Att starta en företagsblogg hjälper till att sprida din och ditt företags kunskap, stärka ditt varumärke och få ditt företags sajt att hamna högre upp bland sökresultaten hos t ex Google.
Här är 5 skrivtips till inläggen i din företagsblogg:
1. Tona ned säljbiten
Lägg inte allt fokus på sälj i dina blogginlägg. Driver du t ex en frisörsalong bör du istället blogga om hur du tar hand om ditt färgade hår, hur du fixar festfrisyren, etc. Det vill säga relevant, värdefull information som hjälper läsaren men som samtidigt har en koppling till din expertis och de tjänster och produkter du erbjuder, utan att nödvändigtvis nämna att du säljer dem.
2. Lägg ned tid på rubriken
Inläggets rubrik är ju faktiskt det som lockar in läsaren från första början. Är den inte tillräckligt bra finns risken att besökaren aldrig öppnar ditt inlägg. Låt rubriken vara tydlig med vilket värde läsaren får av att läsa inlägget genom att t ex skriva “5 festfrisyrer inför helgen” istället för “5 tips från Lottens frisörsalong”.
3. Bestäm syftet med inlägget redan från start
Ska inlägget stärka ditt varumärke och sätta din frisörsalong på kartan? Hjälpa läsaren att få till en fiskbensfläta? Eller kanske väcka intresse för den senaste hårmoussen med värmeskydd? Att ha ett bestämt mål och syfte gör det lättare att inte glida från ämnet under tiden du skriver, vilket också är viktigt för att behålla läsaren från början till slut.
4. Använd mellanrubriker, punktlistor och ett enkelt språk
Många läser idag bloggar direkt från mobilen, vilket gör det extra viktigt med luftiga och lättlästa inlägg. Se också till att korrekturläsa texten för att undvika felstavningar, särskrivningar och syftningsfel, det ökar din företagsbloggs trovärdighet.
5. Sökmotoroptimera dina inlägg
Lägg till sökord och fraser som är relevanta för din verksamhet i inläggets titel, första stycke, bildbeskrivningar och URL så att de snappas upp av Google’s sökrobotar. Det kan få inlägget att placeras högre upp bland sökresultaten för det sökord eller den fras du valt och på så vis läsas av fler.
3 svar på “5 skrivtips till dig som driver en företagsblogg”