Det har ryktats om den så kallade “cookiedöden” i ett antal år – och nu verkar det som att den faktiskt kommer bli till verklighet. I slutet av 2024 kommer nämligen tredjepartscookies ha blivit helt utfasade i Google Chrome. Tredjepartscookies har dock varit till stor användning för den digitala marknadsföringen och utfasningen kommer därför få en stor påverkan. Men hur kommer det påverka dig? Häng med så förklarar vi vad cookiedöden innebär och vad du behöver göra för att fortsätta lyckas med din egen digitala marknadsföring!
Vad är cookies?
En cookie, eller kaka, är en liten, liten datafil som sparas i din webbläsare när du besöker en hemsida. Filen sparar information om din aktivitet på hemsidan, vilket ger användbar funktionalitet. Det kan vara allt från språkval och andra preferenser du har gjort på en hemsida till annonser som matchar dina intressen på andra. På så sätt kan du få en bättre, mer skräddarsydd användarupplevelse.
Det finns två olika sorters cookies – förstaparts- och tredjepartscookies. Förstapartscookies samlar in data om din användning och dina intressen direkt från de egna kanalerna, som en hemsida. De förbättrar din upplevelse genom att till exempel komma ihåg dina inställningar. Tredjepartscookies samlar å andra sidan in data till en tredje part, det vill säga en annan hemsida än den användaren besöker. De används främst i marknadsföringssyfte och är det som gör det möjligt att rikta relevanta annonser mot specifika målgrupper.
Problemet med tredjepartscookies
Den digitala marknadsföringen har ökat i omfattning i takt med att vårt personliga användande av internet har ökat. Det har medfört ett flertal problem med specifikt tredjepartscookies. Varje minut samlas nämligen stora mängder data in om allt från individuella IP-adresser och sökhistorik till privat information om hälsa, sexualitet och politiska åsikter. Men det är inte bara mängden data eller den känsliga naturen som utgör ett problem. All data som tredjepartscookies samlar in går att sätta ihop till en omfattande profil med tusentals datapunkter om användarna – en profil som sedan säljs vidare. Många användare förstår dessutom inte hur mycket data som faktiskt samlas in och vad den används till.
GDPR – cookiedöden får sin början
De ökade problemen med tredjepartscookies och bristen på integritet för användare gjorde att EU 2016 införde Dataskyddsförordningen, eller GDPR. Förordningen är till för att stärka individers integritetsskydd på nätet genom att ställa höga krav på hur företag hanterar och skyddar personuppgifter. Bland annat måste användare nu godkänna användningen av cookies och kan begära ut den data ett företag har samlat in. De ökade kraven på cookies i och med GDPR är på sätt och vis början på den så kallade “cookiedöden”.
Google fasar ut cookies
Medan andra webbläsare som Firefox och Safari blockerade tredjepartscookies för flera år sedan, har Google varit desto långsammare på bollen. Det beror framförallt på det starka motståndet mot utfasningen av tredjepartscookies från framförallt adtech-industrin. Eftersom både Google och tredjepartscookies har spelat en stor roll i digital marknadsföring ville motståndarna att man skulle vänta tills beprövade alternativ fanns på plats. I och med fördröjningen har Google alltså kunnat fokusera på att utveckla nya teknologier som kan ersätta tredjepartscookies.
Googles Privacy Sandbox
I slutet av 2023 kom då äntligen beskedet – Google börjar fasa ut tredjepartscookies på riktigt. Under de senaste åren har de fokuserat på att hitta lösningar för bland annat riktad annonsering utan tredjepartsdata och en starkare användarintegritet på nätet. De nya teknologierna är samlade under paraplyet “Privacy Sandbox” och är nu redo att bli testade. Sedan januari 2024 har Google inaktiverat tredjepartscookies för 1% av de globala Chrome-användarna under en inledande testperiod. Målet är att tredjepartscookies ska vara inaktiverade för samtliga Chrome-användare i slutet av 2024.
Uppdatering 29/4 2024: På grund av pågående utmaningar och feedback från industrin kommer Google inte kunna bli klar med utfasningen av tredjepartscookies till slutet av 2024. Istället hoppas de att utfasningen är klar i början på 2025, förutsatt att de lyckas nå en överenskommelse med brittiska Competition and Markets Authority.
Så påverkar cookiedöden dig
Givetvis kommer Googles utfasning av tredjepartscookies förändra den digitala marknadsföringen. Det kommer förmodligen bli svårare att jobba med samma pricksäkerhet och riktade annonsering som förut. Men det öppnar också dörren för mer transparent, förtroendeingivande och kundcentrerad marknadsföring som ger användarna ökad integritet på nätet.
Så, hur påverkar cookiedöden dig som företagare? I längden kommer du förmodligen behöva nya lösningar för hur du ska hitta och nå din målgrupp online. Var kreativ och våga testa nya arbetssätt! Men under den här första testperioden är det viktigast att du börjar förbereda dig för de kommande begränsningarna. Här är 3 saker du kan börja göra idag för att lyckas med din digitala marknadsföring även efter cookiedöden:
- Granska din användning av tredjepartscookies. Vilka cookies använder du? Behöver du hantera dem på något sätt för att de ska fortsätta fungera?
- Sätt upp nya strategier som sätter förstapartscookies i centrum. Hur kan du driva besökare till din egna plattformar, där du själv har kontrollen över all data?
- Andra typer av marknadsföring kommer bli ännu viktigare, som kontextuell marknadsföring. Då placeras annonser i ett relevant sammanhang istället för att riktas mot en specifik målgrupp, till exempel annonser för gräsklippare i anslutning till en video om gräsklippare. Hur kan du använda liknande alternativ för ditt eget företag?
Vill du lära dig mer?
Ett sätt att driva trafik till dina egna kanaler är sökmotoroptimering. Vi har massor av intressanta och lärorika inlägg om SEO!