En väldigt efterfrågad funktion i vår kontrollpanel är att som användare ges möjlighet att kunna svart eller vitlista en epostadress i vårt spamfilter.
Vi använder sedan tidigare spamfiltret Spamassasin i vårt e-postsystem både för inkommande och utgående epost. Detta filter justeras kontinuerligt av våra tekniker men också per automatik med nya spamdefinitioner och via inlärning. Dessvärre så händer det att meddelanden som borde fastna i filtret ändå slinker igenom för de som gör affär på dessa utskick ser hela tiden till att utveckla sig och hitta nya vägar för att gå runt alla de filter som existerar på webben. I andra lägen så kan det vara så att en avsändare utan onda avsikter skickar ett meddelande som ändå klassas som spam av filtret då allt för många parametrar i utskicket triggar filtret. Det är i dessa två lägen som vår nya funktion för svart och vitlistning kommer väl till pass.
Du som slutanvändare kan numera stoppa epostadresser och domäner från att nå dig. Detta gör du i vår nya kundzon med den nya funktionen Filtrering av avsändare.
Hur gör jag?
Börja med att logga in den nya kundzonen som i nuläget har Beta-status:
Inloggad i den nya kundzonen så ser du direkt under sökfunktionen en lista på dina mest använda tjänster/funktioner. Ser du ej den e-postadress du vill jobba med i listan så sök efter den i sökfältet.
Direkt så kommer du att presenteras denna epostadress i sökresultatet:
Klicka då på epostadressen för att öppna redigeringsrutan som innehåller alla inställningar för just den epostadressen.
I denna ruta så klickar du på knappen “Antispam” för att öppna fältet med alla spam-inställningar.
Här kan du nu svart eller vitlista e-postadresser. En svartlistad epostadress kommer att filtreras bort och beroende på dina övriga inställningar antingen raderas eller placeras i din spam-katalog på servern. En vitlistad e-postadress kommer oavsett innehåll att kunna skicka e-post till din inkorg.
Ange nu den e-postadress som du vil skapa en regel för.
Klicka sedan på lägg till.
Om du vill skapa en regel för en hel domän så kan du även göra detta genom att ange *@domännamn.se som avsändare.
Du kan hela tiden se alla inlagda regler under inmatningsfältet. Här kan du också radera felaktiga och/eller icke aktuella regler. Observera att dessa regler endast gäller den e-postadress du för närvarande redigerar.
Vi kommer den närmaste tiden att lägga till fler funktioner i den nya kundzonen efter era kunders önskemål. Känner du att du saknar något i kundzonen eller har andra tankar om hur du skulle vilja att förbättra den. Tveka då inte att skicka in dessa till feedback@loopia.se så kommer vi att återkoppla på dessa.
Detta ser ut att vara en funktion som jag behöver. Jag bad City Network om att vitlista en avsändare men ”Johan” svarade: ”Vi har tyvärr inte någon möjlighet att vitlista adresser i vårt mailsystem.”
Hej Björn. Du är varmt välkommen att prova oss. Vi har utökat funktionaliteten i våra e-posttjänster på flera sätt under våren, och har fler nyheter på gång. Skicka ett mail till ”marknad@loopia.se” så tar vi fram ett bra starterbjudande.
Hej
en fråga, måste jag vara administratör för att kunna svart/vitlista.
jag är användare, men inte administratör, av ett mailkonto och är mottagare av mail som hanteras som spam. Måste jag kontakta administratören för att vitlista domänen?
domänen som blockas är svenskaspel.se
Hej Gilbert, varje användare kan själv administrera sitt konto.
De loggar in med sin epstadress/lösenord här: https://www.loopia.se/mailadmin/
Där kan de sedan redigera sina spaminställningar.
//Daniel