7 tips på hur du skriver en bra reklamtext

Att skriva en bra reklamtext till webben som både är trevlig, säljdrivande och samtidigt full av information är inte så klurigt som det låter, så länge du följer tipsen här nedanför.

1. Håll dig kort

På nätet skumläser vi gärna längre texter som vi också sällan läser klart. Därför är det viktigt att skriva kortfattat men ändå tydligt så att läsaren snabbt och enkelt förstår budskapet.

2. Ta upp det viktigaste först

Du har inte lång tid på dig att fånga läsarens uppmärksamhet på nätet. Därför är det en bra idé att visa nyttan för kunden på en gång istället för att “värma upp” med överflödig information i inledningen.

3. Använd ett enkelt språk

För att tilltala så många läsare som möjligt bör du använda ett naturligt språk och undvika svåra ord. Plocka isär längre ord som t.ex. ‘ordsammansättning’ till ‘sammansättning av ord’ för att underlätta läsningen ytterligare.

4. Skriv för läsaren

Använd personligt tilltal i texten genom att kalla läsaren för “du” istället för “ni”. Det skapar en slags samhörighet mellan dig och läsaren vilket alltid är ett plus.

superenkelt75. Uppmana till handling

Uppmuntra läsaren till att göra någonting, exempelvis beställa en produkt. Det ökar chansen att texten leder till köp.

6. Gör texten sökmotorvänlig

Skriver du texter för webben är det viktigt att anpassa dem efter sökmotorer. Ta reda på vilka sökord och fraser din målgrupp använder när de letar efter det du erbjuder och använd dem till reklamtexten i lagom mängd.

7. Finputsa texten

Kontrollera alltid stavningen och rätta till eventuella syftningsfel, särskrivningar, etc innan du publicerar för att höja textens kvalité. En slarvigt skriven text ger läsaren bilden av ett slarvigt företag, vilket du helst vill slippa.

Dela detta inlägg:

2 svar på “7 tips på hur du skriver en bra reklamtext

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Vi finns här för dig - varje dag

Om du behöver hjälp finns vår prisvinnande support tillgänglig alla dagar, året runt, for att svara på frågor via telefon, e-post, chatt och sociala medier.

Kontakta oss