Så var vi då på plats på World Hosting Days i Tyskland för att träffa branschkollegor från hela världen och lyssna på intressanta och visionära föreläsningar om framtiden i hosting-världen.
Efter en trivsam resa ner till ett riktigt ”vårigt” Rust i södra Tyskland började vi med att strosa runt på Tysklands största nöjespark, Europa-Park, där tillställningen håller till. För att sedan hitta in i mässlokalerna och ha ett gäng riktigt intressanta samtal med utställare och mässbesökare.
På eftermiddagen hann vi dessutom med några grymma föreläsningar innan det var middagsdags:
1. Legal facts and misbelieves in cross border e-commerce in the EU
Janolaw pratade om de juridiska klurigheter som finns kring avtal och handelsregler vid e-handel utanför landets gränser.
Olika e-handelsregler förekommer i olika EU-länder, och vänder du dig till kunder i ett annat EU-land är det är de regler som finns i kundens land som gäller vid det köpet. Du som e-handlare har dessutom skyldighet att redovisa de regler som gäller för kunden på dess eget språk. Du måste därför ha full koll på lagar kring ångerrätt, pul, garanti, fraktkostnader osv i respektive land som du säljer dina varor/tjänster till.
2. Don´t loose your customer att the last step
Wirecard snackade om hur du bör se över betalningsmöjligheterna på din e-handelssajt för att tappa så får kunder som möjligt under beställningsprocessen, men ändå hålla nere risken för bedrägerier.
E-handeln ökar rejält för varje år (Sverige är sjätte största e-handelslandet i EU enligt de siffror Wirecard visade). Väldigt många kunder hoppar dock av innan beställningen är slutförd om du inte erbjuder den betalningslösning de önskar. Tyvärr föredrar du som handlare, och kunden ofta olika lösningar. Du som säljare vill gärna ha förskottsbetalning eller postförskott. Medan köparen hellre vill betala via faktura efter att varan är levererad.
Genom att optimera din riskhantering kan du undvika bedrägerier, och samtidigt erbjuda de betalningslösningar kunderna efterfrågar. Genom att samla information som adress, ip-nummer, e-post, väga in hur attraktiva de produkter som beställs är att sälja vidare, samt göra en kreditkoll kan du avgöra vilka betalningsmetoder som ska vara tillgängliga för just den kunden.
Vid kortbetalning kan du t ex också använda dig av 3D secure (t ex Verified by Visa), kontrollera att kreditkortet är registrerat i det land som beställningen kommer från, svartlista domännamn (e-postadresser), ip-adresser, länder eller världsdelar, eller t o m specifika datorer.
Efter en fullspäckad dag är det nu dags att krypa till kojs. Uppenbarligen blir det några nätter i våningssäng i bästa fjällstugestil till vår stora förvåning… 😉
Bra inlägg!
Jag hade noll koll på informationen som går under rubrik ett (1.). Vilket jag omedelbart skall kolla djupare på för de e-handelsbutiker vi driver.
Det vore intressant att få höra om någon berättade om en slags ”app-killer” inom e-commerce branschen, samt höra hur deras tankar gick. Tyskarna brukar ha bra koll på detta och en hel del nya (nischade) idéer brukar komma därifrån.
Var det något sådant tal om en nyhet, alls?
Bästa hälsningar
Joel Bahar