E-handeln fortsätter att öka för varje år som går och en stor del av shoppingen online sker naturligtvis i samband med julen. Det ger dig som driver en webshop ett riktigt guldläge fram till sista advent och mellandagarna.
Vi har samlat 9 tips om hur du anpassar din webshop för julhandeln så att fler kunder väljer att handla hos just dig.
Innehåll
- 1. Ta fram exklusiva julerbjudanden
- 2. Julpynta din webshop
- 3. Mobilanpassa din webshop för en bättre köpupplevelse
- 4. Snabba upp sajtens hastighet
- 5. Öka kundens förtroende för din webshop
- 6. Julanpassa sökord och -fraser för att placeras högre på Google
- 7. Lev upp till dina kunders förväntningar
- 8. Se och lär från tidigare år – och spara statistik inför nästa jul
- 9. Marknadsför din webshop i flera kanaler
- Bonustips: Glöm inte bort mellandagsrean!
- Starta webshop i WordPress med WooCommerce
1. Ta fram exklusiva julerbjudanden
Lyft fram särskilda julerbjudanden som presenteras på olika kreativa sätt, t ex en julkalender där varje lucka innehåller ett nytt erbjudande. Riktigt vassa erbjudanden får din webshop att sticka ut från mängden vilket är extra viktigt under julen då konkurrensen hårdnar bland alla webbutiker.
2. Julpynta din webshop
Rödgrön och glittrig webbdesign pyntad med stjärnor och tomtar kan bidra till att dina julklappsletande besökare känner att de kommit till rätt ställe för julklappsshopping.
3. Mobilanpassa din webshop för en bättre köpupplevelse
Julklappsletare vill handla snabbt, enkelt och smidigt och allt fler gör det från mobilen. Det gör det extra viktigt för dig att mobilanpassa din webshop så att designen anpassar sig efter den mobil, dator eller surfplatta den besöks ifrån och ger en bra köpupplevelse.
4. Snabba upp sajtens hastighet
Det är också viktigt att minska webshopens laddningstid så gott det går genom att t ex optimera bildstorlekar och inaktivera/ta bort eventuella tillägg som inte längre används. En snabb webshop gör att besökaren snabbare hittar det hen letar efter.
För att snabba upp butiken ytterligare vill vi tipsa om vår blixtsnabba webbplattform Loopia Boost som erbjuder riktigt grym prestanda! Perfekt för dig som driver en välbesökt hemsida/webshop i till exempel WordPress eller WooCommerce, eller dig som bara önskar blixtsnabba laddningstider för din sajt.
5. Öka kundens förtroende för din webshop
Erbjud välkända betallösningar, personlig support och experttips om olika produkter för att få besökaren att känna sig trygg med att handla från din webshop. Om du får många liknande frågor kan du lägga till en sida med vanliga frågor och svar så att dina besökare snabbt kan hitta svar på sina frågor på egen hand.
6. Julanpassa sökord och -fraser för att placeras högre på Google
Våra sökvanor ser lite annorlunda ut under julen. Därför kan det vara bra att väva in typiskt “juliga” ord och fraser så som ‘julklappstips’, ‘julklapp till syster/bror’, etc i produkttexter och rubriker för att placeras högre på dessa ord/fraser i sökmotorer som t ex Google.
7. Lev upp till dina kunders förväntningar
Att kunna leverera före jul vid beställning före ett visst datum är ett starkt lockbete – så länge du kan hålla vad du lovar. Att erbjuda längre ånger- och bytesrätt under julen är också ett dragplåster för julhandlarna.
8. Se och lär från tidigare år – och spara statistik inför nästa jul
Kika på statistiken från tidigare år och se över vilka tidpunkter dina kunder handlade mest, vad de köpte och vilka erbjudanden de nappade på. Upprepa sedan det som fungerade väl. Är din webshop ny för i år kan du bortse från detta och istället samla och spara all kommande statistik inför nästa år.
9. Marknadsför din webshop i flera kanaler
Ta reda på i vilka kanaler din målgrupp befinner sig och marknadsför din webshop och dina erbjudanden där. Tänk på att det är lättare att få befintliga kunder att handla igen än att värva helt nya kunder. Ett nyhetsbrev fyllt med bra julerbjudanden till dina befintliga kunder kan därför vara att rekommendera. Läs mer om Loopias nyhetsbrevstjänst »
Bonustips: Glöm inte bort mellandagsrean!
Efter jul kommer mellandagsrean då många spenderar sina julklappspengar på allt mellan himmel och jord. Utgå ifrån dina tidigare julerbjudanden för att snabbt och enkelt sätta upp nya kampanjer som anpassas efter mellandagsrean. Det blir en slutspurt för året och en kickstart för nästa år.
Till sist önskar vi dig en riktigt god jul och ett stort lycka till!
Starta webshop i WordPress med WooCommerce
Förverkliga dina e-handelsdrömmar – kom igång med din webshop i WordPress med WooCommerce. Flera hemsidesverktyg och e-handelslöningar, fritt antal e-postadresser och allt annat du behöver för att komma igång med företagets webshop ingår i alla våra webbhotellspaket. Läs mer om våra webbhotellspaket »
Inlägget publicerades ursprungligen den 29 november 2018 men har uppdaterats den 31 oktober 2022.