Webbkometjuryn: Rebecka Lindhe, Shopit

rebecka_lindheMed redan närmare hundra nominerade bidrag i Webbkomet 2013 kommer juryn även i år att få ett tufft arbete att utse vinnaren av den prestigefulla utmärkelsen. Du har väl inte missat att nominera ditt bidrag? Det finns vinster för över 130 000 kr i potten.

Rebecka Lindhe är ytterligare ett kärt återseende i Webbkomet-juryn. Vi har pratat närmare med Rebecka inför årets juryarbete och Webbkomet 2013…

Vad gör du om dagarna när du inte bedömer nominerade bidrag i Webbkomet-juryn?

Numera arbetar jag som social marketing and content manager på ett väldigt spännande bolag i Växjö; Shopit! Shopit är en social sökmotor för shopping. Driver vid sidan av lite egna sajter såsom Spotafakebag.com och Garantikoll.se. Utöver det är det mycket fotboll och löpning.

Varför passar du bra som jurymedlem i Webbkomet?

Jag passar bra som jurymedlem då jag har mycket erfarenheter från att starta och driva bolag samt vet vad som krävs för att nå igenom bruset på marknaden. Jag letar hela tiden efter wow-effekten; Det vill säga ett projekt som ger mig gåshud. Dessutom är det mitt tredje år i webbkomet-juryn! 🙂

Varför tror du ett så litet land som Sverige ligger bakom flera internationellt lyckade webbprojekt som t ex Skype och Spotify?

Jag tror att det är många bidragande faktororer, dels att vi är duktiga på att lyfta fram duktiga och kreativa entreprenörer i samhället och dels att vi ofta utgår från att vi vill lösa ett problem. Jag tror det är jättebra att implementera entreprenörskap i skolan och visa på lyckade exempel, då sprider man visioner och drömmar vidare. Många av de stora lyckade företagen såsom Skype och Spotify har dessutom hittat en lösning på tidigare svåra problem. Vad som styrker dem ytterligare är att man inte ska vara rädd för tuffa utmaningar utan testa sig fram eftersom att det brukar lösa sig tillslut. Bara man är villig att satsa och ge järnet!

Vilka webb-/onlinetjänster använder du mest i dagsläget?

De som jag använder dagligen är tjänster som Spotify, Runkeeper, min internetbank, Twitter, Facebook, Pinterest och Google+. Jag besöker dessutom många receptsajter då jag gillar att laga mat och för det mesta gör en veckomatsedel hemma, hur töntigt det än må vara. Utöver det är jag tokig i att läsa bloggar i alla ämnen.

Vad tror du blir nästa stora online-trend?

Jag tror givetvis på att göra shopping ännu enklare. Tiden är redo för det. Utöver det tror jag fortfarande på mer videor och enklare lösningar för att posta innehåll på webben. Vi går från att ha massor av möjligheter till mer avskalade och nischade tjänster.

Vad kommer att fånga ditt intresse bland de nominerade?

De som visar att de tagit ut svängarna. De som vågat tackla vardagsproblem. De som vågat att försöka hitta lösningen på stora och svåra problem. Jag måste också trycka på bra presentationer i anmälningarna och att jag är svag för moderelaterade projekt.

Vilka tips kan du ge till de som vill starta ett nytt webbprojekt men som ännu inte kommit igång?

Det är bara att sätta igång. Du kommer aldrig att hitta en perfekt tid i livet för att starta ett bolag. Du kommer alltid ha för lite pengar, för mycket att göra och för lite tid. Bara starta och se vart det bär dig. Dessutom tycker jag att det är helt okej att starta bolag och behålla sin anställning tills dess att man sett att det går runt. Testa och kör på om det håller!

Följ oss här på bloggen, Facebook, Twitter och Google+ för att inte missa när vi presenterar nästa jurymedlem. Glöm inte heller att nominera och dela dina favoritbidrag på Webbkomet.se.

Dela detta inlägg:

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *