En komplett guide till Google Business Profile 2024

Har du fortfarande inte satt upp din Google Business-profil, eller vill du veta vad som är best practice och hur du optimerar den utefter dagens algoritmer? Då har du kommit rätt! Här går vi igenom exakt hur du ska göra med din egen Google Business Profile 2024.

Innehåll


Vad är Google Business Profile?

Google Business Profile (tidigare “Google My Business”, eller “GMB”) är en digital profil som du skapar för ditt företag så att det syns på Google Sök. Genom att förklara för Google var ditt företag ligger, vad det erbjuder och hur man når dig kommer profilen visa information om det på sökresultat-sidan och på Google Maps. Detta gör att din sida visas för mer relevanta kunder som befinner sig i närheten av din verksamhet.

Driver du en helt digitaliserad e-handel är det kanske inte något du måste lägga högst upp på prio-listan. Men om du har en lokal verksamhet är det kritiskt att din företagsprofil är uppdaterad och väl optimerad.

Visa upp dina tjänster, produkter eller meny

Google Business Profile ger dig en möjlighet att enkelt visa upp vad ditt företag erbjuder. Genom att förklara att ditt företag är till exempel en restaurang kommer du synas när folk söker efter restauranger i ditt område.

Är Google Business Profile gratis?

Ja, Google Business Profile är gratis! Därför finns det egentligen ingen ursäkt till att inte skapa en profil. Det är dessutom jätteenkelt att sätta upp sitt konto och tar bara några minuter. Om du vill jobba med lokal SEO är det helt enkelt ett måste att prioritera sin profil.


Hur sätter man upp en Google Business-profil?

Att sätta upp profilen är som sagt jätteenkelt, men det betyder inte att du inte ska anstränga dig alls när du gör det. Det är viktigt att du följer best practice och försöker få med dina nyckelord. Då kommer sökmotorerna se värdet i din sida och dina produkter.

Sätt upp en effektiv och väloptimerad profil i 10 superenkla steg:

1. Skapa ett Google-konto

Om du inte redan har ett Google-konto kan du skapa ett på https://www.google.com/account/about/.

2. Gå till Google Business Profile

Besök https://www.google.com/business/ och klicka på ”Hantera din profil”.

Knappen "Hantera din profil" i Google Business Profile.

3. Sök efter ditt företag

Ange ditt företagsnamn i sökfältet. Om ditt företag redan finns med, klicka på det och följ instruktionerna för att verifiera ägarskapet.

Om ditt företag inte finns med, klicka på ”Lägg till ditt företag”. Följ sedan instruktionerna för att ange information om ditt företag, inklusive:

  • Namn
  • Adress
  • Telefonnummer
  • Webbplats
  • Kategorier
  • Öppettider
Alternativen för sökningen "buildah" i Google Business Profile.

4. Välj verksamhetstyp

Du kan välja mellan onlinehandel, lokal butik eller serviceföretag.

De tre verksamhetstyperna man kan välja i Google Business Profile.

5. Nästa steg beror på vilken verksamhetstyp du väljer

Om du väljer ”Onlinehandel” blir nästa steg att länka till din onlinebutik.

Fält att fylla i webbplats om man väljer onlinebutik.

Om du väljer något av de andra två alternativen blir du istället ombedd att välja företagskategori.

Fält för företagskategori när man väljer lokal butik eller serviceföretag.

6. Lägg till område

Området används för att Google ska förstå var i landet du är verksam, så att rätt kunder kan hitta till dig. Driver du till exempel en bilverkstad i Göteborg, vill du förmodligen inte få in en massa irrelevant trafik från Norrland. Detta riskerar nämligen att påverka din data negativt, eftersom ett stort antal besökare kommer lämna din hemsida direkt. Detta kan Google uppfatta som att hemsidan inte lever upp till besökarens förväntningar, vilket kan straffa dig och ditt SEO-arbete.

Kom ihåg: SEO handlar inte enbart om att få in mer trafik, utan även om att få in rätt trafik.

Sökruta för områden i Google Business Profile.
Rullista för regioner i Google Business Profile.

7. Ange dina kontaktuppgifter

Hur når kunderna dig? Här anger du till exempel telefonnummer och webbplats.

Formulär för kontaktuppgifter som visas för kunderna.

8. Verifiera ditt företag

När du har angett din företagsadress kommer Google skicka ett fysiskt brev dit. Detta brev innehåller en kod som du kan använda för att verifiera ditt företag. När detta är gjort kan du ange land, adress, postnummer och ort.

Det är denna adress som kommer att synas på Google Maps. Se därför till att hålla informationen uppdaterad ifall du skulle flytta i framtiden.

Adressformulär för verifiering i Google Business Profile.

9. Ange dina tjänster och öppettider

Du kan välja fler än en, alternativt skapa en tjänst. Här får du en första möjlighet att jobba in dina nyckelord. Överdriv dock inte, utan var sparsam. Hitta inte heller på tjänster som inte stämmer. Driver du en byrå som erbjuder både SEO och marknadsföring kan du självklart ange båda tjänsterna, men uppge inte att du också erbjuder grafisk design om du inte gör det.

Exempel på tjänster en webbyrå kan erbjuda inom webbdesign.

Här kan du också lägga till dina öppettider, som kommer synas för besökare online. Även dessa måste hållas uppdaterade för att undvika att dina kunder blir vilseledda och irriterade. Det kan leda till negativa recensioner.

Lägg till öppettider som visas för kunderna.

10. Beskriv din verksamhet och lägg till bilder

Beskrivningen kommer synas bland sökresultaten i Google. Här får du ytterligare en möjlighet att arbeta med dina nyckelord.

Ruta för verksamhetsbeskrivning som syns i sökresultaten.

Det kommer att se ut ungefär så här:

Loopias verksamhetsbeskrivning i Google.

Här kan du också lägga till bilder på ditt företag, dina produkter eller dina anställda.

Exempelfoton på en butikslokal, en anställd och en tjänst ett företag kan erbjuda.

När du gjort klart alla stegen kommer du få ett mail med en länk. När du klickar på länken verifierar du ändringarna du gjort, och din Google Business-profil uppdateras. Klart!

Bekräftelse på att redigeringar syns efter verifiering.

En viktig del inom lokal SEO

Att sätta upp en Google Business Profile är allra viktigast för dig som vill synas lokalt. Har du en restaurang, bilverkstad eller ett annat företag som erbjuder fysiska tjänster eller produkter och främst vill synas i närområdet är det kritiskt för att sticka ut bland dina konkurrenter.

Svara på recensioner

När profilen väl är uppsatt är det viktigt att du engagerar dig med dina besökare. Uppmuntra kunder att recensera sidan och svara på alla recensioner – oavsett om de hyllar eller sågar dig.

Genom att engagera dig med dina kunder bygger du trovärdighet. Det behöver inte vara något invecklat. Att tacka för positiva recensioner och vara öppen för feedback räcker en lång väg.

Sammanfattning

Google Business Profile är jätteviktigt inom lokal SEO. Lägg lite tid på att skapa din profil, ladda upp högupplösta bilder och sökmotoroptimera den för att så bra som möjligt visa upp ditt företag och dina tjänster.

Följ våra instruktioner och håll profilen uppdaterad ifall något ändras. Du kommer snart märka att både Googles algoritmer och dina besökare uppskattar det.


Inlägget är skrivet av William Öhman
William är SEO-specialist på Buildahome Webbyrå. Innan han utbildade sig inom dataanalys studerade han Interaction Design samt engelsk lingvistik och litteratur. Han har ett stort intresse främst för teknisk SEO och att på andra sätt förbättra användarupplevelsen på din hemsida. På fritiden håller han på med musik och och gillar att läsa.

Dela detta inlägg:

Vi finns här för dig - varje dag

Om du behöver hjälp finns vår prisvinnande support tillgänglig alla dagar, året runt, for att svara på frågor via telefon, e-post, chatt och sociala medier.

Kontakta oss