Skapa effektiva annonser i sociala medier

Sociala medier är fyllda av annonser med otydliga avsändare och röriga budskap. Här är några enkla men kraftfulla tips du kan använda för att sticka ut och säkerställa att du skapar effektiva annonser som når ut.

Definiera ditt mål innan du skapar annonsen


Innan du börjar skapa en annons, fundera på vad du vill uppnå. Är målet att bygga varumärke, det vill säga skapa eller förstärka minnen? Eller vill du driva en specifik handling, som att samla in e-postadresser, generera leads eller få kunder att köpa?

Anpassa annonsen efter plattformen

Förstå plattformens egenskaper och skapa annonsen därefter, till exempel formaten, visningstiderna och annonsmiljön. Det är viktigt att förstå dessa parametrar innan du designar din annons.

Du har mindre tid än du tror


En studie av reklamforskaren Erik Modig i samarbete med Tobii och Odyssey visar att du har cirka två sekunder på dig att fånga uppmärksamhet och förmedla ditt budskap. Om du vill påminna om ett erbjudande eller driva till köp, sikta på att kommunicera på ännu kortare tid.

Exponera varumärket omedelbart


Många annonsörer misslyckas med att tydligt visa vem som står bakom annonsen. Detta är särskilt vanligt när varumärket visas sent i en film. Använd dina färger, typsnitt, logotyp och tonalitet från start, så att din målgrupp direkt kopplar annonsen till ditt varumärke. Om du använder video, se till att varumärket exponeras inom de första två sekunderna.


Vanliga misstag att undvika

  • För många budskap förvirrar och gör det svårt för kunden att minnas det du vill säga.
  • Dålig grafisk design minskar läsbarheten och ökar risken för att målgruppen missförstår budskapet.
  • Otydlig avsändare gör att kunden inte minns ditt varumärke, eller värre, tror att annonsen kommer från en konkurrent.
  • Bristande konsekvens mellan annonser gör att du blir svårare att känna igen över tid. Håll dig till dina distinkta varumärkeselement.

Följ dessa riktlinjer för att maximera effekten av dina annonser, oavsett om du vill få kunden att agera eller om du vill att din målgrupp ska minnas ditt varumärke.


Vill du lära dig mer?

Då kan du läsa något av våra andra blogginlägg!


Nils Grundberg

Inlägget är skrivet av Nils Grundberg.

Nils är marknadsstrateg och kreatör med bas i Stockholm. Med 15 års erfarenhet från några av Sveriges starkaste varumärken driver han tillväxt med hjälp av kreativitet och strategi via hans bolag Tajga.




Dela detta inlägg:

Vi finns här för dig - varje dag

Om du behöver hjälp finns vår prisvinnande support tillgänglig alla dagar, året runt, for att svara på frågor via telefon, e-post, chatt och sociala medier.

Kontakta oss