Grunderna i SEO – Så rankar du högre på Google

Din hemsidas placering i Googles sökresultat avgör om du är framgångsrik – eller om du försvinner in i mängden. Men hur sökmotoroptimerar man egentligen sin hemsida? Här går vi igenom grunderna i SEO och delar med oss av konkreta tips för att förbättra din synlighet online!

Innehåll


Vad är SEO?

SEO står för “Search Engine Optimization” – sökmotoroptimering på svenska. Syftet med SEO är att öka sannolikheten att en hemsida syns högt upp i sökmotorernas organiska sökresultat. Det innebär att en hemsida kommer upp naturligt vid en sökning, utan att hemsidan har betalat för placeringen. Det gör man till exempel genom att optimera hemsidans innehåll, skapa en bra användarupplevelse och förbättra hemsidans tekniska prestanda.

Varför är SEO viktigt?

Idag är sökmotoroptimering otroligt viktigt för företag som vill nå ut och synas på nätet. Om du arbetar aktivt med SEO kommer du därför att se flera stora fördelar:

  • Din hemsidas synlighet och trafik ökar – utan att du betalar för varje klick.
  • Ju högre du rankar, desto mer ökar besökarnas förtroende för din hemsida.
  • Du når ut till rätt målgrupp när de faktiskt letar efter dina produkter eller tjänster.
  • Din hemsida levererar en bättre användarupplevelse som får besökare att återvända.
  • Din hemsida blir mer konkurrenskraftig, eftersom SEO ger långsiktiga resultat.

Hur fungerar sökmotoroptimering?

Google använder många olika faktorer – så kallade rankingfaktorer – för att avgöra var din hemsida ska ranka i sökresultaten. Därför finns det också många olika sätt att arbeta med SEO. I huvudsak kan man dock dela in SEO-arbetet i tre delar:

1. On-page SEO

Du optimerar innehållet och användarupplevelsen på din hemsida. Till exempel genom att arbeta med sökordsoptimering, tydlig navigering och välskrivna texter.

2. Off-page SEO

Du bygger upp hemsidans trovärdighet genom externa faktorer. Till exempel genom att arbeta med så kallade backlinks (länkar från andra hemsidor), bra recensioner från kunder och delningar och omnämnaden på sociala medier.

3. Teknisk SEO

Du optimerar de tekniska aspekterna av din hemsida. Till exempel genom att arbeta med säkerhet, laddningstid och mobilanpassning.

Hur lång tid tar det innan SEO ger resultat?

Sökmotoroptimering är inte något som ger effekt över en natt – det är en långsiktig strategi som kräver kontinuerligt arbete och strategianpassning. Därför kan det ta tid innan du ser resultat av ditt SEO-arbete. Ha lite is i magen och fortsätt att optimera din hemsida, även om den inte syns särskilt högt i sökresultaten just nu.

Generellt kan du förvänta dig att börja se resultat inom 3-6 månader, men tiden varierar beroende på flera faktorer. Det beror bland annat på hur konkurrensutsatt ditt företag är, om din hemsida är helt ny eller har etablerat sin auktoritet, och kvaliteten på ditt SEO-arbete. Om du har hög konkurrens, precis har lanserat din hemsida eller använder en ogenomtänkt eller en dåligt genomförd SEO-strategi kan det alltså ta längre tid att se resultat, och vice versa. Olika typer av SEO kan också ge resultat olika snabbt. On-page SEO kan till exempel ge resultat så snabbt som inom några veckor, medan off-page SEO oftast tar längre tid. 


5 konkreta tips för att sökmotoroptimera din hemsida

Så var ska du börja för att sökmotoroptimera din hemsida? Här är 5 enkla SEO-tips som kan hjälpa dig att öka chanserna att synas i sökresultaten:

1. Gör en sökordsanalys och optimera ditt innehåll

  • Använd gärna verktyg som Google Keyword Planner för att hitta relevanta sökord.
  • Inkludera sökorden i ditt innehåll där det känns naturligt, som i rubriker, brödtext och metabeskrivningar.
  • Skapa värdefullt innehåll och strukturera det på ett lättillgängligt sätt.

2. Förbättra hemsidans struktur

  • Skapa en logisk navigering.
  • Länka mellan dina egna sidor för att hjälpa dina besökare – och Google! – att navigera runt din hemsida.
  • Använd beskrivande ankartexter (länkens klickbara text) istället för “Klicka här”. Det är bra för SEO och digital tillgänglighet!
  • Använd en tydlig rubrikstruktur med H1, H2, H3 etc.

3. Se över den tekniska prestandan

  • Säkerställ att din hemsida är mobilanpassad.
  • Se över hemsidans laddningstid i till exempel Google PageSpeed Insights.
  • Komprimera bilder för att minska laddningstiden.
  • Använd SSL på din hemsida för att signalera att din sida är säker.

4. Bygg trovärdighet och förtroende

  • Uppmuntra nöjda kunder att lämna recensioner om ditt företag.
  • Gästblogga på andra hemsidor inom din nisch med så kallade backlinks till din egen sida.
  • Registrera ditt företag på Google Business Profile om du vill nå ut till en lokal publik.

5. Förbättra användarupplevelsen på din hemsida


Kom igång med SEO idag!

Arbetet med SEO är både stort och komplext, men det viktigaste du kan göra är att börja. Ta de första stegen redan idag och gör en enkel sökordsanalys, optimera dina befintliga texter och förbättra din hemsidas tekniska prestanda.

Vill du lära dig mer? Kolla in våra andra blogginlägg om SEO för fler tips och strategier! 

Behöver du hjälp att optimera din hemsida? LoopiaSEO hjälper dig att förbättra din synlighet och nå fler kunder online. 

Dela detta inlägg:

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Vi finns här för dig - varje dag

Om du behöver hjälp finns vår prisvinnande support tillgänglig alla dagar, året runt, for att svara på frågor via telefon, e-post, chatt och sociala medier.

Kontakta oss