla länkar dit de ska?
- 16. Ersätter hemsidan en tidigare hemsida?
1. Är hemsidan mobilanpassad?
De allra flesta använder mobilen när de googlar efter information. Därför är det viktigt att din hemsida är mobilanpassad så att den ser bra ut oavsett vilken enhet besökaren använder. En mobilanpassad hemsida ökar också chansen för att din hemsida syns högt upp bland sökresultaten på Google – det gör det i sin tur lättare för dina besökare att hitta dig på webben.
2. Vilka känslor framkallar färgerna på hemsidan?
Färger har förmågan att framkalla olika typer av känslor. Därför är det viktigt att du noggrant tänker igenom vilka olika färger och färgkombinationer du ska använda på din hemsida så att du gör rätt val från första början.
Ett tips är att hålla dig till samma färger som du använder i företagets grafiska profil. Det är ett säkert kort som sällan kan gå fel då du troligtvis redan testat kombinationerna tidigare.
3. Är typsnittet lättläst?
Valet av typsnitt kan påverka besökarens användarupplevelse mer än en kan tro. Det allra viktigaste att tänka på när det kommer till typsnitt är att det är lättläst och att det matchar ditt varumärkes stil och tonalitet. Ta hjälp av vår guide för att välja rätt typsnitt till din hemsida »
4. Är innehållet i sidhuvudet och sidfoten uppdaterat?
Det kan vara lätt att missa toppen och botten av hemsidan som oftast inte uppdateras lika ofta som resten av sidans innehåll. Se till så att all information (särskilt kontaktuppgifter) är aktuell och korrekt och att eventuella länkar till t ex sociala medier leder dit de ska.
5. Innehåller hemsidan “rätt” sökord?
Ta reda på vilka sökord och fraser din målgrupp använder för att söka efter de produkter och tjänster ditt företag erbjuder. Försök sedan väva in dessa ord och fraser i texten på din hemsida, gärna i rubriker. Var dock noga med att väva in dem på ett naturligt sätt och inte bara trycka in dem lite hur som helst bara för att – det uppskattas nämligen inte av Google.
6. Är texten rättstavad?
Välskriven och rättstavad text ökar chansen för att företaget uppfattas som seriöst och proffsigt av hemsidans besökare. Var därför noga med att alltid korrekturläsa texten innan du lanserar företagets hemsida.
Tänk på att också korrekturläsa texterna på alla olika språk om din hemsida är flerspråkig. En engelsktalande besökare kan få en mindre bra uppfattning om ditt företag om texten på hemsidan är skriven på svengelska.
7. Innehåller hemsidan en lagom mängd Call-to-Actions?
Call-to-Actions är korta ord/meningar som berättar vad det är du vill att besökare ska göra och som uppmanar dem att agera. Det kan t ex vara en stor “KLICKA HÄR”-knapp eller ett mer subtilt alternativ som leder till ett kontaktformulär eller liknande. Oavsett vad så är det viktigt att du placerar dina CTAs på rätt sätt och i lagom mängd för att dina besökare ska agera så som du önskar. Ta hjälp av vår guide för att skapa CTAs som ökar din försäljning »
8. Är bilderna lagom stora?
Låt inte bilderna vara större än nödvändigt och välj en lämplig filtyp för att få ner filstorleken så mycket som möjligt. Det kan snabba upp din hemsidas laddningstid avsevärt vilket uppskattas av många besökare.
9. Har alla bilder försetts med en beskrivande text?
Många använder sig av bildsök när de letar efter information om företag och deras produkter och tjänster på webben. Därför är det viktigt att du sökmotoroptimerar dina bilder genom att väva in sökord i bildernas alt-texter, filnamn och titel. Det hjälper också synskadade besökare till din hemsida att få en beskrivning av vad bilden visar. Läs mer om hur du lägger till alt-texter och får din hemsida att synas i Googles bildsök »
10. Har din hemsida en egen favicon?
Ladda upp en egen favicon (den lilla ikonen som visas på din hemsidas flik i webbläsaren) så att dina besökare lätt hittar tillbaka till din hemsida om de har många flikar öppna samtidigt i webbläsaren. Trots att en favicon är så liten att den knappt syns så kan den faktiskt hjälpa till att stärka och förbättra din varumärkesidentitet.
11. Är copyright-datumet uppdaterat?
Ett utgånget copyright-datum i botten av hemsidan kan tolkas som att företaget inte längre är aktivt. Se därför till att hålla det uppdaterat, antingen med hjälp av en egen påminnelsenotis i kalendern eller med hjälp av ett script eller plugin.
12. Fungerar alla formulär?
Testa varje formulär på hemsidan så att du vet att de fungerar som tänkt. Tänk vad synd det vore om du inte kunde svara besökaren som tar kontakt bara för att du t ex missat att lägga till ett fält för kundens e-postadress i kontaktformuläret.
13. Har någon utomstående testat hemsidans navigering?
All tid du spenderar på att testa din nya hemsida kan lätt göra dig hemmablind. Därför kan det vara en bra idé att be en vän (eller någon annan utomstående) testa navigeringen på sidan och komma med feedback. Anteckna allt som sägs och justera därefter för att göra användarupplevelsen på din hemsida så bra som möjligt.
14. Är din logotyp länkad till din startsida?
Om du har placerat ut din logotyp på din hemsida bör du se till att den länkar vidare till hemsidans startsida. Det är vad många förväntar sig att en logotyp ska göra och efterföljer du det minskar du risken för förvirrade besökare.
15. Leder alla länkar dit de ska?
När besökare klickar på en länk på din hemsida och hamnar någonstans där de inte förväntar sig att hamna vara ganska säker på att de kommer att lämna din hemsida kort efter det. Se därför till att dubbelkolla alla dina länkar för att se till så att de leder dit de ska.
16. Ersätter hemsidan en tidigare hemsida?
I så fall är det jätteviktigt att länkarna till undersidor antingen är samma, eller att du gör så kallade 301-ompekningar från den tidigare adressen till den nya. Om din gamla adress till “Om företaget” var “mindoman.se/om” och nu är “mindoman.se/om-foretaget” måste du göra en 301-ompekning för att inte tappa den sökmotorkraft du byggt upp med tidigare sidan.
Ingen hemsida till företaget ännu? Kom igång med ett klick
Vi på Loopia erbjuder en rad olika hemsidesverktyg för dig som vill skapa en egen hemsida till ditt företag. Vad sägs om världens mest använda verktyg WordPress, Joomla för en något mer avancerad lösning eller vårt eget verktyg Loopia Sitebuilder där du skapar din egen hemsida i tre enkla steg utan förkunskaper? Alla tre verktyg ingår i våra webbhotellspaket från start.
Bilder, jag gillar bra bilder på en blogg:)