Webbkometjuryn: Sara Öhman, entreprenör

sara_ohmanEntreprenörden Sara Öhman sätter återigen på sig juryhatten och bedömer alla fantastiska bidrag som kommer in till Webbkomet 2013.

Vi har pratat lite närmare med Sara inför årets juryarbete och Webbkomet 2013…

Vad gör du om dagarna när du inte bedömer nominerade bidrag i Webbkomet-juryn?

Jag jobbar med att hjälpa webbtjänster att få den trafik och det engagemang som de förtjänar som konsult framförallt inom digital affärsutveckling och innehållsmarknadsföring.

Varför passar du bra som jurymedlem i Webbkomet?

Användarbeteenden fascinerar mig och jag är bra på att utläsa hur användarna kan tänkas förhålla sig till webbtjänsterna. Jag kommer kolla särskilt mycket efter hur bidragen i Webbkometen kan tänkas attrahera fler kunder, både inom en snar samt mer avlägsen framtid.

Varför tror du ett så litet land som Sverige ligger bakom flera internationellt lyckade webbprojekt som t ex Skype och Spotify?

Jag tror att det är en kombination av att vi har ett stort intresse hos allmänhetenför webb och tech samt en kritisk massa som arbetar med att skapa webbprojekt – Något som gör Sverige till en bra testmarknad. Sedan tror jag att Skype och Spotifys framgångar inspirerar till ökad utveckling. Fler får intresse för tech, utbildar sig eller börjar jobba sig in i branschen. Mer kompetenta människor föder sedan förbättrade produkter.

Vilka webb-/onlinetjänster använder du mest i dagsläget?

Google-produkterna utan tvekan, och Fitocracy.

Vad tror du blir nästa stora online-trend?

Personligen väntar jag fortfarande på att den fysiska världen ska möta den virtuella världen när ”Internet of things” på riktigt slår igenom i kombination med att intresset för ”det kvantifierade livet” ökar.

Vad kommer att fånga ditt intresse bland de nominerade?

Nyttogivande produkter som har sitt rum i vardagen med potential att nå både stor spridning och stor affärsnytta.

Vilka tips kan du ge till de som vill starta ett nytt webbprojekt men som ännu inte kommit igång?

Börja. Sätt undan två timmar varje söndag för att jobba med din idé. Även om du använder tiden till att bara fundera över tillvägagångssätt kommer söndagstimmarna ge resultat i slutändan. Fokusera sedan på att lansera en testprodukt så snart som möjligt, det är betydligt lättare att ge feedback och skapa intresse för en faktiskt produkt än en nedskriven idé eller wireframes.

Följ oss här på bloggen, FacebookTwitter och Google+ för att inte missa när vi presenterar nästa jurymedlem. Glöm inte heller att nominera och dela dina favoritbidrag på Webbkomet.se.

Dela detta inlägg:

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.