Läser du jobbmail under julen? Så kopplar du av med autosvar på mailen

Hälften av de svenskar som använder internet i sitt arbete läser jobbmail på semestern, enligt rapporten Svenskarna och Internet. Det har vi full förståelse för. Högen med mail minskar ju inte precis under ledigheten och stressen över att inte hinna med blir ofta så stor att vi bara måste kolla vad som trillat ned i inkorgen för att kunna förbereda oss inför vad som väntar efter jul.

För att hinna med det som förväntas av dig på jobbet behöver du dock återhämtningen som semester och ledighet ger. Därför vill vi tipsa om att koppla av ordentligt nu under julledigheten med hjälp av ett autosvar till din Loopia-mail. Då kan du lägga fullt fokus på senapssillen, Kalle Anka och innehållet i julstrumpan och slippa känna stress över e-postinkorgen.

Vad är ett autosvar?

Ett autosvar är ett förifyllt meddelande som automatiskt skickas till de som försöker nå dig via e-post under ledigheten (eller något annat tillfälle när du inte har tid eller möjlighet att svara på inkommande mail).

Hur lägger jag till ett autosvar till min Loopia-mail?

För dig som är kontoadministratör:

  1. Logga in i Loopia Kundzon och klicka på den e-postadress du vill ställa in ett autosvar för. Gå därefter vidare till steg 2 i nästa stycke.

För dig som enbart använder e-post hos Loopia:

  1. Logga in i kontrollpanelen för e-post med din e-postadress och lösenord och klicka på den e-postadress du vill ställa in ett autosvar för.
  2. Klicka på knappen “Autosvar”, bocka för “Aktivt autosvar” och ange en ämnesrad tillsammans med ett kort meddelande som avsändaren kommer att få i retur när de mailar dig. Klicka sedan på “Spara”. Observera att de som mailar dig flera gånger under samma dag endast får autosvar på första mailet.

julledigt-benjamin

 

Detta inlägg publicerades ursprungligen den 20 december 2016 och har uppdaterats den 31 oktober 2022.

Dela detta inlägg:

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Vi finns här för dig - varje dag

Om du behöver hjälp finns vår prisvinnande support tillgänglig alla dagar, året runt, for att svara på frågor via telefon, e-post, chatt och sociala medier.

Kontakta oss