Loopia-kunderna Sonny och Lucas hjälper företag att lyckas på webben med sin digitala visdom

De har under knappt två års tid agerat digital partner för Sveriges fjärde största handelsområde, haft en affärslunch med Petter Stordalen och hjälpt företag i alla möjliga branscher och storlekar med allt från hemsidor till Google-annonsering. Sedan entreprenörerna och Loopia-kunderna Sonny och Lucas tog steget och blev företagare på heltid med den digitala reklambyrån Digiwise har de inte direkt legat på latsidan. Läs intervjun med dem nedan.

Hallå där Sonny och Lucas! Vilka är ni och vad gör ni för kul?

Vi heter Sonny Eriksson och Lucas Andersson och har sedan augusti 2017 drivit Digiwise, en digital reklambyrå i Västerås. Vi är Google Partner och hjälper Sveriges företagare med Google Ads samt Facebook-annonsering och Instagram-annonsering. Vi är två unga entreprenörer som med Digiwise tagit steget att vara företagare på heltid.

Vad har hänt sedan starten?

Det har varit en spännande resa! Den första upphandlingen vi vann var uppdraget att bli digital partner till Erikslund Handelsområde, Sveriges fjärde största handelsområde. Med det uppdraget i ryggen började resan att hjälpa fler av Sveriges företagare att lyckas online. Numera arbetar vi med kunder i varierande branscher, allt från små enmansföretagare till större företag med hundratals miljoner i omsättning.

Ni har haft en affärslunch med Petter Stordalen?

Det stämmer! Vi blev inbjudna till en intim affärslunch med Petter Stordalen i samband med att han invigde ett av sina hotell i Västerås. Det var en stor ära då han är en stor förebild för oss som företagare.

Stötte ni på några svårigheter vid uppstarten?

Att nå ut som nytt företag med ett helt nytt varumärke är alltid en utmaning, allt tar längre tid än vad man först beräknat. Vi har lagt en hel del timmar på vår egen webb då det är skyltfönstret utåt och det som skapar det första intrycket av oss som företag. 

Vad har ni pysslat med tidigare?

Vi kommer båda två från byråvärlden, Lucas har arbetat som webbutvecklare på reklambyrån Care of Haus – numera Haus – och Sonny har bland annat arbetat med digital marknadsföring på Hitta.se under många år.

Hur kom ni fram till företagsnamnet Digiwise?

Att välja företagsnamn är riktigt klurigt. Vi var stensäkra på två tidigare namn och storshoppade en drös av domäner för att sedan inse att vi inte kommer gå vidare med något av namnen. Vår AD kläckte sedan Digiwise – digital visdom, Digiwise! Det sa klick och därefter började arbetet med att ta fram den grafiska profilen.

…och hur gick tankarna kring valet av domännamn?

Vi ville ha ett relativt kort domännamn och då passade ju digiwise.se bra. Eftersom Digiwise inte är helt enkelt att stava så har vi kompletterat domännamnet med en hel del felstavningar (t ex digivise.se och digiwice.se) och pekat allihop mot hemsidan så att kunderna hittar fram även om de slinter på tangenterna. 

Hur marknadsför ni er idag?

Vår företagsidé bygger på att vi gör ett bra arbete för vår kund som sedan rekommenderar oss vidare till en vän eller kollega. Nöjda kunder är den bästa reklamen. I övrigt så håller vi oss uppdaterade på vår Facebook-sida och Instagram såklart. 

Tycker ni att det är viktigt för företag att ha en hemsida?

Absolut, hemsidan blir viktigare för varje dag som går. Det är företagarnas digitala skyltfönster som visas dygnet runt och som företagare får man aldrig chansen till ett nytt första intryck. Kunderna förväntar sig hitta uppdaterad information i de digitala kanalerna, finner de inte detta så är risken stor att de väljer en kollega eller konkurrent som sköter sig bättre digitalt.

Hur viktig är er egen hemsida?

Vår hemsida är som för många andra det första våra kunder får se, och det är där vi visar upp vårt tjänsteutbud och våra kontaktuppgifter. Många nya kunder skickar in förfrågan om hjälp via hemsidan så där ser vi stor vikt i att ständigt synas online. Så den är väldigt viktig för oss.

Vi har byggt vår hemsida i WordPress. Sidan är responsiv och fungerar smärtfritt oavsett vilken plattform kunderna besöker den från.

Varför valde ni Loopia?

Loopia står för kvalité och det är en trygghet att veta att man alltid kan nå er support när vi eller någon av våra kunder stöter på patrull. Vi använder framförallt LoopiaVPS samt DNS- och domänhanteringen hos er vilket vi är nöjda med.

”Loopia står för kvalité och det är en trygghet att veta att man alltid kan nå er support när vi eller någon av våra kunder stöter på patrull.”

Har ni några tips till andra som funderar på att starta eget?

  1. Skaffa en buffert så du inte är beroende av att företaget direkt ska bli lönsamt. Det tar ofta längre tid än vad man tror innan lönsamheten i en verksamhet kommer.
  2. Försök hålla ner de fasta utgifterna. 
  3. Våga för att vinna, tro på dig själv och kör. Vad är det värsta som kan hända?

…och avslutningsvis, hur ser framtiden ut för Digiwise?

Vi växer för varje dag som går och hoppas kunna fortsätta få nya spännande kunduppdrag. Vi ser positivt på framtiden och har en hel del roligt i pipen som vi kommer berätta mer om i våra sociala medier längre fram.

Vi önskar Sonny och Lucas ett stort lycka till i framtiden! Vi hoppas att du som läsare fått inspiration till att komma igång på webben med ditt företag.

Läs fler intervjuer med våra fantastiska kunder och grymma återförsäljare här.


Vill du komma igång med en egen hemsida? Prova på Loopia Sitebuilder

Exempelteman från hemsidesverktyget Loopia Sitebuilder

Vi på Loopia erbjuder en rad olika hemsidesverktyg för dig som vill skapa en egen hemsida till ditt företag. Vad sägs om världens mest använda verktyg WordPress, Joomla för en något mer avancerad lösning eller vårt eget verktyg Loopia Sitebuilder där du skapar din egen hemsida i tre enkla steg utan förkunskaper? Alla tre verktyg ingår i våra webbhotellspaket från start.

Kom igång och skapa din egen hemsida hos Loopia »

Dela detta inlägg:

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Vi finns här för dig - varje dag

Om du behöver hjälp finns vår prisvinnande support tillgänglig alla dagar, året runt, for att svara på frågor via telefon, e-post, chatt och sociala medier.

Kontakta oss