Rapport från World Hosting Days 2012

Våra dagar på WHD i Tyskland har varit mycket givande med en mängd intressanta möten med branschkollegor och potentiella samarbetspartners som kan leda till nya och förbättrade tjänster för er kunder.

Utöver det har vi också tagit del av spännande seminarier och givande diskussioner kring framtiden för både hostingbranschen och för webben i stort. Trenderna från de senaste åren med molntjänster och mer mobilt håller som väntat i sig och växer sig ännu starkare.

Säkerhetsfrågor som blir allt viktigare i och med dessa trender är att känslig företagsinformation hanteras i externa molntjänster som t ex Dropbox och Google Docs. Dessutom går vi omkring med samma känsliga information i våra laptops, smartphones och surfplattor som lättare kan hamna i fel händer än en stationär dator. Vi användare älskar smidigheten med att komma åt allt vi behöver var som helst och när som helst, det är självklart orsaken till dessa trender. Men det är viktigt att tänka på om en tredjepart som Google eller Dropbox ska få hantera den information du väljer att lägga där. Dels för att det är en extern part som ditt företag troligtvis ej har ett avtal med, men också med tanke på att informationen hamnar under lagar och regler för det land där den lagras.

Likaså håller den ständigt heta debatten i sig kring positiva och negativa effekter med att dela mer och mer information om sig själv över sociala nätverk. Hur du än förhåller dig i den frågan är det viktigt att du är medveten hur mycket webbjättar som Google och Facebook faktiskt vet om dig, samt vilken information som är öppet för alla att ta del av och vad endast dina vänner kan se. Försök att göra medvetna val som stämmer överens med din övertygelse kring delning, och tänk på att om något är gratis så är det troligtvis du som säljs.

Kolla gärna in våra bilder från WHD 2012 på vår Facebook-sida.

Dela detta inlägg:

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Vi finns här för dig - varje dag

Om du behöver hjälp finns vår prisvinnande support tillgänglig alla dagar, året runt, for att svara på frågor via telefon, e-post, chatt och sociala medier.

Kontakta oss