Öka antal besökare på din sajt med Webmaster Tools

Google Webmaster Tools är ett kraftfullt verktyg för alla bloggare och hemsidesägare som vill utveckla sin sajt och öka trafiken från sökmotorerna. Enkelt förklarat är Google Webmaster Tools det verktyg, som ger dig tillgång till Googles information som de samlat om din websida. GWT, som det ofta förkortas, är också en kommunikationskanal. Google skickar då och då meddelanden till dig, t ex om din sajt blivit hackad. Är du användare av Google Analytics kan du också via GWT komplettera din analyticsdata med sökdata.

I den här guiden går vi igenom hur du installerar GWT och var du hittar de lågt hängande frukterna att fixa till för din sajt. Det finns mycket mer funktioner än de jag beskriver här. Vill du veta mer? Skriv en fråga i kommentarerna så försöker jag besvara den.

Installation av Google Webmaster Tools

Om du använder Google Analytics idag, vilket du borde, så har du redan ett Google-konto. Om du inte har det så är det hög tid att du registrerar ett här. Gå sedan till sidan för Webmaster Tools och logga in med ditt Google-konto.

Väl inne så klickar du på den röda knappen ”Lägg till en webbplats” uppe i högra hörnet. Ange URLen till din sajt och klicka på ”Nästa”. I nästa steg får du välja hur du vill verifiera att sidan du ska registrera verkligen tillhör dig. Google rekommenderar att du laddar upp en HTML-fil i rotmappen via FTP. Om det känns krångligt så kan du istället använda ditt Analytics-konto eller lägga in en meta-tagg i koden på din sida. Använder du tex ett SEO pluggin i din blogg, har de ofta ett fält där du enkelt kan klistra in koden. När du gjort detta och bekräftat för Google att du är klar, så är det bara att gå vidare och börja analysera data från ditt konto.

installation-google-webmaster-tools

HTML-förbättringar

I menyn till vänster hittar du sidan ”HTML-förändringar” (under ”Sökfunktionernas utseende”). Namnet är kryptiskt men här finner du fel som Google tycker du skall åtgärda för din sajt. Syftet med att rätta till de här felen är att Google lättare kan förstå din webbsida och kan Google lättare förstå den, är det lättare att få söktrafik från Google. Nedan finner du en lista med några vanliga fel och vilka åtgärder du bör vidta

Några vanliga fel och dess förklaringar som du hittar under html-förbättringar

Dubbla metabeskrivningar: Bloggposter/undersidor som har samma innehåll i meta-taggen ”description”. Ofta ett tecken på att en artikel har mer än en URL på din sajt. Se till att det artikeln bara finns på en URL, dvs göra en 301 redirect från en artikel-URL, till den andra.

Korta metabeskrivningar: Ett tecken på att meta-taggen ”description” saknas, eller att meta-taggarna ”title” och ”description” är kopior av varandra. Åtgärd, säkerställ att artiklarna har unika innehåll i ”title” och ”description”.

Dubbla rubriktaggar: Bloggposter/undersidor som har samma innehåll i meta-taggen ”title”. Ofta ett tecken på att en artikel har mer än en URL på din sajt. Se till att det artikeln bara finns på en URL, dvs göra en 301 redirect från en artikel-URL, till den andra.

Webbplatslänkar i Google Webmaster tools

Under ”HTML-förbättringar” i menyn hittar vi sidan ”Webbplatslänkar”. Webbplatslänkar är de extra länkar som visas när någon söker direkt på ditt (personliga eller professionella) varumärke, eller på ditt domännamn. Om du gör detta själv och upptäcker att det finns länkar som går till onödiga sidor som troligtvis ingen kommer att klicka på ändå så kan du ta bort dessa länkar här. Du kan dock inte helt styra vilka länkar som visas, utan måste jobba negativt med att ta bort det du inte vill ha med tills du har alla som du vill ha där.

webbplatslankar

Sökfrågor och sökord i Google Webmaster Tools

Under ”Söktrafik” hittar du sidan ”Sökord” vilket är en viktig sida eftersom den visar vad folk söker på när de kommer till din blogg/sajt via Google. Den här informationen fanns tidigare i Google Analytics men är numera endast tillgänglig via GWT och via Google AdWords (om du betalar för klicken).

Använd de sökord du hittar i listan för att förstå vad dina besökare letar efter, vad du kan förbättra och vad som är lönt att förbättra. CTR (Click through rate, alltså andelen som klickar på just din artikel/sajt i Google) är också ett viktigt mått: finns det sökningar du dyker upp i regelbundet, men som sällan leder till klick? Då kan kan det vara läge att göra meta-beskrivning eller titel bättre för att locka till klick. Du kan också förbättra artiklarna/bloggposterna, så besökarna stannar längre och får större förtroende för din blogg.

sokord-webmaster-tools

Grafen du ser i bilden ovan, visar synligheten för din sajt i Googles index. Det vill säga hur många gånger din sajt har dykt upp när någon Googlar. Att den varierar är helt naturligt. Det är oftast säsongsmönster. Det du absolut inte vill se är att den går ned på noll och stannar där, då det indikerar ett allvarligt fel.

Externa och interna länkar

På sidan ”Länkar till din webbplats” kan du se ett urval (mycket sällan alla) av de sajter och domäner som länkar till din webbsida. Du kan även se vilka ankartexter som används (ankartexter är själva orden som görs klickbara och länkas). Finns det sajter eller bloggar som inte länkar till dig som du tycker borde gör det? Hör av dig till dem! Hittar du inlänkar du inte kände till? Kolla upp var de kommer från och var inte rädd för att tacka för länken.

Under ”Interna länkar” får du en bra överblick kring hur du länkar mellan inlägg, kategorier och sidor. Här vill du se till att dina viktigaste sidor får flest internlänkar. Använder du taggmoln på din blogg kan det vara många internlänkar. Ta istället bort taggmolnen och använd några få kategorier istället som speglar ämnet din webbsida handlar om. Se därefter till att kategorierna är de som har flest internlänkar på din webbsida.

Indexeringsstatus

Under fliken ”Googles index” hittar du ”Indexeringsstatus” som ger dig en bra översikt över hur Google har indexerat din sajt. Under fliken ”Avancerat” kan du se om det finns sidor som inte indexeras, och varför. Om du har många blogginlägg eller undersidor men få indexerade sidor är det anledning att börja gräva i orsakerna till det! Det är ett tydligt tecken på att något är fel på din sajt.

indexeringstatus
Ovan ser ni en bild från en av mina sajter. Den nedåtgående trenden beror på att jag städare bort en del innehåll och tagsidor.

Genomsökningsfel

Under fliken ”Genomsökningsåtgärder” ligger sidan ”Genomsökningsfel”. Det här är en mycket viktig sida som låter dig se om Google har några problem med att hitta några av dina URL:er . Ett vanligt fel många gör är att de byter plattform, URL eller permalänkstruktur och glömmer att peka om de gamla sidorna till nya motsvarande sidor. Då får Google problem med att hitta URL:en du tog bort och du kan inte tillgodoräkna dig länkarna du hade pekandes på den första URL:en, vilket innebär att du kan tappa placeringar i Googles sökresultat. Om du bloggar med WordPress så kan du använda pluginet Redirection för att själv sköta vilka ompekningar som ska göras. Ompekningarna du skall göra är 301:or och det görs i htaccess. Det berättar för Google att sidan har flyttat till ny adress.

För gamla bloggar och sajter finns det mycket lågt hängande frukt under ”Genomsökningsfel”. Anledningen till det är att när externa länkar pekar på din sajt och innehållet är borttaget (servern serverar en 404) räknas inte de länkarna. Genom att fixa till dessa problem kan du få de länkarna att räknas av Google igen.

XML Sitemap

På sidan ”Webbplatskartor” har du möjligheten att själv skicka in en sitemap, alltså sidkarta, till Google. Det finns många plugins för att skapa sidkartor i WordPress, och via den röda knappen ”Lägg till/Testa Webbplatskarta” uppe till höger i GWT kan du lägga till din egna, optimerade version. Har du en stor sajt med många undersidor blir det lite lättare för Google att förstå den.

Sitespeed

Under rubriken ”Andra resurser ”hittar du verktyget ”PageSpeed Insights” och med det här verktyget får du hjälp med att minska din webbsidas laddtider. Din websidas laddhastighet är viktigt både ur användarens perspektiv och för att öka chanserna att hamna högt i Googles sökresultat. Idag använder många människor mobiltelefoner för att surfa och har du en långsam sida tappar du många potentiella besökare. Besökarna vill inte vänta +5 sekunder på att en sida skall laddas även om det objektivt sett är en väldigt kort tid. Därför är laddhastigheten viktig. Undersökningar visar att användarna upplever det som en kontinuerlig händelse när användaren klickar på en länk och en ny webbsida är laddad och det går på under en sekund. Undersökningar visar också att snabba webbsidor, omsätter mer pengar, än långsamma webbsidor. Loopia har skrivit en guide för hur man snabbar upp sin WordPress-installation här.

Avslutningsvis

I detta inlägget berör vi endast åtta funktioner i Google Webmaster Tools. Det finns många fler. Grundpoängen du skall ta med dig från denna artikeln är att Google vill att du skall förbättra din websida, både utifrån Googles perspektiv och från användarens perspektiv. Google vill skicka sina användare till sajter som fungerar bättre hellre än till de som fungerar sämre, och Webmaster Tools är det verktyg som hjälper dig att hitta brister och ger feedback på dina handlingar.

Har du frågor om funktioner, kan du posta dem som kommentarer nedan, så skall jag göra mitt bästa för att hjälpa dig!

christian_rudolfDenna artikeln är skriven av Christian Rudolf som driver sökbyrån, Topdog, Topdog är specialiserad på de vertikaler i Google där konkurrensen är mycket stor, som gambling, hotell, försäkringar & finans. Ett bra ställe att fråga Christian om sök, är att fråga i Topdogs Google Plus sida. Tankarna och åsikterna i artikeln är helt Christians, ej Loopias.

Dela detta inlägg:

2 svar på “Öka antal besökare på din sajt med Webmaster Tools

  1. Hej Christian,
    En mycket bra artikel. Jag har själv en hemsida talarpoolen.se som jag låtit en webbyrå bygga. Men längst vägen så har jag mer eller mindre insett att de är hopplösa på allt som inte rör det rent grafiska på sidan. Så jag måste fixa det själv.

    Jag undrar vart man lägger in html koden på sidan som man laddar ner från gwt. Sedan läste jag något om att det är viktigt att skapa koden i none www också? Ska man lägga in koden två gånger eller hur funkar det. Det ser ut att vara exakt likadan kod man laddar ner?

    / Henrik

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Vi finns här för dig - varje dag

Om du behöver hjälp finns vår prisvinnande support tillgänglig alla dagar, året runt, for att svara på frågor via telefon, e-post, chatt och sociala medier.

Kontakta oss