Vårstäda företagets hemsida och sociala medier – så här gör du

iMac som visar ett fång med tulpaner till dig som ska vårstäda företagets

Äntligen är våren här! Dags att tvätta alla fönster, sopa uppfarten ren från grus och… varför inte passa på att vårstäda ditt företags hemsida och sociala medier när du ändå är igång? På så vis känns din digitala närvaro fräsch och uppdaterad för alla nuvarande och blivande kunder som hittar dig på webben.

Här nedanför delar vi med oss av några enkla tips för att vårstäda och fräscha upp företagets hemsida och sociala medier.

Vårstäda företagets hemsida i fyra enkla steg

1. Se över och uppdatera innehållet på hemsidan

Se till så att all information och alla kontaktuppgifter är uppdaterade, att nyheterna som presenteras fortfarande är aktuella, osv. För att hålla hemsidan aktiv och levande kan du byta ut bilder och/eller lägga till nyheter om företaget i nyhetsflödet på hemsidan eller i din företagsblogg (ingen blogg ännu? Läs mer här om hur du startar en företagsblogg).

2. Optimera hemsidan för Google så att den blir lätt att hitta

Få din hemsida att synas högt upp på Google genom att till exempel:

  • Inkludera de sökord och fraser du vill synas högt på i hemsidans innehåll. Tänk på att titlar och huvudrubriker på dina olika produktsidor är extra viktiga att optimera för att din sida ska placeras högt upp bland sökresultaten.
  • Använda beskrivande alt-texter på samtliga bilder på hemsidan. Det underlättar för synskadade som besöker din hemsida och får din hemsida att synas bättre i sökmotorers bildsök.
  • Mobilanpassa din hemsida. Använder du ett hemsidesverktyg som t ex WordPress är majoriteten av alla färdiga designmallar som finns att välja bland redan mobilanpassade från start.

Läs fler tips om sökmotoroptimering på vår blogg »

3. Dubbelkolla att alla länkar leder dit de ska

Försäkra dig om att alla interna och externa länkar på hemsidan fungerar och leder dit de ska. För dina externa länkar kan du använda Google Search Console där du skriver in din webbadress (URL) och låter verktyget leta igenom din hemsida efter trasiga länkar. Är någon länk trasig kan du antingen byta ut den till en som fungerar eller peka om den till startsidan.

4. Fräscha upp din hemsidas utseende

Se till att din hemsidas design ser proffsig ut för att öka förtroendet hos dina besökare (blinkande GIF:ar är kanske inte lika hett som det en gång varit till exempel 😉 ). En annan del som är viktigt för att öka besökarens förtroende är att mobilanpassa hemsidan så att den visas korrekt oavsett vilken enhet besökaren surfar från.

När du är klar med uppfräschningen rekommenderar vi att du testar så att din hemsida ser bra ut från olika webbläsare och enheter.

 

…därefter:

Vårstäda företagets sociala medier i fem snabba steg

1. Rensa bland gamla inlägg

Gå igenom kanal för kanal och se om du har något gammalt fastnålat inlägg kvar som inte är aktuellt längre och därför kan tas bort, eller åtminstone inte längre nålas fast högst upp i flödet. Ett flöde som inte uppdaterats på länge kan få företaget att verka inaktivt, därför är det viktigt att hålla företagets hemsida, blogg och sociala medier uppdaterade.

2. Dubbelkolla att företagsinformationen stämmer

Se till så att “Om oss”-texterna i respektive kanal är uppdaterade och att öppettider och kontaktuppgifter stämmer så att dina kunder enkelt kan ta kontakt med dig. Passa också på att dubbelkolla att du länkar till företagets hemsida från alla sociala kanaler.

3. Uppdatera profilbilder och omslagsbilder

Är din profilbild mer än ett år gammal? Då är det dags att byta ut den mot en ny (om inte profilbilden redan föreställer ditt företags senaste logotyp förstås, då är det okej att köra vidare på samma). Uppdatera även omslagsbilden till något som representerar din verksamhet på ett bra sätt. Det kan t ex vara ett högupplöst foto av kontoret, personalen eller de produkter/tjänster ni erbjuder.

4. Analysera kanalerna som ditt företag är aktivt i

Vilka kanaler går bra? Vilka går mindre bra? Saknar ni någon kanal eller bör ni välja bort någon? Genom att se över och analysera dina olika kanaler får du information och insikter som kan hjälpa dig att ta fram rätt marknadsföringsstrategi.

5. Se över vilka som har åtkomst till företagets sociala konton

Har någon som slutat jobba hos er fortfarande tillgång till era sociala konton? Eller har någon fått nya ansvarsområden och behöver få sina rättigheter justerade? Ta en titt och justera vid behov.

I samma veva kan du passa på att byta lösenord på samtliga konton för att öka säkerheten och minska risken för att någon obehörig tar sig in på ditt konto.

 

Ingen hemsida till företaget ännu?

Vi på Loopia erbjuder flera hemsidelösningar som passar olika mål, behov och förkunskaper. Välj bland t ex världens mest populära hemsidesverktyg WordPress eller vår egen Loopia Sitebuilder där du skapar en hemsida på en förmiddag utan förkunskaper. Läs mer om våra hemsidesverktyg »

Exempel på designmallar du kan välja bland i WordPress

WordPress-tema 1 WordPress-tema 2 WordPress-tema 3
WordPress-tema 4 WordPress-tema 5 WordPress-tema 6

 

Läs fler tips för ditt företags hemsida:

Dela: Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *